Behind the scenes in Brasserie Albert

Behind the scenes in Brasserie Albert

Brasserie Albert is in Oostende en omgeving dé plek om te lunchen of dineren met zicht op zee. F&B manager Luc Simons vertelt over zijn werk.

Kun je wat meer vertellen over de Brasserie?

Brasserie Albert heeft stijl en elegantie hoog in het vaandel staan. Grandeur en strakke etiquette horen daarbij. We houden van klassiek, maar zijn natuurlijk niet blind voor hedendaagse ontwikkelingen. Dat uit zich in onze menu’s bijvoorbeeld: gezond en duurzaam (en lekker!), maar ook in de technische middelen die we inzetten.

Wat is precies jouw functie?

Mijn baan bestaat uit twee delen: die van F&B verantwoordelijke en die van maître d’hôtel. Ik ben dus het hoofd van de service en bediening, ontvang onze gasten en zorg ervoor dat alles op rolletjes loopt. Aan de andere kant vorm ik ook de ‘backoffice’ en ben ik verantwoordelijk voor zaken als menu’s, planning, voorraden en budgetten.

Luc Simons

Iedere dag komen deze twee kanten terug in mijn werk: ‘s ochtends begin ik met de controle van de reserveringen in de brasserie en ik kijk of de tafels goed ingedekt zijn. Wanneer er evenementen of feesten zijn, controleer ik of alles klaar staat, of de tafels er goed uitzien, en of het personeel goed ingepland staat. Ik draai mee met de middag- en de avondservice in de Brasserie. En tussendoor, vooral ’s middags, werk ik aan het nodige papierwerk: uurroosters opstellen, bestellingen van dranken maken en mails beantwoorden.

Met welke afdelingen werk je het meeste samen?

Ik sta overal tussenin. Dat betekent dat ik samenwerk met de chef om de menu’s en de brasseriekaart op te stellen. Aan de andere kant ben ik betrokken bij de boekhouding: het controleren van de facturen, het opstellen van contracten en het bespreken van de daginkomsten. En ik stuur natuurlijk mijn team van kelners aan.

Welke tools gebruik je?

We gebruiken Lightspeed vooral in het restaurant om de bestelling van de klant op te nemen. Maar ik gebruik het systeem ook om mijn uurroosters te maken. Daarnaast gaan veel andere dingen makkelijker, omdat ik bijvoorbeeld de cijfers van nu kan vergelijken met die van vorig jaar. Wat is er nodig op welk moment, waar kan ik nog meer verbeteren?

Meer weten?

Leer precies hoe dit hotel-restaurant data inzet in de praktijk.

Heb je een voorbeeld?

Op het gebied van inkoop en menu’s helpen de data uit het systeem: ik kan bijhouden wat we inkopen en verkopen. Dus ik zie in één oogopslag welke producten we nog in voorraad hebben. In Brasserie Albert gaat het natuurlijk om goed en lekker eten met een geweldig uitzicht. De systemen die we gebruiken ondersteunen ons bij de levering van die belofte.

Wat verwacht je in de toekomst?

We gebruiken nu veel verschillende systemen, voor reserveringen, evenementen, facturatie, etc. Die programma’s gaan steeds beter met elkaar samen, zodat alle informatie op dezelfde plek te vinden is. Dat gaat ons werk een stuk makkelijker maken. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk dat gasten het eten via hun kamer rechtstreeks naar de keuken kunnen doorgeven en direct kunnen betalen.

Ontdek hoe je zelf aan de slag kunt

Download onze Get-a-grip-gids voor F&B managers.

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden