5 slechte gewoontes die retailers moeten afleren

5 slechte gewoontes die retailers moeten afleren

Eerlijk is eerlijk: iedereen heeft slechte gewoontes. We skippen de sportschool of zijn altijd te laat voor afspraken. Niemand is perfect en dat is niet erg. Het is wél erg als uw slechte gewoontes de groei van uw bedrijf belemmeren.

Gelukkig kunt u veel van die slechte gewoontes voorkomen of makkelijk afleren. Samen met Nicole Leinbach Reyhle, oprichtster van RetailMinded.com, hebben we een lijst gemaakt van vijf veel voorkomende slechte gewoontes van retailers, en tips om ze af te leren.

Slechte gewoonte #1: niet weten wie uw klanten zijn

Weet u wie uw klanten zijn? Waarschijnlijk kent u ze minder goed dan u denkt. Generatie Z, millennials, babyboomers en alle andere generaties daartussen; ze hebben elk hun eigen demografische, psychografische en gedragsmatige nuances die van invloed zijn op wat ze kopen en welke kanalen ze gebruiken.

Hoe kunt u meer inzicht krijgen in wie uw klanten zijn?

Vertrouw niet op gevoel, maar duik in uw klantprofielen en aankoopgeschiedenis om uit te zoeken wie uw klanten zijn, wat ze kopen en hoe ze dat doen.

Met die informatie krijgt u een veel duidelijker beeld van wie uw klanten zijn en hoe u ze beter van dienst kunt zijn. Dan kunt u ze bijvoorbeeld mailen met op hen afgestemde aanbiedingen. Klanten die een aanbieding ontvangen die aansluit op een vorige aankoop, zijn eerder geneigd over te gaan tot aankoop van dat product of die dienst.

Uw klanten leren kennen is de investering meer dan waard. Uit een onderzoek van Bain & Company blijkt dat uw winst met maar liefst 25% kan stijgen als u zorgt voor klantenbinding via persoonlijke aanbiedingen. Gebruik de aankoopgeschiedenis in combinatie met de marketingtools van een loyalty programma om die groei te realiseren.

Slechte gewoonte #2: geen verschillende betaalwijzen accepteren

Wilt u uw klanten laten zien dat u echt om ze geeft? Laat ze dan betalen zoals zij dat willen, niet zoals jij dat wilt. Geef uw klanten verschillende opties: met cash, creditcard of mobiel betalen.

Voor veel retailers zijn externe betalingsverwerkers een bron van frustratie. Dat is ook heel begrijpelijk: u krijgt te maken met wisselvallige tarieven, lange wachttijden en ingewikkelde overeenkomsten waaraan geen touw valt vast te knopen. Dat maakt het voor retailers lastig om verschillende betaalwijzen te bieden.

Hoe kunt u klanten meer betaalwijzen bieden?

U wilt een snelle, veilige en betaalbare betalingsverwerking waarmee zowel u als uw klanten tevreden zijn. Steeds meer kassasysteem-providers bieden geïntegreerde PCI-betalingsverwerking met een duidelijke prijsstructuur. Dat betekent dat u die gecompliceerde overeenkomsten met externe partijen kunt opzeggen en al uw betalingsverkeer kunt onderbrengen bij één bedrijf.

Bijkomend voordeel is dat u via uw kassasysteem een compleet overzicht hebt van waar uw geld zich bevindt, vanaf het moment dat een transactie is voltooid tot het moment dat het geld op uw rekening staat. En voor klanten is het natuurlijk fijn dat ze kunnen betalen zoals ze zelf willen.

Slechte gewoonte #3: geen helderheid scheppen in verzamelde data

Veel retailers houden zich liever niet bezig met data; ze vinden het intimiderend en onbegrijpelijk, en weten niet hoe ze er inzicht in kunnen krijgen. Maar als u slim omgaat met data over uw klanten, uw omzet, uw marketing, uw voorraad of uw medewerkers, kunt u op korte en lange termijn veel beter beslissingen nemen en de groei van uw bedrijf bevorderen.

Hoe kunt u handig gebruik maken van data?

Data bevindt zich overal, maar als u niet weet wat u zoekt, ziet u door de bomen het bos niet meer. Het is een veel voorkomend probleem, dat u kunt voorkomen door bijscholing. Wees proactief, of u nu Google Analytics gebruikt voor inzicht in uw websiteconversies en marketingcampagnes, of gebruikmaakt van de rapporten van uw kassasysteem.

U kunt bijvoorbeeld de gratis certificeringsprogramma’s van Google Analytics volgen. Of bekijk educatieve webinars om de rapportage functies van uw kassasysteem optimaal te benutten. Gewapend met uw nieuwe kennis van deze tools kunt u het investeringsrendement (ROI) van uw voorraad verhogen, realistische doelen stellen voor elke week en maand van het jaar, en de resultaten van uw online marketingstrategie in de gaten houden. Het kost misschien wat tijd en moeite, maar zo wordt u wel een bedreven retailer en heeft u meer controle over de groei van uw bedrijf.

Slechte gewoonte #4: kijkers niet omzetten in kopers

Wilt u uw ‘window shoppers’ omzetten in kopers? Natuurlijk wilt u dat.

Statista meldt dat circa 74% van de online winkelwagens van retailers wordt verlaten. Het lijkt onbegonnen werk om dat aantal te verlagen, maar het is wel degelijk mogelijk, onder andere door uw website te optimaliseren.

Hoe kunt u uw website optimaliseren en het aantal verlaten winkelwagens verlagen?

Begin bij de basis en zorg dat uw website overzichtelijk is. Als u een nieuwe webshop gaat opzetten, gebruik dan aanpasbare thema-sjablonen om een gebruiksvriendelijke website te maken. Wilt u aanpassingen doen die niet worden ondersteund door uw gekozen sjabloon, overweeg dan te leren coderen met HTML of CSS. Dan kunt u wijzigingen doorvoeren in de backend van uw website en bent u niet langer afhankelijk van sjablonen.

We horen u denken: leren coderen kost vast veel tijd. Natuurlijk kost het tijd en moeite om u erin te verdiepen, maar daarna kunt u wel zelf bepalen hoe uw website er uitziet en werkt. Dan hoeft u dus geen dure webdesigners meer in te huren. Meld u aan bij gratis platforms als CodeAcademy om alvast de basisbeginselen te leren.

Een andere manier om meer kijkers te veranderen in kopers is uw voorraad online en instore koppelen aan uw CRM. Dan weet u zeker dat de voorraad die uw verkoopmedewerkers zien op hun kassa overeenkomt met wat uw klanten zien op uw website. Na elke aankoop, online of instore, worden de voorraadgegevens meteen bijgewerkt.

Tot slot kunt u uw klanten overhalen met kortingen. C’est Beau, een winkel in Montreal die alles verkoopt van kleding en woonaccessoires tot keukenapparatuur, gebruikt kwantumkortingen om online shoppers ertoe over te halen voor meer dan $200 te bestellen. Als ze dat doen, ontvangen ze een gratis cadeaubon.

Klik hier om te leren hoe u verschillende kortingsregels kunt instellen met Lightspeed eCom.

Bron: C’est Beau

Slechte gewoonte #5: niet accepteren dat de wereld verandert

Misschien viel het u al op bij de vier andere slechte gewoontes: om een slechte gewoonte af te leren, moet u proactief aan de slag. Alleen dan kunt u inzicht in uw data omzetten in actie, of uw website optimaliseren om het aantal verlaten winkelwagens te verlagen.

Voor elk probleem bestaat een oplossing, maar u moet zelf het initiatief nemen en leren hoe u die oplossing kunt toepassen. Investeren in uzelf is nooit zonde van uw tijd. Bedenk u eens hoe anders de retailsector twintig jaar geleden was. Omdat nieuwe technologieën leiden tot nieuw consumentengedrag, zult u als retailer uw kennis en vaardigheden moeten aanpassen.

U kunt alleen groeien door u aan te passen aan uw veranderende omgeving.

Leer van uw slechte gewoontes en groei als ondernemer

Succesvolle retailers stijgen boven de middenmoot uit door hun vermogen om zich aan te passen aan veranderingen en kansen te ontdekken waar anderen problemen zien. Onderzoek eerst wat uw slechte gewoontes zijn en bekijk daarna hoe u ze kunt afleren. Daarmee vergroot u uw kansen op groei in een sector die zich blijft ontwikkelen.

Gelukkig staat u er niet alleen voor. Op het Lightspeed Community-forum vindt u andere ondernemers met vergelijkbare uitdagingen van wie u kunt leren. Grote kans dat een ander uw probleem al eerder heeft meegemaakt.