Going Green: 2 Belgische ondernemingen die voor veggie kiezen

De laatste jaren neemt de bewustwording van klimaatverandering en dierenwelzijn steeds toe, en spelen horecaondernemers hier vaker op in. Minder gebruik van plastic, meer ecologische innovatie. Van smaakvolle vleesvervangers tot energiebesparende apparaten, “going green” valt niet meer te ontkennen of te vermijden. Het heeft ook niet meer het geitenwollensokken imago dat het ooit had, wat betekent dat steeds meer consumenten enthousiast worden van vegaburgers en banana bread. Lees verder om te weten hoe twee Belgische ondernemingen het klimaat en de dieren een handje helpen, én hoe Lightspeed op z’n beurt hen hierbij helpt.

Go Green

“We kunnen niet meer ontkennen dat we met de manier waarop we vandaag processed food en vlees consumeren onze CO2-uitstoot vergroten. Een veganistische beweging is dus noodzakelijk om onze eigen gezondheid en welzijn en die van onze planeet te bevorderen,” aldus Phaedra Lybaert, die in 2016 healthy café O’yo in Gent opende. Het idee ontstond toen ze met maagproblemen kampte en geen gezonde alternatieven voor onderweg kon vinden. Door te experimenteren met yoghurt, kefir en kombucha en zich beter te informeren over de geneeskrachtige werking van voeding, heeft Phaedra de gezondheidsproblemen kunnen oplossen. Met O’yo wilt ze nu andere mensen tonen hoe lekker en voedzaam gezonde voeding kan zijn.

Ook Paul Florizoone van Greenway ontdekte hoe smaakvol vegetarisch eten kon zijn nadat hij in India was gaan reizen. Als echte vleeseter ontdekte hij daar dat veggie ook echt lekker kan zijn, en kwam hij met het idee om zijn eigen restaurant te beginnen in Gent. Ondertussen is Greenway uitgegroeid tot een nationaal succes, met 4 restaurants, foodstands op festival en veggie producten bij Delhaize en partner restaurants zoals Bavet en Balls & Glory.

Going green: 2 Belgische ondernemingen die veggie boven vlees verkiezen

Menu’s gemakkelijk aanpassen

“Groene” restaurants zoals Greenway en O’yo kiezen vaak veelal voor lokale en seizoensgebonden producten. Dit zorgt voor een betere smaak (vergelijk eens tomaten in januari met tomaten in augustus) maar dit betekent ook dat de menu’s vaker aangepast moeten worden. Het flexibele cloud-gebaseerde systeem van Lightspeed geeft de mogelijkheid om menu’s snel en makkelijk aan te passen, zelfs voor meerdere restaurants in één keer. Als bepaalde ingrediënten plots duurder worden, kunnen de prijzen van gerechten met dit ingrediënt of als supplement, ook eenvoudig aangepast worden.

Phaedra let heel erg op de afkomst van alle producten die ze gebruikt bij O’yo. “[…] We besloten op zoek te gaan naar de juiste korte keten partners wiens duurzame producten we voor een eerlijke prijs kunnen verwerken en verkopen. Zo hebben we een boer voor onze eigen yoghurt, een boer voor microgroenten, etc. We maken nog heel veel zelf, omdat we verse en pure producten zonder toevoegingen serveren.” Phaedra luistert ook naar de vraag van haar gasten, en past zo het aanbod aan.

Going green: 2 Belgische ondernemingen die veggie boven vlees verkiezen

 

Lightspeed Restaurant biedt de mogelijkheid om bij elk gerecht de ingrediënten te vermelden in een notitie, alsook de afkomst van deze producten (e.g. eieren van Boer Olivier uit Gent-Brugge). Zo kan het personeel de gasten te allen tijde informeren voor meer bewustwording van wat er op hun bord ligt. Ook is het systeem flexibel genoeg om op elk moment aanpassingen te kunnen maken in de menu’s.

Foodwaste Management

Foodwaste is één van de grootste problemen en uitdagingen in de horeca industrie. De sociale en economische voordelen van minder voedselverspilling zijn enorm, vooral voor horecaondernemers. Door voedselverspilling te beperken kunnen restaurateurs namelijk hun winstgevendheid verhogen. Een goed overzicht op uw voorraad en productaankoop is hiervoor essentieel.

Integraties zoals Growzer geven restaurateurs een beter overzicht over hun voorraad, bestellingen en verkoopgegevens. In één oogopslag ziet u welke producten goed verkopen en welke niet. Zo kan u betere keuzes maken bij volgende bestellingen, wat een directe impact heeft op voedselverspilling.

Veel restaurateurs hebben liever te veel voorraad dan te weinig. Met betere prognoses kan de keuken drukke shifts voorspellen en dagen waarop ze extra voorraad van specifieke ingrediënten nodig hebben. Zo wordt voedselverspilling verminderd en winst geoptimaliseerd.

Wilt u ook duurzaam ondernemen?

Ons kassasysteem biedt u alle tools.

Delen: