Verhoog de sales performance van je personeel

Als ondernemer sta je waarschijnlijk vaak op de verkoopvloer, druk in gesprek met je klanten. Maar wat gebeurt er wanneer je er niet bent? Hoe zorg je ervoor dat ook je parttime verkopers (vaak studenten) je klanten de allerbeste service bieden? Een vriendelijk verkoopteam is belangrijk, maar wat hou je aan het einde van de dag in je kassa over? Wat verkoopt je personeel concreet? En zodra jij eenmaal op de hoogte bent van de cijfers, hoe krijg je de cijfers en de sales performance omhoog?

Wij geven je vier effectieve tips om de sales performance van je personeel te boosten:

1. Inspireer om een carrière in retail te overwegen

Het klinkt misschien logisch, maar als je je personeel wilt motiveren om meer te verkopen, dan is de juiste sales performance training essentieel. Veel drukbezette ondernemers trainen hun werknemers door hen simpelweg een rondleiding te geven en te leren hoe ze een mobiel kassasysteem moeten gebruiken. Maar nieuw personeel moet ook op de hoogte zijn van de geschiedenis van je winkel en moet jou leren kennen! Vertel hen daarom waarom je je winkel opende en waarom je zo trots bent op je producten. Laat je werknemers weten dat er serieuze carrières bestaan binnen de retail als ze bereid zijn er de nodige energie in te steken.
Retailgigant H&M motiveert zijn personeel door de nadruk te leggen op langetermijncarrières in plaats van uurloon banen. Laat je werknemers zien hoe ze carrière kunnen maken binnen de retail. Vertel hen over het inkoopproces, hoe je verkoopprognoses maakt, hoe ze hun verkooptechniek kunnen aanscherpen en geef hen merchandising trucs.

Meer weten?

Onze experts helpen graag.

Ben je op zoek naar een betere digitale marketingstrategie? Dan zou je meest scherpzinnige werknemer wellicht je social media- en e-mailcampagnes kunnen verbeteren.Wanneer je werknemers de indruk hebben dat er een ontluikende carrière in het verschiet ligt, zijn ze meer gemotiveerd om te verkopen.

2. Geef hen tools om meer te verkopen

Bewapen je team met iPads voor je mobiele kassasysteem (vooral wanneer je deze ook nog eens laadt met productfoto’s en tags per merk en categorie). Je geeft hen dan in feite een verkooptool in handen.
Verkoopmedewerkers kunnen iPads gebruiken om snel producten op te zoeken die niet in de winkel staan. Ze kunnen ook de verkoopgeschiedenis per klant (indien deze voorhanden is) bekijken om andere producten aan te bevelen op basis van vorige aankopen. Je medewerkers kunnen een iPad als een digitale catalogus gebruiken om ter plekke producten voor te stellen zonder dat ze heen en weer hoeven te rennen tussen je winkel en de voorraadkamer.

3. Stimuleer met teamprovisie

Aan werken op provisie kleven vele voor- en nadelen. Enerzijds kan provisie je personeel enorm stimuleren, maar anderzijds kan het soms ook leiden tot wrok en ongezonde competitie onder je personeel. Je wilt natuurlijk dat je werknemers functioneren als een team, maar je moet er ook rekening mee houden dat ze net als iedereen geld willen verdienen. Als je je hele team commissie geeft op basis van de totaalomzet, zijn werknemers nog steeds gemotiveerd om meer te verkopen maar vechten ze niet om klanten. Dat zorgt voor een betere sfeer en meer behulpzaamheid en dat voelt de klant ook.
Een alternatief voor provisie is je personeel belonen met merchandise, wat ook nog eens gratis reclame betekent voor je winkel en je producten.
Misschien vind je provisie niks voor jouw winkel. Maar als je merkt dat je personeel minder gemotiveerd is om duurdere producten te verkopen, bedenk dan dat provisie hen wellicht van gedachten kan doen veranderen.

4. Geef je personeel feedback en moedig hen aan

Het is belangrijk om je werknemers regelmatig feedback te geven. Wat hebben ze goed aangepakt en waar is ruimte voor verbetering? Houd geregeld informele één-op-één-gesprekken met hen en zorg ervoor dat ze hun gedachten en zorgen bij je kwijt kunnen.
Op basis van de data van je mobiele kassasysteem kun je zien wie je beste en zwakste verkopers zijn. Dankzij rapporten in Lightspeed Retail kun je in een oogopslag zien wie het meest verkoopt. Wellicht is het een idee om je zwakste en sterkste verkopers aan elkaar te koppelen. Je beste verkoper kan dan het goede voorbeeld geven.
Uiteindelijk wil je natuurlijk een all-star team rekruteren met een goede sales performance. Zodat je niet zoveel tijd hoeft te besteden aan het opnieuw trainen van tegenvallende verkopers of, erger nog, hen moet ontslaan. Wil je meer diepgaande tips over hoe je fantastische werknemers kunt inhuren en vervolgens behouden? Download dan deze gratis gids met tips voor het inhuren van personeel.

Kathrin Beck

Kathrin Beck

Kathrin is Content manager voor de Benelux en het DACH gebied bij Lightspeed. Na jaren als SEO specialist te hebben gewerkt focust zij zich bij Lightspeed op het schrijven van content en de ontwikkeling van content strategieën .