Slim gebruik van data voor een succesvol restaurant

Slim gebruik van data voor een succesvol restaurant

Het gebruik van data heeft in verschillende sectoren al een grote positieve impact gemaakt op het operationele succes van bedrijven, wat in de toekomst alleen maar zal toenemen. Ook in de horeca speelt data een steeds grotere rol, wordt het toegankelijker en komen er almaar meer mogelijkheden. Het slimme gebruik van data kan ondernemers helpen hun onderneming zowel intern als extern te perfectioneren en winst te maximaliseren.

Het volstaat niet meer om als horeca ondernemer alleen te focussen op intuïtie en ervaring. Horecaondernemers moeten de waarde inzien van het gebruik van data en hoe zij dit kunnen inzetten om keer op keer een unieke en gepersonaliseerde klantervaring te leveren. Maar welke soorten data kan u nu concreet gebruiken voor welke doeleinden?

De nieuwe consument

De laatste jaren is de consument veel kritischer geworden, wat door enkele factoren wordt beïnvloed. Ten eerste gaat de consument over het algemeen minder vaak uit eten, dus wanneer dit wel gebeurt, zijn de verwachtingen hoog en wordt er heel bewust gekeken naar het aanbod, de service en de algehele beleving.

Ten tweede is de consument ook beter geïnformeerd over de producten (seizoensgebonden, lokaal, biologisch) en over het restaurant zelf (reviews en social media), voordat ze daar een voet hebben binnengezet. De vast klant verwacht dat de horecazaak op de hoogte is van zijn/haar persoonlijke voorkeuren, zodat ze keer op keer een gepersonaliseerde service krijgen.

Slim gebruik van data voor een succesvol restaurant

De limieten van social media

Restaurant uitbaters maken steeds vaker gebruik van social media om in direct contact te komen met hun gasten. En hoewel social media een goede branding tool is, is het lastig om de conversie van social media te meten. De communicatie is vaak ook gericht op een doelgroep, niet op specifieke gasten. Dit is waarom 1-op-1 communicatie met gasten in uw restaurant zo belangrijk is. U kan waardevolle data vergaren van alle activiteiten binnen uw restaurant, die u kan inzetten om klantloyaliteit te verhogen.

Data stimuleert klantloyaliteit

Rabobank-analist Sebastiaan Schreijen benadrukt de urgentie van het gebruik van data in de horeca: ‘’Foodservice-ondernemers die deze kansen willen pakken, moeten een deel van hun marge hierin investeren. Wie data niet wilt, gaat volume missen en daarmee dekking van de vaste kosten. Daarnaast verkleint de kans op herhaalbezoek waar een ondernemer wel aan kan verdienen.’’ 

Wanneer het op big data aankomt, vergeten we vaak dat het success van data gebaseerd is op echte, alledaagse, vragen. Restaurant uitbaters kennen hun eigen zaak als geen ander en alleen zij weten welke vragen gesteld moeten worden.

Als een gast al eerder in uw restaurant is geweest, weet u zes maanden later nog steeds welke allergieën hij had? Weet u welke medewerker hem toen bediende, en welke wijn hij had aangeraden? Hoeveel fooi liet deze gast achter? Welke gasten vaak voor een zakenlunch komen of juist romantische diners met hun partner? Weet u wie vaker dan niet een dessert bestellen na hun diner? Al deze vragen kunnen gemakkelijk beantwoord worden als u een systeem gebruikt dat al deze informatie opvolgt and verwerkt.

Om een langdurig succes van een horeca-onderneming te waarborgen is het van belang om herhaalbezoeken te stimuleren. Klantgegevens, zoals bijvoorbeeld verjaardagen, uitgavenpatroon, interesses en woonplaats geeft de horecaondernemer de kans om in te spelen op de persoonlijke voorkeuren van de gast. Een goede relatie zorgt namelijk voor een incentive om uw restaurant te verkiezen boven een ander.

In een kassasysteem zoals Lightspeed Restaurant kan u uw klantgegevens makkelijk opslaan door middel van klantprofielen, klantentypes, notities en reminders.

Het perfecte team opbouwen

Data helpt niet alleen op vlak van klantenbinding, maar ook intern in uw restaurant. Uw medewerkers zijn één van de belangrijkste schakels tussen uw gasten en uw onderneming. Weet u van elke medewerker wat zijn gemiddelde omzet per shift is, en per tafel? Weet u iets over de tevredenheid van gasten bij elke medewerker, hoeveel fooi zij gemiddeld krijgen? Hoeveel upsell items zij op een avond verkopen? En hoe presteert hij tegenover zijn collega’s?

Als restaurantuitbater zijn dit allemaal interessante cijfers die kunnen helpen met het inplannen van het medewerkers-schema, en om te zien welke medewerkers bijvoorbeeld nog meer training of begeleiding nodig hebben. Zo kunnen vragen zoals “Op welke dagen en uren moet ik meer personeel inzetten en wanneer niet?” makkelijk beantwoord worden. Data leidt tot efficiënter en slimmer gebruik van werkkrachten.

Lightspeed Restaurant maakt het mogelijk om in één oogopslag alle nodige informatie over uw medewerkers te zien. Inzichten in gewerkte uren per medewerker, verkoop, fooi, gegeven korting etcetera. Ontdek de sterke en zwakke punten van uw personeelsleden en bouw zo het perfecte team.

Slim gebruik van data voor een succesvol restaurant

Marketing & promoties

Ook op gebied van marketing en promotie kan data ingezet worden. Ten eerste moet u klantdata vergaren, wat u kan doen door een goede incentive te geven. Bijvoorbeeld als zij hun gegevens achterlaten krijgen ze bij hun volgende bezoek gratis drankjes of een mooie korting. Ook wanneer gasten online een reservatie maken kan u data verzamelen. Zo kan u snel een database aanmaken van bestaande gasten.

Door uw klantenlijst op te delen in verschillende klantengroepen (bv. VIP, Student, Locals etc.) kan u zeer gerichte promoties en acties mailen. Of u kan gasten en hun gedrag ook opdelen in verschillende segmenten op basis van hun profiel. Zo kan men kijken naar locatie, frequentie, dagdeel, uitgavenpatroon, favoriete menu items en andere eigenschappen.

Data en intuïtie

Is het mogelijk om zowel strategisch te handelen als gezond verstand te gebruiken? Door zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten?

De meeste horecaondernemers hebben genoeg ervaring en intuïtie wat betreft voorkeuren van hun gasten. Maar data helpt hun om dit te onderbouwen met concrete informatie over bijvoorbeeld prijsstelling, menu’s en promo’s. Met behulp van voorspellende data analyse kan de operatie van de zaak strakker worden aangestuurd.

Betere inzichten en data op één centrale plek?

Leer de voordelen van een mobiele kassa

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau