Een praktische SEO-gids voor webwinkeliers

In dit artikel leest u een aantal van de beste zoekmachine-optimizatietechnieken om uw organisch verkeer te vergroten. Lees deze strategieën die u direct kunt toepassen. Met dank aan Linkody!

Zoekwoordenonderzoek en inhoudsplanning

Het is nodig grondig onderzoek te doen naar de juiste zoekwoorden. Zorg ervoor dat u tijd uittrekt voor onderzoek naar de zinnen en woorden die het verkeer naar uw website verhogen. Als mensen iets zoeken om te kopen, gebruiken ze specifieke zoekwoorden. Zorg er dus voor dat uw zoekwoorden niet te algemeen zijn, want dat maakt het moeilijker om u te vinden. Bedenk omschrijvingen en zoekwoorden die u laten concurreren met vergelijkbare webwinkels. Gebruik longtail zoekwoorden op de juiste manier, om het verkeer dat u nodig heeft aan te trekken en uw conversie te verbeteren.

De Google Keyword Tool is een manier om zoekwoorden voor uw branche te vinden. Er zijn echter veel andere opties zoals SERPs suggest en Ubersuggest. Met de eerste kunt u de CPC (kosten per klik) van de sleutelwoorden zien in uw eigen valuta, evenals het volume van de zoekwoorden. Dit is een handig trucje omdat veel eigenaren van webwinkels neigen naar PPC (pay-per-click) advertenties.

Ubersuggest geeft een lijst van longtail zoekwoorden. In dit geval zoek ik naar sleutelwoorden met betrekking tot ecommerce:

ecommerce-keywords

Gebruik unieke en originele inhoud

Het is belangrijk dat u zich bewust bent van het gevaar van duplicate content. Zoekmachines zoals Google gebruiken speciale algoritmes die gedupliceerde inhoud en gegenereerde inhoud kan herkennen. Dit soort inhoud heeft een negatieve invloed op uw website’s ranking en kan zelfs een ‘penalty’ opleveren.

Het kan zijn dat u producten heeft die overeenkomen met producten in andere webwinkels. Dit betekent dat uw productomschrijving op die van uw concurrenten kan lijken. Dit is een van de grootste uitdagingen waar webwinkeliers mee te maken krijgen. Grote webwinkels kunnen dan ook een ‘penalty’ verwachten voor duplicate content.

Het is dus belangrijk om alle pagina’s van uw website te analyseren en manieren te bedenken om overbodige pagina’s tot een minimum te beperken. Zorg ervoor dat uw pagina’s origineel zijn. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld “grillen”. Er zijn veel zoekwoorden die min-of-meer hetzelfde betekenen: barbecuen, buitengrillen, elektronisch grillen, enzovoorts.

Het optimaliseren van productomschrijvingen zorgt al snel voor extra organisch verkeer. Het gewoonweg kopiëren en plakken van productomschrijvingen die u van de leverancier heeft ontvangen moet voorkomen worden.

Schrijf een blog

Een blog is een van de meest effectieve gratis manieren om enorme hoeveelheden organisch verkeer binnen te brengen.

Hier kan ik een persoonlijk voorbeeld delen. Ik zocht naar bedrijven die me zouden helpen een bedrijf op te zetten in de VS. Ik, als Indiër, zocht een bedrijf dat de situatie kon afhandelen. Terwijl ik zocht, kwam ik uit bij blogposts van MyUSACorporation. Zij hadden een heel specifiek artikel over het opzetten van een bedrijf, vanuit India (linkt naar een Engels artikel) dat paste bij mijn huidige situatie. Dit trok mijn aandacht. Als ik deze blogpost niet had gezien, was ik waarschijnlijk voor een ander bedrijf gegaan.

Dit is nog een voorbeeld uit een lucratieve industrie:

google-results

Gebruik strategische zoekwoorden in de ankertekst

Uw webwinkel heeft veel links die naar specifieke pagina’s en producten binnen uw website leiden. Om uw webshop meer aandacht en zichtbaarheid te geven, kunt u relevante zoekwoorden in de ankertekst opnemen. Bijvoorbeeld in plaats van het gebruik van zinnen zoals “klik hier” als ankertekst, kunt u hier zoekwoorden gebruiken. Regelmatig gebruik van dezelfde ankertekst wordt daarentegen keyword spamming genoemd en moet vermeden worden. Keyword spamming kan leiden tot een penalty. Gebruik in uw productomschrijvingen links waarin het zoekwoord wordt genoemd, die uw klanten naar vergelijkbare producten leiden.

Optimaliseer uw productfoto’s

Afbeeldingen zijn essentieel voor webshops. Klanten willen foto’s zien voordat ze iets kopen. Daarom is het belangrijk kwaliteitsfoto’s te gebruiken die uw producten boven die van andere webwinkels plaatsen. Het gebruik van kwaliteitsfoto’s alleen is echter niet genoeg. Het is belangrijk om zoekrobots the helpen uw afbeeldingen te vinden, bekijken en te begrijpen. Door uw afbeeldingen effectief te gebruiken, kunnen robots ze makkelijk vinden, wat de aandacht en zichtbaarheid van uw complete website helpt.

Hoe doe ik dat?

U kunt uw afbeeldingen zoekbaar maken door de pagina’s te voorzien van de juiste zoekwoorden, paginatags (paginatags omschrijven het onderwerp van de pagina), de meta-informatie te optimaliseren, enzovoorts.

Daarnaast is het belangrijk dat u een goede naam verzint voor het afbeeldingsbestand. In plaats van plaatje123.jpg zou u een naam kunnen gebruiken zoals Broek-maat-XL.jpg.

Links maken

Links maken is een van de meest effectieve manieren om uw ranking te verbeteren. Het is wel belangrijk om te weten dat links voor of tegen u kunnen werken. Om beter gevonden te worden door links te maken, moet u alleen links krijgen van andere hoog-gerankte en bekende websites. De juiste links gebruiken stimuleert het verkeer naar uw webwinkel. Het soort verkeer dat makkelijk kan converteren naar verkopen. Elke link is een stem en vergroot de zichtbaarheid van de webwinkel.

Het aantal kwaliteitslinks dat u op uw website heeft, helpt u uw paginaranking te verbeteren. Om kwaliteitslinks te krijgen, kunt u bloggen op kwaliteitswebsites. Daarnaast is communicatie met andere succesvolle webwinkeliers in de sector een goed idee. Probeer een goede relatie op te bouwen zodat ze naar uw webwinkel willen linken, desnoods via hun blogposts.

Hoe vind ik relevante links?

Over het algemeen kunnen links van irrelevante of lage kwaliteit websites schadelijk zijn. De volgende bronnen geven links van lage kwaliteit en moeten vermeden worden:

  • Verwijzingswebsites buiten de branche
  • Overdadige blogberichten
  • Links van sites in andere talen, SAPE links
  • Links van forumprofielen

Om een gevoel te krijgen voor het soort links dat u nodig hebt, kunt u de links van concurrenten bestuderen.

Dit is een voorbeeld van een link-rapport van een van onze concurrenten, gesorteerd naar Domeinautoriteit, Pagina-autoriteit en de Moz-ranking. Over het algemeen is een Moz hoger dan 3 en een DA en PA boven de 35 goed.

seomoz

Linkody kan gebruikt worden om de effectiviteit van de links die u maakt te meten en deze makkelijk in de gaten te houden. Het kan ook gebruikt worden om uw concurrenten te bekijken en hun voortgang te monitoren.

Gebruik Google Shopping-verwijzingen

juicers

Google Shopping resultaten zijn anders dan normale Google advertenties, omdat ze worden getoond als productplaatsingen en een hogere conversie opleveren. Hoewel u misschien niet wilt dat uw website te afhankelijk wordt van Google Shopping-resultaten, kunnen deze wel helpen. Mits goed en met mate gebruikt, op de juiste posities en in combinatie met uw andere SEO-inspanningen kunnen deze advertenties leiden tot meer klanten.
Om productplaatsingen te activeren, is zowel een Google AdWords-account als een Google Merchant centre account nodig.

In het Merchant Center (letterlijk: koopmannencentrum) moet u uw productfeed uploaden waar de advertenties op gebaseerd worden. Hier moet een plaatje bij, informatie over prijzen en recensie-resultaten. Deze advertenties hebben een hogere conversie en leiden tot meer betalende klanten. Daarnaast hoeft u geen tijd te besteden aan het steeds weer maken van advertenties voor uw producten.

Conclusie

Door de SEO-technieken hierboven te gebruiken krijgt uw webwinkel een betere ranking in de verschillende zoekmachines. Dit geeft uw webwinkel niet alleen meer zichtbaarheid, maar klanten zullen ook vertrouwen krijgen in uw webwinkel en uw producten.

Biografie

danny photo

George Mathew is een blogger en SEO-specialist die schrijft over marketing en traffic generation. Meld u aan op Linkody’s blog voor meer wekelijkse tips en tricks.

Zó verhoogt u de online zichtbaarheid van uw webshop!

Zó verhoogt u de online zichtbaarheid van uw webshop!