Brexit en de gevolgen voor de (online) verkoop

De stemmen zijn geteld en de gemoederen zijn ondertussen bedaard. Het Verenigd Koninkrijk zal Europa verlaten. Een beslissing dat als een verrassing kwam en vergaande gevolgen zal hebben. Maar wat betekent het concreet voor de online winkeliers, zoals jij, en de e-commerce handel in het algemeen?

De Brexit zal natuurlijk wezenlijke gevolgen hebben voor de Europese economie in het algemeen, maar meer nog voor Engeland zelf. De Britse pond zit momenteel in de grootste waardedaling uit de geschiedenis en zelfs David Cameron spreekt van een “decade of uncertainty”. Een langdurig proces van veranderingen is in gang gezet en het grote speculeren over het effect van dit krappe meerderheidsbesluit is begonnen.

Engeland: het e-commerce land

Laten we beginnen met de e-commerce markt in het algemeen. Voor het geval je niet op de hoogte was: Het Verenigd Koninkrijk is Europa’s onbetwiste e-commerce gigant. Met een jaarlijkse omzet van meer dan 150 miljard euro, is het Verenigd Koninkrijk al jaren de leider op gebied van e-commerce. Eén van de redenen hiervoor is het feit dat de Britse retailers zich niet hebben verzet tegen de online trend, maar eerder dan andere Europese landen zich hebben aangepast. Bijna alle belangrijke e-commerce innovaties zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Denk bijvoorbeeld aan, online boodschappen doen of ontwikkelingen als Click-and-Collect en Same Day Delivery. Dit zijn begrippen die in de meeste Europese landen nog in de kinderschoenen staan.

De economie van het Verenigd Koninkrijk is de tweede grootste van de Europese Unie, na Duitsland. Bijgevolg zijn er een groot aantal handelsbetrekkingen tussen Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, met Engeland zijn twee na grootste handelspartner van Duitsland partner binnen de EU. De Brexit leidt tot een vermindering van de export en een stijging van de importprijs. In een notendop, zal de Britse bedrijven een verlies in marktbereik lijden. Neem de Britse Amazon bijvoorbeeld: meer dan 50% van de omzet van Amazon wordt behaald uit de export naar West-Europese markten. Echter, wat betekent dat als we de rollen omdraaien? Zou dit niet nieuwe kansen creëren voor andere EU-landen die deze nieuwe gaten in de markt te kunnen vullen?  Het antwoord is: afwachten. Mocht het Verenigd Koninkrijk erin slagen om de vrijhandelsovereenkomst op één of andere manier te handhaven, dan kunnen er enkele hiaten opkomende die kunnen worden opgevuld door nieuwe, of de huidige, kleinere spelers op de markt.

Online verkoop marktaandeel

online-verkoop_marktaandeel

Dus wat gaat de Brexit betekenen voor jou als winkeleigenaar?

Natuurlijk, wanneer je geen goederen vanuit het Verenigd Koninkrijk import- of exporteert zul je de invloed van de Brexit niet rechtstreeks merken. In de meeste gevallen zul je er van profiteren, bijvoorbeeld wanneer jij soortgelijke producten aanbiedt in een markt die voorheen werd gedomineerd door webshops uit Groot-Brittanië. Het is een ander verhaal wanneer jouw doelgroep in Engeland zit. Hogere belastingen en duurdere tarieven kunnen dan voor jou een gevolg zijn van de Brexit, omdat de barrière-vrije handel tussen de EU-lidstaten niet langer geldt voor het Verenigd Koninkrijk. En helaas, deze kostenstijging heeft meestal een grotere invloed op de kleine en middelgrote online retailers dan op de e-commerce reuzen.

Maar laten we op dit punt onze rust bewaren. Het is nog onduidelijk in hoeverre het Verenigd Koninkrijk in staat zal zijn om de vrijhandelsovereenkomst te handhaven. En totdat zulke fundamentele beslissingen zijn genomen, blijft het volledige effect van de Brexit op de online handel speculatief.

Kathrin Beck

Kathrin Beck

Kathrin is Content manager voor de Benelux en het DACH gebied bij Lightspeed. Na jaren als SEO specialist te hebben gewerkt focust zij zich bij Lightspeed op het schrijven van content en de ontwikkeling van content strategieën .