De basisprincipes van voorraadbeheer: hoe organiseert u uw voorraad?

De basisprincipes van voorraadbeheer: hoe organiseert u uw voorraad?

Uw voorraadbeheer vormt een spiegel voor uw winkel. Als uw voorraad uit de schappen vliegt, gaan de zaken goed. Blijft alles liggen, dan heeft u een probleem. Het goede nieuws? Dat probleem kun u vermijden. Met goed voorraadbeheer kunt u uw omzet verhogen en snel zien welke artikelen populair zijn en moeten worden aangevuld, en welke artikelen te weinig opbrengen en u dus beter niet meer kunt inkopen. In deze blog leren we u de basisprincipes van voorraadbeheer.

1. Verdeel uw winkelvoorraad in unieke categorieën

Wat onderscheidt het ene artikel van het andere?

Stel dat u een kledingzaak hebt. In plaats van al uw t-shirts onder te brengen in één categorie, is het slimmer ze in te delen op basis van unieke kenmerken, zoals:

  • Maat
  • Kleur
  • Pasvorm
  • Materiaal
  • Merk

Waarom moet uw unieke categorieën gebruiken?

Door in de backend van uw kassasysteem categorieën te maken voor vergelijkbare artikelen met dezelfde kenmerken, kunt u precies zien welke t-shirts uw bestsellers zijn en welke blijven liggen. Die informatie kunt u vervolgens gebruiken om uw voorraad verder in te delen volgens het ABC-model (daar komen we later nog op terug).

Unieke categorieën zijn uw beste vriend wanneer u uw voorraad gaat aanvullen. U hoeft geen overdaad aan informatie uit te pluizen, want u kunt verkooprapporten snel filteren en precies zien welke t-shirts het meest worden verkocht. Welke maten, kleuren, pasvormen en merken zijn populair? Gewapend met die informatie kunt u zorgen dat uw volgende inkooporder maximaal rendement oplevert.

Tip ?

Overweeg productmatrices op te stellen voor artikelen met verschillende maten, kleuren, pasvormen en materialen. Hier leest u hoe u productmatrices kunt opstellen in Lightspeed Retail.

2. Maak een indeling op basis van omzet

Nadat u uw voorraad hebt ingedeeld op basis van unieke categorieën, kunt u nog een stapje verder gaan door de ABC-indeling te gebruiken; daarbij werkt u met het idee dat niet al uw voorraad evenveel waard is.

Met de ABC-indeling groepeer uw artikelen op basis van hun geschatte belang voor uw bedrijf. Voor de meeste winkels ziet dat er ongeveer zo uit:

Basisprincipes voorraadbeheer

  • A-voorraad: bestaat uit circa 20% van de artikelen in uw voorraad en is goed voor 80% van uw jaaromzet.
  • B-voorraad: bestaat uit circa 30% van de artikelen in uw voorraad en is goed voor 15% van uw jaaromzet.
  • C-voorraad: bestaat uit circa 5% van de artikelen in uw voorraad en is goed voor 5% van uw jaaromzet.

De ABC-indeling is vergelijkbaar met het Pareto-principe (de 80/20-regel): 20% van uw voorraad zorgt voor 80% van uw omzet. 

Zodra u weet welke categorieën het populairst zijn, kunt u een ABC-indeling maken om te bepalen uit welke artikelen uw winkel het grootste deel van de omzet haalt. Geef bij het aanvullen van uw voorraad altijd voorrang aan A- en B-producten, want die leiden tot de beste verkoopcijfers.

3. Maak optimaal gebruik van uw categorieën en subcategorieën

Het grootste voordeel van een kassasysteem met unieke artikelcategorieën is dat u snel kunt zien welke categorieën het populairst zijn bij uw klanten. U kunt overzichtelijke verkooprapporten met gedetailleerde verkoopinformatie maken en per dag, week, maand of jaar precies zien welke artikelen het meeste worden verkocht. En als u dat weet kunt u een inkooporder samenstellen met artikelen die waarschijnlijk als warme broodjes over de toonbank gaan.

Vergeet niet dat uw voorraad een tijdelijke aanduiding is van uw geld. Als u investeert in een artikel dat niet verkoopt, brengt die investering u niets op en maakt u verlies. Met uw verkoopgegevens uit het verleden kunt u voorspellen welke artikelen het goed gaan doen. Die informatie is van onschatbare waarde om de ROI van uw voorraad te maximaliseren.

Zie de directe link tussen uw organisatie en uw ROI

U kunt natuurlijk op uw instinct vertrouwen en zelf proberen in te schatten welke artikelen goed zullen verkopen, maar de kans dat u uw voorraad voor een goede prijs verkoopt is groter als u het volgende doet:

  1.    Gebruik unieke categorieën en subcategorieën om uw voorraad in te delen.
  2.    Analyseer uw omzet per artikel en subcategorie om te bepalen in welke voorraad u moet investeren.

Met de bovenstaande tips houdt u overzicht en beschikt u over nauwkeurige verkoopgegevens: een stabiele basis voor een succesvolle winkel.

Het optimale uit uw voorraad halen?

Ontdek het voorraadbeheer van Lightspeed Retail