Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

5 bewezen marketing technieken om uw omzet te verhogen

Vraagt u zich af of u er alles aan doet om zoveel mogelijk omzet te genereren? Dan geeft dit artikel u hier waarschijnlijk meer inzicht in. Vijf marketing technieken komen aan het licht, die u stuk voor stuk zelf kunt toepassen.

1. Kom in contact met uw bezoekers

Uitzonderlijke klantenservice wordt een steeds belangrijker onderdeel van elke e-commerce business. Uit onderzoek blijkt dat 86% van uw bezoekers meer betaalt voor uw producten bij uitstekende klantenservice.

Via een live chatfunctie kunt u uw bezoeker eenvoudig vragen stellen over een product of service. Vergeet de uitgebreide en onoverzichtelijke “veel gestelde vragen sectie”. Met een chatfunctie verhoogt u de interactie met uw bezoeker en opent u deuren voor persoonlijk advies. Trek uw bezoeker uiteindelijk over de streep met een persoonlijke kortingscode.

Een goed voorbeeld van een live chatfunctie is Zopim:

zopim-175x175x2

Zopim biedt u een live chatfunctie die volledig is aan te passen naar de huisstijl van uw webshop. Boozy Cosmetics gebruikt Zopim en speelt hierbij goed in op de behoefte die de webwinkelier heeft aan advies:

Schermafdruk-2015-09-21-16.33.36-1024x385-011


2. Creëer loyaliteitsprogramma’s

Met loyaliteitsprogramma’s kunt u uw bezoekers belonen voor herhalingsaankopen. En dit loont. Op lange termijn spenderen loyale klanten tot 10 keer de waarde van het initiële aankoopbedrag. Maar met een simpele stempelkaart of spaarprogramma redt u het niet meer. Door het creëren van uw eigen loyaliteitsprogramma haalt u het maximale uit uw klant. Bepaal zelf wat u wilt belonen en hoe u wilt belonen.

Tip: bied uw klant een extraatje. Nunes en Dreze (2006) deden onderzoek naar de conversie op loyaliteitsprogramma’s. Een uitgereikte stempelkaart met daarop 2 van de beschikbare 10 plekken gestempeld, vergaarde een dubbel aantal loyalty klanten t.o.v. een lege stempelkaart met 8 beschikbare stempels.

Een goed voorbeeld voor het creëren van uw eigen loyaliteitsprogramma is LoyaltyLion:

loyalty-lion-60x60x2-2kopie

Beefensteak.nl trok meer dan 2.000 nieuwe bezoekers aan met een uiteindelijke bestelwaarde van € 1.412. Webwinkel Mintyfresh.eu behaalde zelfs een ROI van 32:1. Met de app LoyaltyLion bouwt u snel en eenvoudig een eigen loyaliteitsprogramma voor uw webshop. U kunt uw klanten belonen voor eenvoudige acties zoals het aanmaken van een account, bezoeken en het aandragen van vrienden.

“Mintyfresh.eu haalde € 22.676 aan retentie orders op via LoyaltyLion en vergrootte haar gemiddelde orderwaarde met 9,4%Schermafdruk-2015-09-22-11.34.43


3. Up-sell uw producten

Het “upsellen” van producten betekent letterlijk het aanbevelen van relevante producten naast het oorspronkelijke aankoopproduct. Volgens Forrester research (2014) zijn productaanbevelingen al goed voor 10 tot 30% van de totale e-commerce omzet. Een voorbeeld van een up-sell is het aanbevelen van een adapter bij de aankoop van een laptop. Of een setje batterijen bij een camera.

U kunt zelf relevante producten selecteren om aan te bevelen in uw webwinkel, of u kunt dit automatisch laten doen op basis van het surfgedrag van uw bezoekers. Tip: gebruik datatechnieken om te kijken welke producten uw bezoekers toevoegen aan uw (verlaten) winkelwagen.

Een goed voorbeeld van een up-selling app is MyProductUpsell:

upsell-60x60x2kopie

Met de app MyProductUpsell kunt u een up-sell widget maken die volledig is aan te passen aan uw huisstijl. MyProductUpsell berekende dat 30% van de bezoekers vergeet belangrijke additionele producten te bestellen.

unnamed


4. Verbeter uw e-mailcampagnes

E-mailmarketing is nog steeds een zeer krachtige tool om extra omzet te genereren. Waar sommigen e-mailmarketing al hadden afschreven, blijkt uit cijfers het tegenovergestelde. Elke euro die geïnvesteerd wordt in e-mailmarketing, brengt gemiddeld € 39,53 omzet op. Daarnaast checkt 91% van alle consumenten eenmaal per dag zijn of haar e-mail.

Met een aantal kleine aanpassingen verhoogt u al snel de conversie van uw e-mail campagne. Het begint bij het verzamelen van e-mailadressen. Verstuur automatisch een welkomst e-mail nadat uw klant zijn eerste aankoop heeft gedaan. Maak het daarnaast gemakkelijk voor uw bezoeker om zich in te schrijven voor uw e-mailcampagnes. Plaats een inschrijfformulier op uw webwinkel of op uw Facebook-pagina.

Schermafdruk-2015-09-22-09.12.33-01-938x1024Deze e-mail van Herschel maakt slim gebruik van een aantal quick wins. Ook u kunt uw e-mailcampagnes vandaag al verbeteren;

• Stuur de juiste content naar de juiste ontvangers. Deel uw campagnes in per doelgroep voor een zo hoog mogelijke conversie. Segmenteer op regio, leeftijd of uitgavepatroon.

• Uw klanten beoordelen uw e-mail op de onderwerp-regel. Zorg voor een korte, persoonlijke en overtuigende boodschap. Communiceer het doel van de e-mail en vermijd woorden zoals “gratis” en “euro”.

• Visualiseer uw boodschap. Een bericht inclusief grafische content is eenvoudiger te begrijpen en genereert 40% meer response dan een bericht met enkel tekst.

Een goed voorbeeld van een e-mail marketing app is MailChimp:

mailchimp-60x60

Met MailChimp zet u snel en eenvoudig e-mailcampagnes op. Op basis van order- en klantdata stelt u segmentatiecriteria op waardoor u de juiste content verstuurt naar de juiste klant. In een overzichtelijk dashboard kunt u vervolgens de conversie ‘tracken’ van uw campagnes.


5. Gebruik Instagram

Van de meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers wereldwijd, komen er al 1,4 miljoen uit Nederland. 536.000 mensen hiervan gebruiken zelfs dagelijks Instagram. Maar waarom is het interessant voor u als webwinkelier?

Uit onderzoek van L2 blijkt dat Instagram een veel hogere engagement heeft dan andere social mediakanalen. Ondanks het feit dat u via Instragram niet direct kunt doorlinken naar uw eigen webshop, vergroot deze wel uw bereik en merkbekendheid. En dit kan weer leiden tot meer omzet en een hogere conversie van wel 5% (Olapic, 2015).

Tip: Instagram is uitermate geschikt om uw producten te laten zien in een andere omgeving dan uw webshop. Gebruik de filters om de juiste context en beleving te visualiseren en uw klant mee te nemen in uw verhaal. Zie hieronder een goed voorbeeld van Crude Juice, groente & fruit sap uit Engeland. Via Instagram beelden zij Crude Juice uit als onderdeel van een levensstijl, waardoor het product veel meer waarde krijgt.

2015-09-22-09.48.00Wilt u ook uw Instagram content in uw webshop? Met de app Socialphotos zijn uw Instagram foto’s binnen vijf minuten te zien in uw webshop. Plaats productgalerijen op uw homepage en positioneer deze waar u wilt.

social-photos60x60x2-2kopie


Conclusie

Dit artikel geeft u 5 eenvoudig toe te passen marketingtechnieken om uw omzet te verhogen. Probeer de komende weken uit welke technieken u helpen groeien. Bekijk daarnaast in de App Store welke apps SEOshop nog meer te bieden heeft. Nog niet bekend met de App Store? Lees hier op uw gemak wat apps voor u kunnen betekenen. Volgende week kunt u lezen hoe een goede klantenservice kan leiden tot meer omzet.

Nieuws en handige tips, speciaal voor u.

Alle tools om uw onderneming te doen groeien, rechtstreeks in uw inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing