CONNECT19: de belangrijkste takeaways

CONNECT19: de belangrijkste takeaways

Op 23 oktober kwamen honderden retail- en eCom ondernemers samen voor de jubileumeditie van Connect19, het flagship event van Lightspeed. Het thema van de 5e editie, ‘Connect the dots, Grow your business’, liep als een rode draad door het event. Ondernemers lieten zich inspireren door meer dan 10 keynote sprekers met onder andere The Customer Experience Agency, The Phone Lab en PayPal. Ook waren er Lightspeed sessies, waar klanten relevante informatie kregen om hun onderneming te laten groeien.

Naast de sprekers stonden de Lightspeed experts klaar om producten te demonstreren, vragen te beantwoorden of business advies te geven. Tussen alle sessies en presentaties door was er genoeg tijd om met collega-ondernemers te sparren en bij de Lightspeed partners, zoals PostNL, Channable en Mollie, informatie in te winnen over de integraties. 

Ontdek de belangrijkste inzichten van deze dag.

De consument heeft het voor het zeggen

Lightspeed CEO, Dax DaSilva, beet het spits af. Hij legde in zijn presentatie de nadruk op het belang van omnichannel: “de grenzen tussen online en offline vervagen. Consumenten hoeven niet langer te kiezen tussen deze twee kanalen.” Klanten hebben de mogelijkheid om te beslissen waar ze kopen, op welk moment en met welk device. Dit statement zette de toon voor het thema dat meerdere sprekers tijdens Connect aanhaalden: de klant is meer dan ‘koning’, hij heeft volledige controle. Waar mensen zich vroeger lieten leiden door bedrijven, lijkt dit nu andersom te zijn. 

“To succeed as a small or medium-sized business in the modern era of commerce, you need the right product for the right customer at the right moment. These three factors are essential to be able to compete with the big eCommerce and retail players.”

Dax DaSilva

Door de veranderende markt is de retailsector constant in beweging om aan het steeds grotere wensenpakket van de consument te voldoen. Hjalte Niehorster (Lightspeed) belichtte in zijn presentatie het concept Unified Commerce. Binnen Unified Commerce staat de klant centraal, en moeten retailers voldoen aan hun wensen. Klanten hebben dan ook bepaalde verwachtingen. Zodra ze bijvoorbeeld online de voorraad zien, verwachten ze dat deze voorraad ook in de fysieke winkel aanwezig is. Om deze verwachtingen goed te managen moeten alle kanalen, online én offline, gestroomlijnd zijn.

Zumo is een goed voorbeeld van een onderneming die de omslag heeft gemaakt naar omnichannel. Zij zorgen ervoor dat hun voorraad en CRM zowel online als offline synchroon lopen, zodat ze sneller kunnen reageren op de vraag van de markt. Paul Westerman (Zumo), geeft aan dat ze zelfs producten kunnen verkopen die nog niet op voorraad zijn.

Wat kunt u als retailer nog meer doen om in te spelen op het veranderende retaillandschap? Op Connect19 werd dieper ingegaan op technologieën en marketing strategieën die u als ondernemer verder kunnen helpen.  

“Uw merk is het allerbelangrijkste”

Klanten bepalen niet alleen waar en wanneer ze kopen, maar hebben ook een sterkere invloed gekregen op uw merk. Jeroen Janssen (The Customer Experience Agency) gaf in zijn drukbezochte presentatie aan dat consumenten niet meer zo makkelijk te leiden zijn en dat er dus ook geen unieke customer journey meer bestaat – juist datgene waar marketeers vaak hun beslissingen vanaf laten hangen. “Nu klanten zoveel kanalen tot hun beschikking hebben om hun product te kopen, is uw merk het allerbelangrijkste geworden.” U wilt immers dat klanten aan uw merk denken bij het kopen van een bepaald product. 

 

Om uw merk te versterken kunt u direct het gesprek aangaan met u klanten. Online tools kunnen u daarbij helpen, maar om te weten wat er écht speelt is het beter om het gesprek zelf te voeren. Maarten Kesteloot (Influo) lichtte in zijn presentatie toe waarom dit zo belangrijk is:  

“Branding heeft de afgelopen jaren een grote verandering doorgemaakt door social media. Waar branding vroeger alleen gebeurde door middel van print en beeld, en er heel veel controle was over hoe uw merk werd neergezet, kunnen consumenten vandaag veel sneller met elkaar communiceren. Die communicatie heeft meer invloed dan wat u zelf wilt zeggen over uw bedrijf. Het is om die reden belangrijker om te werken aan wat mensen zeggen over uw bedrijf, in plaats van dat uzelf vormgeeft wat u wilt zeggen over uw bedrijf.”

Maarten Kesteloot

Naast online branding, moet offline branding niet onderschat worden. Volgens Danny ten Nijenhuis, succesvol oprichter van The Phone Lab, gaan ze hand in hand: “online kunt u meteen informatie verschaffen, en offline kunt u awareness creëren.” Zeker bij omnichannel wilt u dat klanten overal dezelfde ervaring krijgen. Dit creëert vertrouwen, wat uw merkwaarde zal versterken. 

“Retailers betalen 1000 euro voor een online banner, maar steken geen moeite in hun fysieke winkel, dat terwijl de winkelstraat ook traffic heeft. Uw fysieke winkel is dus niet alleen een plek waar klanten hun geld uitgeven, maar het is ook een groot reclamebord. Uw etalage is uw online banner.”

Danny ten Nijenhuis

Relevantie als kernbegrip voor branding

Wilt u uw merkwaarde versterken, dan moet u relevant zijn voor uw (potentiële) klanten. Zeker bij e-mail en influencer marketing verspil u uw tijd als u niet relevant bent voor uw klant. U kunt er zelfs klanten door verliezen. 

Relevantie is wat influencer marketing zo krachtig maakt. Volgers volgen een influencer, omdat de content die ze delen relevant voor hen is – ze kunnen zich met de influencer identificeren. Als u influencers wilt inzetten, kies dan ook alleen voor influencers die een connectie hebben met uw merk. Maarten Kesteloot (Influo) vertelde in zijn presentatie dat influencers meer zijn dan alleen maar reclamemakers, en dat u er er veel waarde voor terug kunt krijgen, zolang u ze maar op de juiste manier inzet: 

“Het is pragmatischer voor uw merk om relaties op te bouwen met influencers. Natuurlijk kunt u influencers inzetten bij eenmalige acties of speciale momenten zoals Valentijn of Kerst, maar de ROI zal een stuk groter zijn als u een langdurige relatie aangaat met iemand op het gebied van content, marktonderzoek etc.” 

– Maarten Kesteloot

Relevantie is ook belangrijk bij e-mail marketing. Lukas Hietkamp (Reloadify) legde in zijn presentatie uit dat zodra e-mails gesegmenteerd zijn, de open-rate hoger is en er minder  afmeldingen zijn. Segmentatie op basis van klanteigenschappen zorgt ervoor dat de ontvangers content krijgen die interessant voor hen is. Volgens Lukas is e-mailmarketing dan ook springlevend! Het biedt veel kansen en kan veel omzet genereren: 

“Iedereen wilt altijd maar bovenaan komen bij de zoekmachines. Persoonlijk denk ik dat e-mailmarketing een stuk interessanter is:  u haalt meer uit uw bestaande klanten, in plaats van dat u nieuwe klanten werft waar u vervolgens niets mee doet.”

Lukas Hietkamp

CONNECT19

Met de juiste technologie bent u voorbereid op de toekomst

Technologie kan u als ondernemer helpen om uw bedrijf te laten groeien. Zeker op het gebied van kassasystemen en winkelervaringen kan de juiste technologie voor meer omzet zorgen. Maar volgens Tim Frömbgen (Epson) blijft het niet alleen bij het aanschaffen van de juiste technologie: 

“New technology needs new processes. You can’t just put a product on your website and don’t have the logistics to support the newest developments. The customer is not interested in what technology you’re lacking, he just wants his products as soon as possible.”

Tim Frömbgen

Tim is er dan ook van overtuigd dat de toekomst van kassasystemen vooral afhangt van goede integraties, zodat u alles vanuit één systeem kunt regelen. Hierdoor kunt u zich focussen op waar u goed in bent. Ook worden mobiele kassasystemen steeds belangrijker. Dit geeft retailers de mogelijkheid om vanuit elke locatie hun onderneming te managen. De verwachting is dat mobiele kassasystemen in de toekomst niet meer weg te denken zijn. 

“Mobile POS terminals will account for 40% of all retail transaction value by 2021.” 

Tim Frömbgen

Om goed voorbereid te zijn op de toekomst kondigde Lightspeed tijdens Connect19 verschillende nieuwe producten aan. Zo is er een nieuwe retail app – Retail 3.0 – op de markt, zodat retailers nog sneller te werk kunnen gaan, en wordt Lightspeed Loyalty binnenkort ook beschikbaar voor eCom. 

CONNECT19

Technologie wordt ook steeds belangrijker in de winkelbeleving. René Repko (The New Bazaar), weet alles over winkels die consumenten fantastische ervaringen bezorgen. De meeste voorbeelden die hij deelde op Connect19 kwamen uit China. Daar wordt al veel gebruik gemaakt van Mobile Payment en werken ze vooral met QR codes. Aangezien China vaak leidend is, kunnen we op dat gebied nog veel verwachten in Europa. Ook op het gebied van camerasystemen valt er nog een sprong te maken. Tijmen Vos (Eagle Eye Networks) legde uit dat camerasystemen niet alleen voor veiligheid moeten zorgen, maar ook steeds slimmer en efficiënter worden. 

“Cameratechnologie gaat ervoor zorgen dat u een gepersonaliseerd aanbod krijgt zodra u de winkel inloopt. We willen weten wie u bent, hoe oud u bent, of u een man of vrouw bent en wat u komt doen. Hoe voel u zich? Dat bepaalt hoe we u als klant kunnen gaan aanspreken.”

Tijmen Vos

Het retaillandschap wordt door nieuwe technologie niet alleen complexer, maar biedt ook veel kansen om persoonlijk service te bieden en relevantie te creëren, om zo de consument voor u te winnen en te behouden. 

CONNECT19

Na alle presentaties, boordevol tips en inspiratie, werd de dag afgesloten met een gezellige netwerkborrel. Onder het genot van een hapje en een drankje praatten collega-retailers nog lang na. De toekomst van retail is innovatief en zit vol met vernieuwingen – bent u er klaar voor?