Chez Claire: van idee tot love-brand

Chez Claire: van idee tot love-brand

Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde zijn ondernemers pur sang. Hun avontuur begon met WASBAR, crossover tussen wasserette en eetcafé. Later openden ze Chez Claire, een luxe patisserie waar alles draait rond een Belgisch-Franse klassieker: de eclair. Intussen zijn beide ketens verkocht en doen ‘De Jongens’ (tevens de naam van hun agency) wat ze het liefst doen: merkcampagnes uitdenken en marketing trajecten uitstippelen. Wij spraken met Dries en Yuri over ondernemen, branding en social media. 

Van waar komt jullie passie voor het ondernemen en voor branding vandaan? 

Dries: Ik denk gewoon dat we soms ideeën hebben waarvan we ze goed genoeg vinden om ze uit te voeren. En dan moet ook alles kloppen, van het idee, tot de communicatie, het interieur, de verpakking, de huisstijl… en dat is branding. Dus het ondernemen en branding gaat hand in hand. 

We zijn super gevoelig voor huisstijl en consistente communicatie. En dat wordt vertaald in alles wat we doen, of het nu voor onze eigen zaak is of voor een klant. 

Hoe ontstaan die ideeën en wanneer besluiten jullie dat een idee goed genoeg is?

Dries: Ja dat weet je nooit (lacht). Het is een altijd een sprong in het duister, maar als je niet springt kun je nooit iets realiseren. Dus af en toe moet je het gewoon doen. 

Yuri: Als een idee ons niet loslaat, dan gaan we ervoor. 

Hoe creëer je een sterk merk met goede branding?

Dries: Een sterk merk is wanneer een idee ook succesvol blijkt te zijn. Je kunt fantastische branding hebben maar als er niemand naar je zaak komt, heb je niet per se een sterk merk. Goede branding is wanneer het hele plaatje klopt en wanneer de consument het verhaal 100% gelooft. 

Yuri: Je bent een sterk merk wanneer je ook waarmaakt wat je belooft. Branding is één deel, maar een merk is zoveel meer dan dat. Alles valt onder je merk: je product, je personeel, je locatie… Je kunt geen merk maken met een crappy product of een crappy locatie. Of ja, het kán, maar dan gaat het niet lang duren. 

Wat zijn de basisingrediënten van een sterk merk?

Yuri: Meer dan ooit moet de klant voorop staan. Vroeger ging je alles bij je lokale bakker en slager halen, en was alles heel persoonlijk. Toen zijn we naar grote ketens en eCommerce overgegaan, waardoor de klanten gewoon nummers zijn geworden, helemaal gedepersonaliseerd.

Je merkt dat we teruggaan naar het authentieke, naar de relatie tussen de klant en de verkoper. Je moet van je klant ook een fan maken. En een klant wordt pas een fan als hij zich op zijn gemak voelt.

Hoe belangrijk is social media?

Dries: Social media is overhyped. Social media is een tool, maar mag geen doel op zich zijn. In sommige marketingplannen maakt social media een groot deel uit van het plan omdat u uw doelgroep zo het beste kunt bereiken. Maar de dag van vandaag wordt er eigenlijk te veel aandacht besteed aan social media, hoewel er eigenlijk veel meer andere manieren zijn om de potentiële klant te bereiken, maar dat wordt soms vergeten. 

Benieuwd naar meer tips van Dries & Yuri?

Bekijk hun talk op DMH19 'Van zot idee naar sterk merk binnen 1 jaar'

Welke tips zouden jullie meegeven aan ondernemers die net zijn begonnen?

Dries: Ik denk dat het belangrijk is om goed na te denken over de manieren waarop de (potentiële) klant allemaal in contact kan komen met je zaak. Je moet alle mogelijk touchpoints in kaart brengen. Hoe kan je deze communicatie stroomlijnen en op elkaar afstemmen?

Yuri: Zoek eerst je eigen identiteit. Je moet kijken naar wat je hebt, en wat je ermee kan. In plaats van een heel nieuw concept proberen te vormen. Misschien kan je je pand een beetje opfrissen, nieuwe meubelen, zonder dat je de ziel van het gebouw verliest. Dat is al een goed begin.

Je kunt nog zoveel social media gaan doen, maar als je geen verhaal hebt, dan kan je branding niet kloppen. Het verhaal is de basis van alles.

6 social media do’s volgens Dries & Yuri 

  1. Zorg ervoor dat je een plan hebt, een strategie.
  2. Behandel je feed als een soort mini-website
  3. Zorg ervoor dat je foto’s van goede kwaliteit zijn
  4. Vraag advies aan een agency als je hier de middelen voor hebt
  5. Kies je kanalen en beheer deze goed. Kwaliteit boven kwantiteit.
  6. Doe research over je doelgroep, welke kanalen gebruiken zij?

Meer tips van Dries en Yuri? Zij waren dit jaar te gast bij Data Meets Hospitality en deelden hun succesverhalen mét de nodige do’s en don’ts van het ondernemer, social media, marketing, service en branding. Herbekijk het hier!