5 essentiële kassafuncties voor koffiezaken

5 essentiële kassafuncties voor koffiezaken

Het straatbeeld zit vol koffiezaken en daar lijkt voorlopig nog geen eind aan te komen. Koffiezaken kennen een aantal unieke eigenschappen en u kan uw zaak efficiënter runnen wanneer uw kassasysteem daar rekening mee houdt. Gasten bekoort u allang niet meer met enkel een koekje bij de koffie. Hier zijn vijf verschillende manieren waarop uw kassasysteem kan bijdragen om uw koffiezaak om te toveren tot een goedlopend, uniek concept.

1. Menu management

Als ondernemer in de horeca bent u natuurlijk flexibel met uw menu. U moet snel inspelen op trends en u wil u gasten blijven verrassen. Denk aan speciale aanbiedingen, daily specials of seizoensproducten zoals een pumpkin latte of een iced mocha. Het iPad kassasysteem van Lightspeed laat u daarom eenvoudig uw menu aanpassen – in real-time.

Een onmisbare functie voor koffiezaakjes zijn extra toevoegingen of ‘modifiers’ die u zelf kan instellen, zodat geen enkele persoonlijke wens te gek is is. Denk aan speciale melk, een dubbele shot espresso of een scheutje siroop.

kassafuncties koffiezaken

2. Data rapportering

Met uitgebreide data rapportering filtert u meer dan alleen koffie. Met een paar clicks filtert u al uw data tot één overzichtelijke en relevante rapportering, aangepast naar uw wensen. U krijgt inzicht in onder andere uw omzet en uw topproducten en u heeft toegang tot uw rapportering op elk moment van de dag, van waaruit dan ook. Weet welke medewerker een fooi krijgt en wie niet, wie eraan denkt speciale producten aan te prijzen en wat de omzet van de dag was.

Jack Vintage, eigenaar van Filtro Koffie in Den Haag, maakt ook veel gebruik van deze functie. “Het kassasysteem is eenvoudig in het gebruik. Met data rapportering heb ik alle inzicht in kosten en uitgaven. Ik kan zelfs de data van een jaar terug bekijken.”

3. Beloon vaste gasten

Klantenkaarten of customer loyalty acties zijn bij koffiezaken bijzonder populair. Maak eenvoudig een klantprofiel aan in uw iPad-kassa en zie voortaan informatie over de klant die wenst te bestellen; favoriete drank, een bepaalde allergie of simpelweg contactdata om promoties op te sturen. U kan in de back-end van het kassasysteem zelfs ‘Discounts’ aanmaken zodat u bepaalde gasten korting kan geven, zoals bijvoorbeeld een studentenkorting.

Het fijne aan een Software-As-A-Service kassasysteem is dat het continu wordt doorontwikkeld zonder dat u er iets voor hoeft te doen. Eén van de recente toevoegingen aan het kassasysteem van Lightspeed bijvoorbeeld zijn ‘Gift Cards’. Software update gebeuren automatisch en gratis.

Koop eerst gift cards in bij een derde partij. Daarna kan u zelf de gift card opladen met een bedrag naar keuze. Met gift cards biedt u een leuke optie aan voor gasten die hun vrienden iets cadeau willen doen.

4. Self-Order Menu

Met een Self Order Menu-uitbreiding kunnen gasten via een iPad zelf hun koffie bestellen. De Kiosk Mode van deze iPad app is ideaal voor snelle bestellingen. U plaatst bijvoorbeeld een iPad op een strategische plek in uw zaak. Bestellingen verlopen sneller en ook vermindert dit de kans op fouten. Zelf bestellen is handig voor meerdere soorten koffieliefhebbers: mensen op weg naar hun werk hoeven ‘s ochtends niet meer in een lange rij te staan. Een groep vrienden kan alvast lekker bijkletsen in die gezellige loungeruimte en ook de voorbijganger die ‘s middags een snelle koffie voor onderweg wil komt aan zijn trekken. Voor ieders wat wils dus.

kassafuncties koffiezaken

5. Meer mobiliteit

Met een iPad-kassa werkt u snel en makkelijk maar vooral mobiel. Zet hem neer op de toonbank of loop er mee rond – in de zaak of op uw terras. U kan uw kassa ook eenvoudig meenemen naar speciale evenementen zoals een festival of een beurs of in uw foodtruck. Flexibiliteit die uw omzet én zichtbaarheid ten goede komt!

Het iPad kassasysteem voor koffiezaken

Zie alle functies in actie in onze demo

E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018