3 redenen om uit te breiden naar Omnichannel

3 redenen om uit te breiden naar Omnichannel

Consumenten willen tegenwoordig alles online kopen, maar in de winkel ophalen of terugbrengen. Ze zoeken informatie over het product op hun laptop of smartphone, ontvangen kortingsbonnen of kortingscodes via e-mail en social media, en kopen zelfs via hun smartphone terwijl ze in de winkel staan. Het combineren van meerdere kanalen is tegenwoordig heel normaal. Als retailer – of u nu online of offline – of beide – verkoopt – kan u hier de vruchten van plukken. Mits u een goede Omnichannel aanpak heeft.

Wat is Omnichannel?

Omnichannel is de volledige integratie van alle verkooppunten en kanalen. Pas als alles met elkaar verbonden is – uw voorraadsysteem, CRM, e-mailmarketing, facebook shop, social media acties en natuurlijk wat er op de winkelvloer gebeurd – bent u volledig Omnichannel.

Het combineren van alle kanalen (van Instagram tot nieuwsbrief) en verkooppunten (van webwinkel tot warenhuis) heeft een versterkend effect, meer dan wanneer u alles naast elkaar gebruikt. De communicatie en verbondenheid tussen een bedrijf en haar klanten is hierbij bepalend.

Wilt u uw winkel uitbreiden met een webshop?

Kies voor de beste software met deze webshopsoftware koopgids

Winkels zoals Amazon en Bol.com, hebben de lat enorm hoog gelegd. Met als gevolg dat consumenten gewend zijn geraakt aan een makkelijke manier van shoppen. Op elk verzoek is er wel een antwoord. En wanneer iets niet kan? Dan haakt de consument af.

Nog niet overtuigd van Omnichannel? Er zitten 3 grote voordelen aan:

1. Inzicht in marketing en sales.

De retailers van vandaag hebben meerdere manieren om te verkopen: via een fysieke winkel, webshop, mobiel, apps, social media en meer. Er zijn zoveel opties dat het overweldigend kan zijn.

In een Omnichannel wereld verzamelt de retailer de data van elke transactie en interactie op elk kanaal om een goed beeld te krijgen van elke klant afzonderlijk. De opslagen klantinformatie bestaat onder andere uit: eerdere uitgaven in de winkel of online, besteloverzicht, kortingsbonnen die zijn gebruikt, cadeaubonnen die zijn gekocht, reacties op social media, telefoongesprekken – alles en nog wat kan gebruikt worden om de klant beter te kunnen begrijpen.

Hoe meer meetpunten u kunt meenemen, hoe efficiënter u wordt:

  • Herkennen van klanten door het gebruik van een zogenaamde ‘unique identifier’. Het is belangrijk dat u uw klant herkent; of dit nu in de winkel is, via mobiel of online.
  • Persoonlijke benadering op gebied van marketing en sales naar consumenten toe is mogelijk, omdat u beter geïnformeerd bent. Ken het koopgedrag van uw klant van begin tot eind. Hierdoor weet u waar u de focus op moet leggen in de presentatie van uw website en SEO. Zorg dat producten waar consumenten naar zoeken goed gevonden worden. Met een persoonlijke benadering bouwt u een klantenkring op voor het leven.
  • Verhoog de order volumes door naast persoonlijke aanbiedingen ook te doen aan up- en cross selling in uw winkel, op uw website en via mobiel. Gebruik hiervoor de bekende sales techniek: “Als u hier van houdt, vindt u dit misschien ook leuk.”

2. Al uw verkooppunten voelen als één winkel.

eMarketer stelde een tijdje geleden de vraag: “Zou je iets online willen bestellen om het vervolgens in de winkel op te halen?” Op deze vraag reageerde 1 op de 8 mensen zeer enthousiast en meer dan de helft van de mensen antwoordde dat ze al ervaring hadden met “click & collect”. Veel consumenten vinden dit een minimumvereiste, omdat:

  • Het mogelijk maakt om te kopen op een tijdstip dat hen uitkomt.
  • Het verzendkosten bespaart en ze niet afhankelijk zijn van ongelegen bezorgtijden.
  • Het mogelijk maakt om het product in handen te hebben gehad, voordat u het in huis haalt (mits de levering bij een bezorgpunt of in de winkel aankomt).
  • Het handig is om een product dat online is gekocht, in de winkel te ruilen of te retouren.

3. Afgestemd voorraadbeheer.

Voorraad is misschien wel het op één na belangrijkste aspect in de hele Omnichannel-experience – dit is waar het op aankomt, waar de theorie in praktijk moet worden gebracht: de naadloze verbinding tussen consumenten en hun aankopen.

Een groot voordeel van een goede Omnichannel strategie is dat uw voorraadbeheer vanuit één centraal platform geregeld kan worden. Zo heeft u altijd zicht op wat er op voorraad is, en kan u uw klanten verwijzen naar uw webshop als iets niet meer op voorraad is in de winkel (en andersom).

Door de integratie van uw voorraadsysteem, kunt u:

  • Klanten helpen bij hun aankoop wanneer ze dat willen.
  • Makkelijk een product over laten komen van de ene locatie naar de ander, of bezorgen bij de klant.
  • De optie ‘click & collect’ bieden, of andersom: in de winkel kopen en thuis laten bezorgen.
  • Beperk ‘niet op voorraad’-meldingen, voldoe aan de vraag en verhoog de omzet.
  • Maak het werk sneller en makkelijker, dat komt ook ten goede aan de werknemers.
  • Zorg voor een kritische blik op uw voorraad: omloopsnelheid, verkopen en levertijd.

Conclusie

Een Omnichannel strategie vergt wellicht veel werk, maar zodra u een naadloze verbinding tussen al uw kanalen heeft opgezet, zal u hier de vruchten van plukken. Uw klanten zullen minder snel geneigd zijn om af te haken als u alle opties en mogelijkheden aanbiedt die zij verwachten. Een consistente merkervaring zal uiteindelijk leiden naar meer winst!

Geïnteresseerd in Omnichannel? Probeer 14 gratis dagen ons kassasysteem

Lightspeed Omnichannel