Ballekes: een restaurant met een missie

Ballekes: een restaurant met een missie

Het eerste Ballekes restaurant opende in maart 2016 in Brussel. Tijdens die periode openden er steeds meer restaurants die op één product focussen. Geïnspireerd door haar jeugdherinneringen, besloot Florence van Leuven om haar gehaktballen-familierecept met de wereld te delen. Haar visie is om de Belgische culinaire traditie voort te zetten, met een vleugje moderniteit.

Wat maakt Ballekes uniek?

Ballekes is een fast-casual restaurant dat gespecialiseerd is in kwalitatieve Belgische klassiekers: ballen (varkensvlees/rundvlees, kip en veganistisch), sauzen gemaakt met Belgische ingrediënten, frietjes en bier.

Onze specialiteiten zijn Belgische ballekes en sauzen met verschillende bijgerechten. We willen een unieke en leuke klantervaring bieden, met oog op het gebruik van kwaliteitsproducten – we gebruiken alleen verse en lokale ingrediënten.

Heeft u verschillende restaurants en hoe beheert u multi-location management?

Er zijn drie Ballekes in Brussel: Janson, Sainte-Catherine en Grand Place. Het is dus onmogelijk om overal tegelijk te zijn. De sleutel tot goed beheer is:

  • Eenvoudige processen,
  • Het beheren van dagelijkse werkzaamheden,
  • Het vertrouwen dat aan de teams wordt gegeven.

Dankzij Lightspeed kan ik de stand van zaken op afstand bekijken, in real-time de verkoop opvolgen en de positieve en negatieve punten van elke vestiging analyseren.

Wat zijn de uitdagingen als restaurateur?

Elke dag is een uitdaging op zich. We houden ons zich dag in dag uit bezig met uiteenlopende werkzaamheden: de flexibiliteit van seizoenswerknemers, het behouden van kwaliteit en service zonder het vernieuwende te verliezen, stabiele teams opbouwen, en klanttevredenheid verbeteren.

Hebben jullie de locaties strategisch gekozen?

Het is geen geheim: een van de gouden regels in de horeca is het vinden van een strategische locatie. Omdat Ballekes een jong en trendy concept is, zijn de locaties cruciaal voor het succes van de restaurants. Buurten als Sainte-Catherine en Châtelain komen perfect overeen met het merkimago. En aangezien het concept Belgisch is, was het openen van een restaurant op de Grote Markt een droom, die nu is uitgekomen.

Wat is uw marketingstrategie?

Marketing is tegenwoordig net zo belangrijk als technologie in een bedrijf. We hebben verschillende marketingstrategieën die we continu ontwikkelen. We zijn erg aanwezig op de sociale netwerken Facebook en Instagram waar we bijvoorbeeld bijna 15.000 abonnees hebben. Interactie met onze volgers is erg belangrijk.

Mensen eten met hun ogen, dus het maken van geweldige foto’s van onze ballekes is een essentieel marketinginstrument. Je moet gewoon een beetje creatief zijn, ook al is dat niet altijd zo makkelijk met gehakballen. 

We werken niet met influencers, maar in plaats daarvan proberen we veel mensen te bereiken door creatief te zijn. 

Hoe helpt het Lightspeed-kassasysteem jullie bij de dagelijkse werkzaamheden?

Technologie staat centraal in ons leven. Dankzij de technologie van Lightspeed kunnen we gedetailleerde, nauwkeurige rapporten, analyses, en samenvattingen uitdraaien. In een handomdraai krijgen we een overzicht van al onze verkopen. Deze verkooprapporten helpen ons onze voorraadniveaus te voorspellen. Het is een ongelooflijke tijdsbesparing – en met drie restaurants is tijd erg kostbaar.

Welke functies gebruikt u?

We gebruiken voornamelijk de rapporten. We houden de verkooprapporten elke dag in het oog, en we raadplegen het voorraadrapport minstens twee keer per week. Dankzij deze rapporten weten we welke producten het best verkopen en hoe we onze voorraad kunnen inplannen. 

Wat zijn jullie toekomstige projecten?

We zijn erg blij dat we in drie jaar tijd drie restaurants hebben kunnen openen. We hopen dit momentum voort te zetten. Wie weet komt er in de nabije toekomst misschien een vierde Ballekes!

resto blog banner be

De top retail events in België in 2020

De top retail events in België in 2020