De 5 meest gestelde vragen bij het starten van een webshop

Wanneer je een webshop begint kan het nog wel eens voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet: je moet namelijk heel veel regelen en raakt soms het beginnetje kwijt. Geen nood, het Lightspeed Support & Onboarding team is er om te helpen. Beginnende webshopeigenaren kunnen altijd een gratis één-op-één sessie met een Product Specialist inplannen, waar je de fijne kneepjes van het e-commercevak leert. Per maand nemen wij wereldwijd meer dan 800 klanten aan de hand bij het starten van hun webshop. Hieronder lees je de 5 meest gestelde vragen die wij elke dag beantwoorden.

1. Wat is de beste betaalmethode?

Dat hangt helemaal af van wat jij graag wilt aanbieden. Ondanks dat het jouw keuze is, hebben we wel wat advies voor je. Kies voor een provider die meerdere methodes aanbiedt: hierdoor ben je berekend op (internationale) groei en voor de consument voelt het ook veiliger wanneer ze iets meer keuze hebben uit betaalmethoden. Lees hier meer over Lightspeed Payments >

2. In welke volgorde kan ik het beste mijn webshop opzetten?

Het beste is te beginnen met de producten: dit soort pagina’s zullen het meeste voorkomen in de webshop dus hier valt ook de meeste SEO-winst te behalen. Zorg dat je de productpagina’s goed vult met leuke en relevante content. Dit start bij interessante (het liefst zelfgeschreven) productomschrijvingen en foto’s, eventueel aangevuld met informatie over het merk en/of productcategorie bovenaan de pagina. Vervolgens kun je naar het design, betaalmethoden, verzendmethoden en de overige instellingen gaan kijken.

Hoe start je een bedrijf?

Heb jij aan alles gedacht voor je onderneming?

3. Hoeveel tijd kost het om een webwinkel op te zetten of te runnen?

Hier is geen eenduidig antwoord op, omdat de tijd die het je kost geheel afhankelijk is van wat jouw doelen zijn en wat je voor ogen hebt. Bedenk wel dat het opzetten over het algemeen meer tijdrovend is dan het onderhouden. Maar, ook wanneer je een lopende winkel hebt dan is het voor je zoekmachine-ranking belangrijk dat je regelmatig een update plaatst. Pas daarom regelmatig je teksten aan of schrijf bijvoorbeeld een stukje op je blog waarbij je een product uitlicht. Unieke content scoort beter.

4. Welke gegevens heb ik nodig voordat ik start?

Een aantal inkoppertjes zijn: KVK-nummer, zakelijke bankrekening, leveranciers en een goed idee. Verder voor de winkel zelf is het belangrijk dat je mooie afbeeldingen en unieke content kan aanleveren of al hebt liggen. Uiteraard zou het het beste zijn wanneer je al jouw producten – al dan niet professioneel – op de foto kan zetten, mocht dat niet lukken neem dan contact op met de leveranciers of het merk zelf en overleg: nooit geschoten is altijd mis! Ook voor je teksten kan je eventueel bij de leverancier terecht of heb je mensen in jouw kennissenkring die hier misschien een handje bij kunnen helpen: wees creatief.

5. Hoeveel kost het om een webwinkel te beginnen?

Een lastige vraag, omdat dit ook weer van veel factoren afhankelijk is. Onze pakketten zijn goede staffel-indicaties en geven ook duidelijk aan van welke functies je allemaal gebruik kan maken. Bedenk wel dat een webwinkel opzetten in het begin naast tijd, ook geld kost: je bent aan het investeren in iets wat in het begin nog geen geld op gaat leveren. Een webshop is een onderneming. Het is aan te raden in het begin nog niet te veel uit te besteden, maar zelf te doen of vraag hulp in je netwerk. Gaandeweg zul je groeien en kun je investeren in bijvoorbeeld maatwerk of Apps. Wij raden aan in het begin vooral gebruik te maken van jouw eigen resources.

Heb je zelf nog vragen over het starten van een webwinkel? Geen vraag is te gek, stel ze vooral! Wij helpen je graag op weg naar succes. Meer dan 9.000 Nederlandse en Belgische webshopeigenaren gingen je voor. Weten wie dit zijn? Neem dan een kijkje op ‘Klanten over Lightspeed’. Heb je technische vragen? Kijk dan eens op ons Lightspeed Support Helpcenter .

Nathalie de Groot

Nathalie de Groot

Nathalie is Product Specialist bij het Customer Succes team van Lightspeed: ze staat klanten met raad en daad bij met de kennis die ze heeft opgedaan op onze supportafdeling. Ze is een echte geschiedenis-nerd, wandelt graag in bergen, drinkt veel thee en heeft meer dan 120 boeken thuis op de plank staan.