Belgische e-commerce blijft groeien in 2016

De Belgische consument koopt steeds vaker online en geeft ook steeds meer uit. Dat blijkt uit twee studies die deze maand werden gepubliceerd. De resultaten? Mobiel shoppen en online Bancontact zitten in de lift, en thuislevering is één van de belangrijkste drijfveren voor onlineaankopen.

In het eerste kwartaal van 2016 spendeerden Belgen 2,3 miljard euro online – 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. En Belgen geven niet alleen meer uit, we doen dat ook met meer: 76% van de Belgen met internettoegang, kocht in het eerste kwartaal van dit jaar online – tegenover 74% vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat werd uitgevoerd door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Ook Comeos, de Belgische federatie van de Handel en Diensten, ondervroeg recent 1.500 Belgen over hun onlinekoopgedrag van de voorbije 12 maanden. Dat leverde gelijkaardige resultaten op.


 

“Wie online koopt, koopt steeds frequenter: 35% minstens maandelijks. De gemiddelde online-uitgaven zijn dan ook met een derde gestegen, naar 2.388 euro per jaar. E-consumenten zijn overwegend jong, mannelijk en welgesteld.” – Dominique Michel, CEO – Comeos.

Van muziek tot vliegtickets

Volgens BeCommerce geven we ons geld voornamelijk uit aan electronica en entertainment. Zij beoordeelden op basis van aantallen. Comeos keek vooral naar de hoogte van het bedrag en kwam uit op: voornamelijk kleding en vakanties. Groeipotentieel lijkt daarbij te liggen in het online verkopen van voeding en supplementen.

Meer mobiele aankopen ondanks barrières

Het leeuwendeel van de onlineaankopen gebeurt nog altijd vanop onze laptop (57%), maar volgens de BeCommerce Market Monitor is het aantal mobiele aankopen wel gestegen: 10% op tablets (tegenover 6,7% vorig jaar) en 3% via smartphones (tegenover 2,7%).

Volgens Comeos’ enquête blijft het bevolkingspercentage dat mobiel koopt gelijk met vorig jaar: 21%. Maar er zijn ook nog heel wat barrières: zo vinden mensen het scherm niet groot genoeg, vertrouwen ze het niet om op een mobiel toestel aankopen te doen, en vinden ze mobiele betalingen ingewikkeld.

Online Bancontact steeds populairder

Belgen betalen online nog steeds het vaakst met hun kredietkaart (51%), maar al iets minder dan in dezelfde periode vorig jaar (53%). Het is vooral online Bancontact dat aan terrein wint: van 40% naar 45% van de aankopen, volgens de BeCommerce Market Monitor.

Thuislevering, en liefst gratis

Uit de Comeos-studie blijkt dat 71% van de ondervraagden thuislevering verkiest. 39% geeft thuislevering zelfs als reden op om online te kopen in plaats van offline. Het bleek de derde belangrijkste drijfveer voor onlineaankopen, na lagere prijzen (41%) en tijdsbesparing (40%). Die levering moet voor de meerderheid (34%) wel gratis zijn. Al stijgt ook het percentage dat gerust meer dan 10 euro wil betalen, van 12% naar 19% – “Vermoedelijk vooral voor grote pakketten”, zegt Michel van Comeos.

De onderzoeken tonen dat België een groeimarkt is voor online webwinkels. Razend interessant voor e-commerce entrepeneurs. Heb jij al een webshop? Speel in op de groei van de Belgische online markt! Open een webshop, start nu snel en gemakkelijk met Lightspeed eCommerce. Start een gratis 14-dagen demo.

 


 

P.S. Ben je een Nederlandse ondernemer en wil je meer weten over een het starten van een webshop in België? Download dan onze whitepaper Webshop starten in België.

 

 

Liesa Carton

Liesa Carton

Een freelance blogger uit Vlaanderen. Op dit moment woont ze in Montréal, Canada. Ze schrijft o.a. voor Frankwatching en is een wereldblogger op MO.be (Mondiaal News).