Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Het einde van de schoolvakanties is weer bijna in zicht. Ben jij al klaar voor het back to school (of work) seizoen? Voor retailers en webshop ondernemers is dit een van de meest lucratieve shopping periodes, naast Kerst en Oud en Nieuw. Volgens de National Retail Federation koopt 77% van de back to school shoppers minstens drie weken voor het begin van het schooljaar nieuwe schoolbenodigdheden. Dus als je nog geen back-to-school strategie hebt geïmplementeerd, is het tijd om te beginnen. Scholieren zoeken naar de leukste schooltassen en agenda’s, studenten slaan volop notitieblokken in of kopen een nieuwe laptop en de afgestudeerden schaffen nieuwe outfits voor werk aan. Vergeet vooral ook niet de studenten die op kot gaan en vanalles en nog wat nodig hebben voor hun nieuwe thuis. Voor retailers is dit een mooi moment om de verkoop en de omzet te laten pieken.

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Dit zijn de trends

Volgens de National Retail Federation shoppen mensen vaak voor kleding en accessoires, kantoorartikelen en elektronica, waaronder laptops en koptelefoons voor het komende schooljaar. Maar ook boeken, muziek, video, speelgoed, sportspullen en hobby artikelen doen het ieder jaar goed. Het NRF meent dat de totale uitgaven aan back to school artikelen in de laatste 10 jaar met 55 procent is gegroeid. Ook Amazon gaat hierin mee: die ziet ieder jaar de verkoop met 35 procent stijgen tijdens deze periode. Via welk kanaal back to school en back to college shoppers hun aankoop doen, hangt af van het product. Bekijk hieronder de resultaten van het NRF onderzoek:

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet
Back to school uitgavepatroon (kleuterklas-middelbaar scholieren)
Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet
Back to college uitgavepatroon (college- en hogere opleiding studenten)

 

De back to school periode begint al vroeger dan u zou denken: de back to school rush begint al rond 13 juli en loopt door tot eind augustus. Maak u geen zorgen! In september en oktober is er vaak nog een piek in de aankoop van vergeten items. Ook kunt u uw campagne richten op laatkomers – consumenten die pas op het allerlaatste moment kun back to school shopping doen.

Bent u nog niet bezig met back to school en wilt u toch de vruchten hiervan plukken? Hieronder geven wij 6 tips om werk te maken van uw campagne.

6 tips voor een succesvolle back to school campagne

1. Ontdek wat uw klanten zoeken

U kunt lukraak allerlei leuke gadgets en items in de spotlights zetten voor de campagne. Of u kunt uw back to school assortiment opstellen op basis van data. Welke items verkopen het best tijdens de back to school periode? Het is slim om uw beslissingen te baseren op basis van cijfers in uw kassasysteem van voorgaande jaren. Welke producten deden het goed rond deze periode, welke wat minder? Ontdek de tendensen op jaarbasis en kies zo de producten uit die u wilt promoten. 

Ook kan uw klantgegevens analyseren met een gratis analysetool zoals Google Analytics. Met deze tool kunt u kunt informatie krijgen over data zoals leeftijd, geslacht, locatie, hoe ze uw website hebben gevonden en nog veel meer. Deze informatie stelt u in staat uw doelgroep te begrijpen, klantprofielen te maken en marketingcampagnes en promoties te maken die hen omzetten in back-to-school (of eenvoudigweg loyale) klanten.

Let op: nadat u uw Google Analytics-account hebt gemaakt en deze hebt verbonden met uw eCommerce-website, begint deze vanaf dat moment met het verzamelen van gegevens. Elke activiteit op uw website van voor die tijd zal niet worden opgenomen of overwogen.

Onze tip: zelfs als u niet meteen van plan bent om Google Analytics te gebruiken, open toch maar een account en verbind deze met uw site. U zal blij zijn dat u het gedaan heeft! Eenmaal u van plan bent om het te gebruiken, zijn al uw gegevens en kunt u beginnen om dat inzicht meteen in gebruik te nemen.

Betere inzichten in wat uw klanten écht willen?

Lees hoe een mobiele kassa u kan helpen

2. Zorg dat het back to school assortiment opvalt

Stal uw back to school assortiment uit op een opvallende plek in de winkel; vlak voor of rechts van de ingang. Waarom rechts? Mensen zijn geneigd om rechts aan te houden en lopen meestal tegen de klok in wanneer ze een winkel bezoeken. Meer kans dus dat ze uw back to school items zullen bekijken. Als u veel items hebt die u wilt promoten, kan u ook een deel van de winkel als mini-back-to-school-shop opstellen.

Heeft u een webwinkel? Dan kunt u uw back to school items op de hoofdpagina featuren. Of u kunt de webwinkel een complete makeover geven. Lightspeed eCom biedt webwinkeliers de mogelijkheid om hun design eenvoudig te wijzigen. Als u bepaalde producten of productcategorieën wilt featuren op de voorpagina, dan kunt u dat via de backoffice doen: klik op Design > Featured products of Featured categories > Add Product of Add Category.

Neem voorbeeld aan van Galeria Inno en Bol.com, zij zetten hun back to school en back to work assortiment in de spotlight door een speciale banner de plaatsen op de home page:

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

 

3. Zet social media in

Kijk eerst naar welke social media kanalen u kunt inzetten om (web)winkel verkeer en conversies te genereren. Er zijn twee opties om uw producten te promoten op social media: paid en organic. Facebook en Instagram zijn bijvoorbeeld goede tools om targeted ads te plaatsen met producten die specifiek aantrekkelijk zijn voor de back to school periode. Deze tools zijn vooral goed omdat u specifieke demographics kan targeten. Op deze manier weet u zeker dat u de juiste mensen bereikt.

Qua organic (onbetaalde) content zijn er verschillende opties. Wat momenteel bijvoorbeeld goed werkt zijn Instagram Stories. Hiermee kunt u op een dynamische manier uw top back to school producten tonen. Met Instagram’s nieuwe feature, IGTV, kunt u video’s creëren die langer zijn dan 60 seconden. Zo kunt u Youtube-style back to school video’s plaatsen die erg populair zijn rond deze periode, of zelfs samenwerken met een influencer die dit wilt doen (neem een kijkje).

Zie hieronder hoe Pluk Amsterdam organic posts op Instagram inzet om klanten te informeren over hun nieuwe planners:

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

U kunt ook een social media wedstrijd organiseren. Post een back to school artikel met de caption ‘’Hebben: ja of nee? Deel deze post om kans te maken op een van de …!’’ om uw assortiment onder de aandacht te brengen én meer engagement te genereren op uw social media pagina. Vergeet niet om de juiste hashtags te gebruiken en uw bereik nog meer te vergroten. Meer bereik betekent meer traffic. En meer traffic kan leiden naar meer omzet.

Lightspeed Retail en eCom TIP: Creëer in de backoffice een tijdelijke kortingsactie voor uw back to school campagne. U kunt een kortingscode aanmaken en kortingsregels instellen. Ga hiervoor in de backoffice naar Marketing > Discount Codes of Discount Rules. Geef aan hoe hoog de korting is in percentages of euro’s.

4. Start een samenwerking met influencers

Gebruik het beïnvloedingsvermogen van lokale bloggers en influencers om uw back to school items te promoten. De samenwerking hoeft niet ingewikkeld te zijn. U kunt, tegen betaling of in ruil voor een shout out op uw social media kanalen of blog, vragen of zij iets over uw back to school actie willen delen op hun kanalen. Als u werkt met de juiste personen, dan kunt u makkelijker uw doelgroep op lokaal niveau bereiken. Doe hier dus goed onderzoek naar; hier leest u hoe u de juiste influencers kunt vinden voor uw back to school actie.

5. Optimaliseer uw mobile presence

Het is essentieel voor iedere retailer: mobile responsivenessWist u namelijk dat online shoppen steeds vaker via een smartphone of tablet gebeurt? Volgens een onderzoek van Ruigrok Netpanel wordt dat het meeste gedaan door millennials, maar ook andere leeftijdsgroepen zijn steeds vaker gaan shoppen via hun mobiel. Als u nog geen mobiele aanwezigheid heeft, dan is het hoog tijd om hier werk van te maken.

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Heeft u een webwinkel? Dan spreekt het voor zich; zorg dat uw webwinkel net zo goed draait op een mobiel apparaat als op een desktop of laptop. Dit kunt u doen door een mobile responsive webdesign te kiezen, die de snelheid verhoogt en de navigatie visueel en georganiseerd houdt. Ook de checkout moet op een mobiel geoptimaliseerd. Een soepel afrekenproces voorkomt dat potentiële klanten hun bestelling niet afmaken.

Heeft u een winkel maar nog geen webwinkel? Met een SaaS-software zoals Lightspeed eCom kunt u zo aan de slag. Als u al met het Lightspeed Retail kassasysteem werkt, dan kunt u via uw contactpersoon een koppeling met uw webwinkel aanvragen. Dan onderneemt u omnichannel – zowel online als offline aanwezig zijn – en kunt u alle aspecten van uw webwinkel en fysieke winkel beheren in 1 systeem.

6. Gebruik uw data voor meer succes

Tot slot, onderschat nooit de kracht van data. Met data kunt u betere beslissingen nemen, omdat u weet waar u staat en waar u naartoe zou moeten gaan. Ondernemen met uw onderbuikgevoel is niet verkeerd, maar met data komt u gegarandeerd verder.

Als u tijdens de campagne ziet dat de agenda’s zeer goed verkopen, dan kunt u deze nog extra promoten op social media om de verkoop te boosten. Ziet u dat oude back to school items niet echt goed draaien, dan kunt u die met korting aanbieden (uiteraard tijdelijk, om het gevoel van schaarste en urgentie te vergroten). Merkt u verder ook dat universiteitsstudenten vaker bij u kopen dan andere klanten? Dan kunt u voor hen een speciale kortingscode creëren en dat hen via email marketing opsturen.

Lightspeed Tip: Koppel met een van de email marketing integraties of apps, zoals Aweber of Mailbot.

Zelfs met een kleiner marketingbudget kan u als zelfstandige retailers concurreren met de grote spelers. Gebruik klantgegevens die voor u beschikbaar zijn om ervoor te zorgen dat u uw marketing- en voorraad budget slim besteedt. Wilt u meer leren over hoe u uw winst kunt maximaliseren tijdens dit schoolseizoen? Bekijk deze Facebook Live om te leren voorspellen welke producten klanten willen en hoe u marketingcampagnes kan ontwikkelen die de beste resultaten opleveren.

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

 

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe