4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

Voordat hij een huishoudelijke revolutie ontketende met zijn stofzuiger zonder zak, gaf Sir James Dyson al zijn spaargeld uit aan 5126 mislukte prototypes. Walt Disney werd ontslagen omdat hij maar een matige artiest was en Akio Morita, de man achter SONY, begon zijn carrière als verkoper van een rijstkoker van bedenkelijke kwaliteit.

Zo zie je maar: aan een zakelijke doorbraak gaan vaak monumentale mislukkingen vooraf. Als nieuwe ondernemer ga je ongetwijfeld fouten maken, dat hoort bij het proces. Door je te verdiepen in de misstappen die andere succesvolle ondernemers aan het begin van hun carrière maakten, kun je jezelf heel wat tijd en kopzorgen besparen! Leer van onderstaande veelgemaakte beginnersfouten en maak een vliegende start met je bedrijf.

1. Je marketing verwaarlozen

Te veel nieuwe ondernemers bezuinigen op marketing. Natuurlijk heb je niet meteen een groot reclamebureau nodig, en dankzij social media kun je tegenwoordig zelf ook snel en makkelijk reclame maken, maar er is echt meer nodig dan een Facebookpagina en een paar posts op Instagram om je bedrijf van de grond te krijgen. Als je geen geld hebt om de hulp van professionals in te schakelen, is het verstandig om te beginnen met het verzamelen van zo veel mogelijk informatie over je doelgroep.

Zorg dat je weet wie je gewenste klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken. Doe je dat niet, dan richt je je misschien op het verkeerde publiek of nog erger; je verdwijnt compleet tussen alle andere marketing content op social media. Een geweldig bedrijfsconcept waarmee je niemand bereikt, is uiteindelijk een bedrijfsconcept dat is gedoemd te mislukken.

4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

2. Te veel hooi op je vork nemen

Als het gaat om zakelijke groei, zijn hardlopers vaak doodlopers. Succesvolle auteur en ondernemer Michael Hyatt zag zijn vorige bedrijf in razend tempo groeien en net zo snel weer instorten. “Ik wist niet wat het verschil was tussen snelle (ongecontroleerde) groei en gezonde (beheerste) groei. In mijn geval slokte de groei al het kapitaal op en stortte mijn bedrijf in.” Je hebt waarschijnlijk grootse plannen met je bedrijf, maar het is belangrijk met beide benen op de grond te blijven staan.

Wil je een nieuw filiaal van je restaurant openen of een nieuwe collectie lanceren voor je winkel? Zorg dan eerst dat je beschikt over de mensen en de middelen die je nodig hebt voor deze groei en voor de nieuwe klanten die je daarmee aantrekt. Als je de controle over de groei van je bedrijf kwijt raakt, gaat de kwaliteit van je service achteruit, neem je onder tijdsdruk misschien wel de verkeerde mensen aan en wordt het erg ingewikkeld je financiën nog op orde te houden. Vertrouw erop dat je bedrijf gaat groeien, jaag het proces niet op en blijf werken aan een stabiel en zelfvoorzienend bedrijf.

Beschik jij over de juiste middelen voor groei?

Ontdek onze integraties

3. Niet nadenken over je bedrijfscultuur

Je hebt je bedrijfsmodel uitgewerkt, je leveranciers zorgvuldig gekozen en je marketingstrategie tot in de puntjes gepland. Dat je hebt vastgelegd hoe je je bedrijf wilt gaan runnen, betekent echter niet dat de bedrijfscultuur maar bijzaak is. Het lijkt misschien nog niet belangrijk, maar het is van cruciaal belang dat je nu al nadenkt over het soort werkomgeving dat je wilt creëren en over de waarden die jouw bedrijf hoog in het vaandel heeft staan. Als je dat niet doet, groeit je bedrijf waarschijnlijk wel, maar niet per se in de richting die je zelf voor ogen had. Wie wil je voor je laten werken? Wat voor sfeer wil je creëren op de werkvloer? Door deze vragen te beantwoorden, krijg je meer controle over je bedrijfsimago en voorkom je dat het een eigen leven gaat leiden.

4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

4. Jezelf vergeten

In de opstartfase ben je waarschijnlijk dolenthousiast en wil je niets liever dan een vliegende start maken. Met motivatie en passie kun je heel ver komen, maar je wordt er geen superheld van. Een gezonde balans is van essentieel belang voor zowel je verstand als je bedrijf. Uit een onderzoek door de Universiteit van Californië bleek dat 30% van de ondernemers tekenen van depressie vertoont. Dat is 7% meer dan de algemene Amerikaanse bevolking. Een eigen bedrijf starten is een prachtige en verrijkende ervaring, maar als je te veel hooi op je vork neemt, kan dat zijn tol eisen voor je gezondheid en uiteindelijk je bedrijf. Leer delegeren, zorg voor jezelf en omring je met positieve mensen. Het gaat misschien tegen je gevoel in om minder tijd en moeite in je nieuwe winkel of restaurant te steken, maar je zult al snel ervaren dat je efficiënter gaat werken en er ook gelukkiger van wordt!

4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

Het is belangrijk dat je je als ondernemer met de juiste middelen en mindset voorbereidt op de hordes die je moet nemen bij het beginnen van een bedrijf. Er zijn twee zaken die je nooit uit het oog mag verliezen: de passie die de reden vormde om je eigen bedrijf te starten, en de visie die je hebt voor de ontwikkeling van je bedrijf. Je zult als ondernemer altijd je huiswerk moeten blijven doen en je moeten omringen met slimme mentoren. Maar probeer daarnaast vooral ook te genieten van de groei van je bedrijf en van elke nieuwe mijlpaal die je bereikt!