4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

4 veel gemaakte beginnersfouten door ondernemers

Voordat hij een huishoudelijke revolutie ontketende met zijn stofzuiger zonder zak, gaf Sir James Dyson al zijn spaargeld uit aan 5126 mislukte prototypes. Walt Disney werd ontslagen omdat hij maar een matige artiest was en Akio Morita, de man achter SONY, begon zijn carrière als verkoper van een rijstkoker van bedenkelijke kwaliteit.

Zo ziet u maar: aan een zakelijke doorbraak gaan vaak monumentale mislukkingen vooraf. Als nieuwe ondernemer gaat u ongetwijfeld fouten maken, dat hoort bij het proces. Door uzelf te verdiepen in de misstappen die andere succesvolle ondernemers aan het begin van hun carrière maakten, kunt u uzelf heel wat tijd en kopzorgen besparen! Leer van onderstaande veelgemaakte beginnersfouten en maak een vliegende start met uw bedrijf.

1. Uw marketing verwaarlozen

Te veel nieuwe ondernemers bezuinigen op marketing. Natuurlijk heeft u niet meteen een groot reclamebureau nodig, en dankzij social media kunt u tegenwoordig zelf ook snel en makkelijk reclame maken, maar er is echt meer nodig dan een Facebookpagina en een paar posts op Instagram om uw bedrijf van de grond te krijgen. Als u geen geld heeft om de hulp van professionals in te schakelen, is het verstandig om te beginnen met het verzamelen van zo veel mogelijk informatie over uw doelgroep.

Zorg dat u weet wie uw gewenste klanten zijn en hoe u ze kunt bereiken. Doet u dat niet, dan richt u uzelf misschien op het verkeerde publiek of nog erger; u verdwijnt compleet tussen alle andere marketing content op social media. Een geweldig bedrijfsconcept waarmee u niemand bereikt, is uiteindelijk een bedrijfsconcept dat is gedoemd te mislukken.

2. Te veel hooi op uw vork nemen

Als het gaat om zakelijke groei, zijn hardlopers vaak doodlopers. Succesvolle auteur en ondernemer Michael Hyatt zag zijn vorige bedrijf in razend tempo groeien en net zo snel weer instorten. “Ik wist niet wat het verschil was tussen snelle (ongecontroleerde) groei en gezonde (beheerste) groei. In mijn geval slokte de groei al het kapitaal op en stortte mijn bedrijf in.” U heeft waarschijnlijk grootse plannen met uw bedrijf, maar het is belangrijk met beide benen op de grond te blijven staan.

Wilt u een nieuw filiaal van uw restaurant openen of een nieuwe collectie lanceren voor uw winkel? Zorg dan eerst dat u beschikt over de mensen en de middelen die u nodig heeft voor deze groei en voor de nieuwe klanten die u daarmee aantrekt. Als u de controle over de groei van uw bedrijf kwijt raakt, gaat de kwaliteit van uw service achteruit, neemt u onder tijdsdruk misschien wel de verkeerde mensen aan en wordt het erg ingewikkeld uw financiën nog op orde te houden. Vertrouw erop dat uw bedrijf gaat groeien, jaag het proces niet op en blijf werken aan een stabiel en zelfvoorzienend bedrijf.

Beschik jij over de juiste middelen voor groei?

Ontdek onze integraties

3. Niet nadenken over uw bedrijfscultuur

U heeft uw bedrijfsmodel uitgewerkt, uw leveranciers zorgvuldig gekozen en uw marketingstrategie tot in de puntjes gepland. Dat u heeft vastgelegd hoe u uw bedrijf wilt gaan runnen, betekent echter niet dat de bedrijfscultuur maar bijzaak is. Het lijkt misschien nog niet belangrijk, maar het is van cruciaal belang dat u nu al nadenkt over het soort werkomgeving dat u wilt creëren en over de waarden die jouw bedrijf hoog in het vaandel heeft staan. Als u dat niet doet, groeit uw bedrijf waarschijnlijk wel, maar niet per se in de richting die u zelf voor ogen had. Wie wilt u voor u laten werken? Wat voor sfeer wilt u creëren op de werkvloer? Door deze vragen te beantwoorden, krijgt u meer controle over uw bedrijfsimago en voorkomt u dat het een eigen leven gaat leiden.

4. Uzelf vergeten

In de opstartfase bent u waarschijnlijk dolenthousiast en wilt u niets liever dan een vliegende start maken. Met motivatie en passie kunt u heel ver komen, maar u wordt er geen superheld van. Een gezonde balans is van essentieel belang voor zowel uw verstand als uw bedrijf. Uit een onderzoek door de Universiteit van Californië bleek dat 30% van de ondernemers tekenen van depressie vertoont. Dat is 7% meer dan de algemene Amerikaanse bevolking. Een eigen bedrijf starten is een prachtige en verrijkende ervaring, maar als u te veel hooi op uw vork neemt, kan dat zijn tol eisen voor uw gezondheid en uiteindelijk uw bedrijf. Leer delegeren, zorg voor uzelf en omring uzelf met positieve mensen. Het gaat misschien tegen uw gevoel in om minder tijd en moeite in uw nieuwe winkel of restaurant te steken, maar u zult al snel ervaren dat u efficiënter gaat werken en er ook gelukkiger van wordt!

Het is belangrijk dat u uzelf als ondernemer met de juiste middelen en mindset voorbereidt op de hordes die u moet nemen bij het beginnen van een bedrijf. Er zijn twee zaken die u nooit uit het oog mag verliezen: de passie die de reden vormde om uw eigen bedrijf te starten, en de visie die u heeft voor de ontwikkeling van uw bedrijf. U zult als ondernemer altijd uw huiswerk moeten blijven doen en u moeten omringen met slimme mentoren. Maar probeer daarnaast vooral ook te genieten van de groei van uw bedrijf en van elke nieuwe mijlpaal die u bereikt!