De food truck trend: 3 redenen om met uw restaurant de weg op te gaan

De food truck trend: 3 redenen om met uw restaurant de weg op te gaan

Van wereldsteden naar kleine dorpen, food trucks zijn niet meer van het straatbeeld weg te denken, vooral tussen mei en september kennen food trucks hoogtijden. Food truck festivals zoals de Rollende Keukens en Barrio Cantina trekken jaarlijks meer en meer bezoekers aan, en er komen steeds meer nieuwe spelers op de markt. Er valt werkelijk van alles te eten, van tacos tot tamales, en van vegan burgers tot pulled pork buns. De opties zijn talrijk en food truck eigenaars doen hun uiterste best om iets uniek en lekker op tafel te brengen.

Maar wat betekent deze food truck rage voor bestaande en aankomende restauranthouders? Mogelijkheden! Van lage operationele kosten tot de perfect gelegenheid om uw merk naar buiten te brengen. Food trucks kunnen u helpen een jump-start te maken in uw carrière als chef of uw bestaande restaurant aan een breder publiek voor te stellen. Speelt u met het idee om met uw eigen restaurant de weg op te gaan? Hier zijn de 3 voornaamste redenen waarom u er voor zou moeten gaan.

1. Lage opstartkosten

Het maakt niet uit welk argument u op tafel legt, een food truck kost altijd minder geld dan een restaurant. Een eigen food truck busje dat aan al uw persoonlijke wensen voldoet kost circa 20.000 euro. Natuurlijk kunt u ook voor een paar duizend euro zelf een oud busje op de kop tikken of er één huren. Ter vergelijking, een McDonald’s pand kost gemiddeld 650.000 euro.

Huur, personeel, keukenmateriaal, borden, bestek en linnen zijn essentiële aankopen voor elk restaurant. Maar wanneer u een food truck begint heeft u veel van deze dingen niet nodig. Alleen de food truck zelf kost al minder dan een jaar lang huur. Laat staan wat u bespaart op personeel en keukenspullen. Bovendien heeft u een beknopt menu, wat zorgt voor lagere operationele kosten.

De food truck trend: 3 redenen om met uw restaurant de weg op te gaan

2. Nieuwe markten veroveren

Mobiel zijn is één van de beste eigenschappen van het hebben van een food truck. En hoewel sommige steden restricties opleggen en om vergunningen vragen, zijn de wielen van de bus uw beste vriend. Of het nu een druk park, het strand of een festival is, u bent ter plaatse. U kunt overal uw merk uitdragen en uw bereik is enorm. Bovendien kunt u zo een weg inslaan naar een nieuw marktsegment.

Door de jaren is de food truck markt natuurlijk competitiever geworden. Wilt u er bovenuit springen? Dit doe u met uw logo, stickers of schilderwerk op uw bus, iets zijn wat mensen zullen onthouden. Ook kunnen leuke Instagram-waardige verpakkingen of mooi gepresenteerde gerechtjes voor een boost zorgen op social media. Een goede social media strategie doet de rest. Gebruik Foursquare om mensen op de hoogte te brengen waar u staat, plaats snapshots van de gerechten op Instagram en gebruik Facebook voor winacties, menu updates en klantenservice. Zo houdt u uw klanten en potentiële gasten op op de hoogte en betrokken.

Geïnspireerd? Start vandaag zelf uw food truck.

Onze experts helpen u graag op weg.

3. Experimenteer met uw restaurant

Test-keuken voor nieuwkomers

Als u nieuw bent in de restaurantbranche begin dan met een eigen food truck waarmee u eerst naam kunt maken. Zie het als een test-keuken op wielen. U kan uw creativiteit kwijt door bijvoorbeeld aparte combinaties uit te proberen of een nieuwe keukens uit te proberen. Of geef uw eigen draai aan klassieke gerechten. En het beste is, u kunt een succesgerecht meteen als signature dish bestempelen. En als het niet lukt? Dan probeert u toch gewoon iets anders? Hoe u weet of het een succes is? Hang uit uw raampje en vraag het aan voorbijgangers.

De food truck trend: 3 redenen om met uw restaurant de weg op te gaan

Ook bestaande restaurants kunnen experimenteren

Heeft u al een restaurant? Gebruik uw meest populaire gerechten om de aandacht te trekken, stuur uw beste menu-items op tour langs verschillende steden. Hiermee bereikt u een nieuw publiek en lokt u ze naar uw bestaande restaurant toe. Zo ziet u ook meteen welke wijken of steden wellicht interessant zijn als nieuwe locatie om uw restaurant uit te breiden.

Naast dat een mobiele keuken u de mogelijkheid geeft om buiten de gebaande paden te gaan biedt het nog meer mogelijkheden. Verzorgt u wel eens catering voor evenementen? Dat gaat natuurlijk veel makkelijker vanuit uw eigen food truck. U heeft altijd de juiste keukenapparatuur mee en bovendien zien mensen heel duidelijk welk restaurant het eten serveert. Uw merk reist namelijk altijd met u mee.

Net als in elk restaurant bepaalt de manier van bestellen – makkelijk en snel – in grote mate of uw food truck een succes wordt. Om te weten wat een mobiel kassasysteem allemaal voor u kan doen, vraag het één van onze experts. We denken graag met u mee. 

 

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau