6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

E-mailmarketing is een van de meest effectieve direct-marketingkanalen en kan een aanzienlijke groei stimuleren – als u weet wat u doet. Als het goed wordt gedaan, moedigt persoonlijke en creatieve e-mailmarketing nieuwe en bestaande klanten aan om uw webshop te bezoeken. Lightspeed vroeg partner ReloadSEO, bekend van de apps ReloadSEO en ReloadMailing, om hun e-mailmarketingexpertise te delen.

Dit zijn volgens hen dé top 6 e-mailmarketing strategieën om klantenbehoud te vergroten.

1. Gepersonaliseerde promotie voor hun 1-jarige loyaliteit

Stuur uw klanten een e-mail over het feit dat ze bijvoorbeeld al één jaar klant zijn bij u, inclusief een speciale kortingscode en producten gerelateerd aan hun eerdere aankopen.

Met Lightspeed eCom weet u exact wanneer een klant zijn eerste aankoop deed, en kan u zijn volledige aankoopgeschiedenis te zien krijgen. Gebruik die informatie als een kans om hen te laten weten dat ze worden gewaardeerd als klant, en om de items waarin ze geïnteresseerd zijn in de spotlight te zetten. Het is een effectieve, persoonlijke manier om hen te verleiden bij uw webshop te shoppen en ze tegelijkertijd laat zien dat u weet in welke producten ze geïnteresseerd zijn.

2. Verjaardagsverrassing

Speel in op een soortgelijk thema als het bovenstaande punt en overweeg om uw klanten een gepersonaliseerde verjaardagspromotie te sturen. Iedereen houdt van cadeautjes, en het is een perfecte manier om uw trouwe klanten in de watten te leggen.

Benieuwd naar meer email marketing tips?

Download dé email marketing checklist voor uw webshop

3. Houd ze up-to-date over uw nieuwste (relevante) producten

Klanten waarderen personalisatie, en dat geldt ook voor de producten die u aan hen voorstelt. Overweeg uw klanten een e-mail te sturen wanneer u uw nieuwste collectie aankondigt met producten waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn. Op deze manier houdt u klanten up-to-date en vergroot u de bekendheid van de nieuwe items in uw winkel.

4. Product reviews

Productbeoordelingen zijn ongelooflijk belangrijk voor uw webshop. De gemiddelde consument leest 10 online reviews voordat ze een bedrijf vertrouwen. Waarom? Omdat de ervaring van andere klanten waardevol is. Het is onbevooroordeelde informatie – het is niet meer dan normaal dat ze aankoopbeslissingen beïnvloeden.

Studies tonen aan dat klanten reviews van ouder dan 3 maanden niet meer relevant vinden, dus hoe meer (positieve) én recente recensies u heeft, hoe beter.

Wist u dat recensies ook goed zijn voor de SEO-score van uw site? Unieke beoordelingen bieden unieke inhoud, iets dat Google beloont!

Overweeg een e-mail te sturen naar uw klanten om hen te vragen of ze tevreden zijn met hun aankoop en hen aan te moedigen een beoordeling achter te laten (bijvoorbeeld “Laat een review achter en maak kans op een voucher van €100”). Als ze een positieve review achterlaten, is dat geweldig! Als de beoordeling minder positief is, heeft u de mogelijkheid om rechtstreeks contact met deze klanten op te nemen, de situatie recht te zetten en hen alsnog het gevoel geven dat ze een positieve ervaring hebben gehad met uw bedrijf.

5. Follow-up emails voor verlaten karren

Uit de laatste bevindingen van Statistica blijkt dat meer dan 70% van de webshop winkelwagentjes worden verlaten. Ze kozen een product, voegden het toe aan hun winkelwagentje – en vertrokken daarna. Wat is er misgelopen?

Wanneer een klant zijn winkelwagentje verlaat, stuur hem dan een herinneringsmail. Studies tonen aan dat dit eenvoudige e-mail initiatief indrukwekkende conversiepercentages kan hebben als ze binnen een uur na het verlaten van het winkelwagentje worden verzonden.

6. Verwijs een vriend

Een van de meest onfeilbare manieren om nieuwe klanten te winnen, is via een referral programma. 77% van de klanten zijn eerder geneigd om bij een bedrijf te kopen wanneer ze erover hebben gehoord van vrienden, en 42% van de klanten is loyaal aan merken waarvan hun familie en vrienden kopen.

De meningen van uw bestaande klanten hebben een enorme invloed op de aankoopbeslissingen van hun collega’s, en een referral programma is de meest effectieve manier om zoveel mogelijk peer-to-peer verwijzingen te krijgen.

Geef uw bestaande klanten een speciale promotiecode om aan hun vrienden te delen. Bijvoorbeeld “Geef je vriend 20% korting op hun eerste aankoop, en krijg zelf 10% korting”. Als hun vriend omzet in een verkoop, krijgt de bestaande klant een beloning. Win-win.

Hoewel deze 6 e-mailmarketing initiatieven u zeker zullen helpen om klantbehoud te stimuleren, zijn ze allemaal afhankelijk van het aanbieden van de juiste producten en diensten en het hebben van een klantgerichte winkelervaring. Wanneer u dit doet, bent u goed op weg naar meer, loyale klanten.

Optimaliseer uw e-mailmarketing met behulp van A/B tests

Email Marketing A/B testing voor beginners