3 data optimalisatie tips voor hotel F&B managers

Met data-analyse kan u alle aspecten binnen een hotel optimaliseren. Denk aan het managen van (restaurant)personeel, het opstellen van kwalitatieve menu’s en de inkoop van voorraad. Wel moet u weten welke data u nodig heeft en hoe u data kunt omzetten in actie om werkzaamheden daadwerkelijk te verbeteren.

Daarom geven wij 3 tips om meer actie uit uw data te halen mét de tips van F&B managers die data dagelijks inzetten om managementbeslissingen te maken.

1. Gebruik data om gasten beter te leren kennen

Heeft u uzelf wel eens afgevraagd of een binnenkomende gast al vaker in het hotel heeft gelogeerd? Zo ja, dan zou u hem/haar dan kunnen belonen met een loyaliteitskorting. En weet u ook wat zijn of haar favoriete gerecht/cocktail is? En welke gerechten de gast bestelt bij roomservice?

Als u uw data goed volgt en analyseert, kunt u de bovenstaande vragen moeiteloos beantwoorden. U weet wat de gast verlangt voordat hij of zij ernaar vraagt. Dát is service, maar hoe krijgt u dit voor elkaar?

Gebruik een systeem dat niet alleen klantgegevens verzameld maar ook bijhoudt welke gerechten een gast besteld. Met een modern systeem wordt alle informatie automatisch opgeslagen, zodat u minder tijd kwijt bent aan data-invoer en meer tijd heeft voor de service zelf. Ga voor een systeem met een dashboard voor grafieken, want zo kunt u makkelijker informatie uit uw data halen en die informatie meteen gebruiken. Dat geldt voor data binnen het hotel en daarbuiten.

Ook hotel Pillows Anna van den Vondel in Amsterdam gebruikt data om gasten beter te leren kennen voordat ze het hotel binnenkomen. Manager Inge van Laar: ‘’In de hotellerie begint het met de voorkant: hoe ga je om met gasten, wat willen we uitstralen, hoe moet het eruit zien en welk serviceniveau willen we bieden […] We willen het verblijf van de gasten goed voorbereiden. Dat kan door vragen te stellen, maar ook door te screenen op sociale media. Oh, die meneer gaat graag naar musea, of die mevrouw bestelt in ons restaurant vaak champagne. Echte personalisatie.’’

Top service met data-rapporten.

Probeer de geïntegreerde rapportering van Lightspeed Restaurant.

data optimalisatie F&B

 

2. Manage personeel op basis van feiten

Zonder personeel bent u nergens. U heeft schoonmakers, chefs, afwassers, obers, cocktailshakers en misschien nog meer medewerkers. Een taak van F&B managers is om al deze personeelsleden op de juiste momenten in te plannen, aan te sturen en op te leiden. Ook daar kan data bij helpen.

Analyseer de verkoopcijfers en ontdek op welke tijden het restaurant volop bezet is. Zo weet u wat de piek- en daluren zijn en wanneer u meer personeel moet inplannen. Zo wilt Siegfried Beeckaert, F&B manager bij Hotel Messeyne, experimenteren met een clock-in systeem om betere personeelsplanningen te maken. Siegfried: ‘’Wie komt wanneer, wat zijn de piekuren? Dat zijn allemaal punten die ik nu kan volgen en waar ik de plannen op kan aanpassen. We hebben ‘s middags zo’n twintig man personeel in de keukens, dan moet je wel overzicht kunnen houden.’’

Kijk ook eens naar de omzetcijfers per personeelslid. Welke barman verkoopt de meeste drankjes op een dag? Wie presteert goed en wie kan er nog wat training gebruiken? Met inzicht in de verkoopresultaten kan u obers en bartenders beter aansturen. Als iemand ergens niet goed presteert, kan u hem of haar wellicht een andere taak toewijzen. Dat is prettiger en efficiënter voor iedereen.

data optimalisatie F&B

 

3. Ontdek waar u het beste in kunt investeren

Heeft u al eens uitgerekend hoeveel voorraad u inkoopt voor het hotel restaurant? En hoe u daar misschien op kunt besparen? Met data kunt u zien hoeveel verkocht wordt en hoe hoog de voorraad van een bepaalde ingrediënt is. Valt een bepaald gerecht of drankje erg goed in de smaak bij gasten? Dan weet u zeker dat u de ingrediënten daarvan sowieso op voorraad moet hebben. Merkt u dat bepaalde gerechten nauwelijks worden besteld? Dan kunt u daar rekening mee houden bij de volgende inkooporder.

Short-stays als Zoku gebruiken data-analyses om betere inkoopbeslissingen te maken. Richard Schuijt, F&B manager bij Zoku: ‘’Ik maak gebruik van de reports die ik uit Lightspeed download om omzetcijfers te analyseren. Elke maand ga ik de data door en maak ik een vergelijking met vorige maanden. Zo kan ik zien welke productcategorieën meer of minder verkocht worden en waarom.’’

Tijdens het juni-event Data Meets Hospitality gaat Zoku dieper in op de best practices rondom datagebruik. Dit is hét event over data in de horeca, voor en door horeca-professionals. Bekijk de website voor meer informatie.

Meer tips? Lees onze gratis whitepaper

Er zijn nog nog veel meer manieren om data in te zetten binnen het hotel. Daarom hebben wij, speciaal voor hotel F&B managers, een whitepaper geschreven met meer data-tips en insights. Download hem hier gratis of klik op de onderstaande afbeelding.

data optimalisatie F&B

 

Delen: