E-mail marketing benchmark per sector 2018

E-mail marketing benchmark per sector 2018

Ook in 2018 maken veel bedrijven in zowel de B2B als B2C sector gebruik van e-mailmarketing. De hele dag door worden promotionele e-mails de deur uit gestuurd, met inhoud als de aankondiging van nieuw binnengekomen producten, de start van een sales periode of belangrijke updates. Wie serieus met zijn e-mailmarketing bezig is, weet dat er veel geld in een actieve, geëngageerde e-maillijst zit. Een groot deel van de omzet kan direct via e-mail gegenereerd worden.

Maar hoe weet je hoe jouw nieuwsbrieven presteren? Natuurlijk zie je de ontwikkeling van je eigen statistieken na verloop van tijd, maar zou het niet interessant zijn om te zien hoe andere bedrijven in dezelfde branche presteren? Hoeveel mensen openen bijvoorbeeld gemiddeld de e-mails van andere restaurants? En ligt mijn percentage hier eigenlijk wel bij in de buurt?

Om je meer inzicht te geven in de e-mailmarketing prestaties van concurrenten, brengen wij van Newsletter2Go ieder jaar een uitvoerig e-mail branche benchmark onderzoek uit. In dit branche e-mail onderzoek kijken we naar miljoenen e-mails — dit keer 360 miljoen om precies te zijn — en analyseren we de openratio, klikratio, CTR, bounceratio en afmeldratio van bedrijven werkzaam in 29 verschillende branches.

Benieuwd naar onze ontdekkingen? Lees dan verder…

Benieuwd naar e-mail marketing statistieken en tips?

Lees het e-mail marketing branche benchmark onderzoek 2018

Het e-mail branche onderzoek: de statistieken

Om de prestaties van je e-mailmarketing strategie te kunnen beoordelen, is een gedetailleerde evaluatie zowel aan het begin als aan het eind nodig. Enkele belangrijke statistieken om in je achterhoofd te houden zijn:

  • Aantal openingen
  • Klikfrequentie
  • CTR – de Click Through Rate
  • Afmeldpercentage
  • Bounceratio

Deze cijfers geven je beter inzicht in de relevantie van de nieuwsbrief. Echter, het observeren van de ontwikkeling van je statistieken is één ding, maar door het vergelijken van je prestaties met die van de concurrentie geef je context aan de cijfers.

Voordat we in de resultaten duiken…

Wat betekenen de statistieken ook alweer precies en hoe worden ze berekend?

De e-mail branche benchmark sleutelfiguren uitgelegd

Openratio: Het percentage ontvangers dat een e-mail heeft geopend, ofwel op basis van het totaal aantal verzonden, of het totaal aantal daadwerkelijk afgeleverde e-mails. Tel je elke ontvanger slechts één keer, dan heb je de unieke openratio (die gebruikten we in het e-mail branche benchmark onderzoek). De totale openratio en de unieke openratio resulteren in de openingen per ontvanger.

  • Openratio berekenen: Unieke openingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Klikratio: Het percentage ontvangers dat op een link in een e-mail heeft geklikt. Ook hier tel je alle kliks of slechts één klik per ontvanger (wij keken wederom naar de unieke klikratio).

  • Klikratio berekenen: Kliks : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Click through rate (CTR): Het percentage ontvangers dat na het openen van de e-mail op een link heeft geklikt. Deze waarde helpt om de klikratio beter in verhouding met de openratio te beoordelen.

  • CTR berekenen: Klikkende ontvangers : openende ontvangers * 100

Afmeldratio: Het percentage abonnees dat zich heeft afgemeld.

  • Afmeldratio berekenen: Afmeldingen : (aantal ontvangers – bounces) * 100

Bounceratio: Het aandeel mislukte leveringen van het totaal aantal ontvangers. Hierbij onderscheiden we hard bounces (permanente leveringsproblemen) en soft bounces (tijdelijke leveringsproblemen). Spam bounces worden ook in de bounceratio mee geteld.

  •  Bounceratio berekenen: Bounces : aantal ontvangers * 100

Een kijkje in de rivaliserende keuken, welke branches presteerde het best (en het slechtst)?

In ons e-mailmarketing branche benchmark onderzoek onderzochten we 362.984.425 e-mails in 29 branches die via Newsletter2Go tussen 30.06.2017 tot 30.06.2018 verzonden zijn. De analyse was uiteraard anoniem.

Een overzicht van de branches:

Allereerst kijken we naar de branche overschrijdende gemiddelde waarden:

Hier zien we dat in sommige branches de verschillen enorm zijn. Met 33,50% heeft de foto- en videobranche veruit de beste openratio — dit is een verschil van 6,94% ten opzichte van het branche overschrijdende gemiddelde.

Qua openpercentages presteerde de e-commerce sector het slechtst. Dit cijfer lag bijna 10% onder het branchegemiddelde.

Dit laat zien dat branches onderling erg verschillen en het daarom belangrijk is om je cijfers met je eigen branche te vergelijken voor een representatieve analyse.

Gaan we dieper in op de verschillende branches, dan komen een aantal interessante dingen naar voren…

De ontdekkingen van het e-mailmarketing branche benchmark onderzoek

Openratio

🏆 Met 33,59% pronkt ook in 2018 de branche foto & video met de hoogste openratio.

😢 E-commerce heeft zich in vergelijking met vorig jaar sterk verbeterd, hoewel de branche nog steeds de laagste openratio van alle branches vertoont, namelijk 16,34%

Klikratio

🏆 De hoogste klikratio vinden we dit jaar terug in de branche hobby’s, met 6,67%

😢 De branche computer & elektronica kan nog wel wat optimalisatie gebruiken, hier ligt de klikratio bij slechts 2,26%. Vorig jaar kwam de branche verzekeringen het laatst binnen.

Click Through Rate

🏆 De CTR heeft dit jaar een branchegemiddelde van 15,38%. In de branche media & uitgeverijen is dit percentage zo’n 8% hoger.

😢 De schoonheidssector is helaas nog niet zo ervaren met motiverende call to actions, hier ligt de CTR zo’n 6% onder het totale branchegemiddelde.

Afmeldratio

🏆 De lage afmeldratio van 0,12% mag worden toegewezen aan de branche pers.

😢 In de branche onroerend goed zijn ontvangers minder tevreden met de e-mailcampagnes, hier is de afmeldratio het hoogst.

Bounceratio

🏆 De branche pers heeft dit jaar niet alleen de laagste afmeldratio, maar ook de laagste bounce ratio — op de voet gevolgd door de e-commerce sector. Dat e-commerce het hier zo goed doet, komt waarschijnlijk doordat veel nieuwsbrief ontvangers tegelijkertijd klant zijn (of waren). De kans op onjuiste e-mailadressen in de distributielijst is daardoor zeer klein.

😢 De hoogste afmeldratio zien we in de branche bouw, met zo’n 6,28%.

Email marketing: hoe te verbeteren?

De prestaties van nieuwsbrief campagnes kunnen met verschillende maatregelen worden geoptimaliseerd. Zo kan de openratio worden beïnvloed door met het onderwerp te experimenteren. Hoe creatiever, betekenisvoller en persoonlijker deze is, hoe waarschijnlijker het is dat de ontvanger de mailing zal openen.

De klikratio heeft alles te maken met de inhoud en vormgeving van een nieuwsbrief — denk aan contrasterende call to action knoppen en een goede balans tussen tekst en afbeeldingen.

En zo zijn er nog tal van andere methodes om je prestaties te optimaliseren (hint: deze verraden we in het onderzoek).

Benieuwd naar alle statistieken, plus expert tips om je e-mailmarketing strategie naar een hoger niveau te tillen? Download het volledige e-mailmarketing branche benchmark onderzoek 2018 en vergelijk jouw e-mail prestaties met de concurrentie.

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België