5 data-tips voor het beheren van uw voorraad

5 data-tips voor het beheren van uw voorraad

Het nieuwe seizoen is gestart. Voor de meeste retailers staat dit synoniem voor het inkopen van nieuwe items en opruimen van oude voorraad. Als u werkt met verschillende soorten voorraad, zoals meerdere winkels én een webshop, weet u dat dit een tijdrovende klus is. Maar wist u dat u dit proces met behulp van data enorm kunt vereenvoudigen? Door data op de juiste manier in te zetten, verhoogt u de efficiëntie van uw voorraadbeheer. Zo vergroot u de omzet, maximaliseert u de winst, verbetert u de klanttevredenheid en waarborgt u een unieke identiteit waar klanten trouw aan blijven.

Tip 1: Maak een digitale voorraad

Veel retailers volgen hun voorraad nog steeds handmatig, wat erg tijdrovend en vatbaar voor fouten is. Als u kiest voor één, gecentraliseerd cloud-gebaseerd software systeem voor voorraadbeheer, dan ziet u in één oogopslag wat er met uw voorraad gebeurt. Een geautomatiseerd systeem bespaart tijd, geeft actuele informatie over voorraadniveaus, toont aan welke producten het best presteren en meer. Zo heeft u ten allen tijde een real-time overzicht over al uw voorraad, of u nu één of tien winkels heeft. Ook kan u met een digitaal systeem makkelijk data verzamelen, analyseren en inzetten.

Neem als voorbeeld Clouds of Fashion. Eigenares Laurentine heeft dankzij het kassasysteem altijd zicht op de voorraad van haar twee winkels en webshop. ‘’Alles is gewoon echt veel makkelijker geworden. Het scheelt heel veel tijd en het is professioneel. We kunnen er meer cijfers uit halen.’’ Met de rapportering tools ziet Laurentine precies hoeveel voorraad er op een bepaalde locatie aanwezig is. Lees hier haar verhaal of bekijk de video hieronder.

Tip 2: Beslis hoeveel voorraad u moet inkopen

Oude data voor nieuwe inzichten

Om te bepalen hoeveel voorraad u moet inkopen, kan u best kijken naar voorgaande verkopen die een indicatie geven van wat er wel en niet goed verkoopt. Waar kan er nog wat bij en van wat heeft u minder nodig? Dit hangt vaak ook af van seizoensgebondenheid. Als u kijkt naar de data van vorige jaren heeft u ook een beter inzicht op wanneer u uw voorraad moet bijvullen en wanneer juist niet. Oude data geef inzicht over goede maar ook minder goede voorgaande beslissingen, en helpt u om laatstgenoemde te minimaliseren.

Inventariseren

Het inventariseren van de voorraad is essentieel om een goed overzicht te houden. Hoe vaak u dit doet hangt af van hoe seizoensgebonden uw producten zijn. Zo gaan fast fashion bedrijven als H&M en Zara mee met de nieuwste trends, wat ervoor zorgt dat ze voortdurend nieuwe voorraad krijgen. Daarentegen zullen minder trendgevoelige retailers ook minder vaak hun voorraad vervangen, slechts aanvullen. Met Lightspeed kan de voorraad integraal worden geteld maar ook gedeeltelijk. Dit is handig wanneer de voorraad georganiseerd is in categorieën, tags of merken. Lees hier meer over het uitvoeren van voorraadtellingen.

Voorkom overbevoorrading

Soms gebeurt het dat er producten liggen te verstoffen in de winkel of in de stock, wat uw opslagkosten verhoogt. Dit verhindert u om nieuwe producten aan te werven. Waar is het misgelopen? Het eerste wat u uzelf moet afvragen is waarom deze voorraad niet snel genoeg verkoopt. Heeft het te maken met seizoensgebondenheid, overvloedige items of plaatsing in de winkelrekken? Daarna moet u kijken naar hoe u het best van deze producten afkomt. Overweeg de volgende opties: kortingen, sample sale, koppelverkoop of doneren (Tip: dit kan u afschrijven en draagt bij aan uw sociale verantwoordelijkheid).

Tip 3: Promoot uw voorraad op de juiste manier

Om overbevoorrading te voorkomen, zijn er verschillende strategieën die u kunnen helpen goed te verkopen en een optimale klantervaring te leveren. Om te beginnen is het nuttig om met bestaande data de correlaties tussen klant en product te analyseren, namelijk wie koopt wat? Als u weet wie uw doelgroep is voor welke producten wordt het makkelijker om uw producten te promoten. Met behulp van een juiste marketing aanpak kan u verouderde voorraad voorkomen.

Tip 4: Analyseer de data van uw voorraad

Analyseer altijd speciale verzoeken en bestellingen die u van klanten ontvangt. Als klanten regelmatig om producten vragen die u niet standaard in uw voorraad heeft, kan dit duiden op het feit dat u niet de juist producten bestelt om aan de vraag van klanten te voldoen. Als u aandachtig kijkt naar welke producten snel verkopen versus producten die langzamer over de toonbank gaan, kan u uw aankoop-patroon aanpassen. Het vinden van een goed evenwicht tussen te veel voorraad en niet genoeg, is essentieel om winstgevend te blijven.

Tip 5: Bepaal voorraadverlies en overbodige kosten

Analyseert u regelmatig het voorraadverlies van uw winkel? Als u weet welke items sneller verdwijnen kan u betere beslissingen maken qua merchandising en beoordelen welke items eventueel achter slot en grendel moeten als voorzorgsmaatregel. Volgens de Global Retail Theft Barometer zien retailers in België gemiddeld 1.19% van hun omzet (dat is 1 miljard euro) in rook opgaan dankzij voorraadverlies. En hoewel u diefstal en beschadiging moeilijk kan voorkomen, heeft u wél invloed op uw administratie. Met een geautomatiseerd systeem voor voorraadbeheer is het namelijk mogelijk om uw voorraadkosten en andere cruciale data te volgen. Zo maakt u in het vervolg nooit meer fouten bij het invoeren van data.

Met behulp van data kan u uw voorraadgegevens analyseren, uw verliezen verminderen en betere beslissingen maken wat betreft het aankopen van nieuwe voorraad. Benieuwd naar hoe u nog meer uit data kan halen? Deze whitepaper legt uit hoe u uw omzet kan maximaliseren met behulp van data.

Zet je data aan het werk!

Lees onze tips in dit whitepaper.

 

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers

Verhoog uw omzet met data: 3 tips voor fashion retailers