Retail onderzoek: 60% van de Belgen verkiest winkels boven webshops tijdens de feestdagen

Retail onderzoek: 60% van de Belgen verkiest winkels boven webshops tijdens de feestdagen

Lightspeed heeft een retail onderzoek gedaan naar het winkelgedrag van Belgen tijdens de feestdagen, waar verschillende interessante resultaten zijn uitgekomen. Een van de opvallendste uitkomsten uit het onderzoek, waaraan 1004 respondenten deelnamen, is dat het grotendeel van de Belgen het liefst hun inkopen voor de feestdagen in de winkel doen (62.4%) in plaats van online (37.6%). In deze blog ontdekt u nog veel meer interessante inzichten die uit het onderzoek zijn gekomen.

Cadeaus op nummer 1 tijdens de feestdagen

Op de vraag “Waar besteed u het meeste geld aan tijdens de feestdagen?” antwoordde 23.9% van de respondenten cadeaus, met op nummer twee eten (20.8%). Bij onze noorderburen daarentegen staat eten op nummer één. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat Nederlanders het meeste geld uitgeven aan eten (39%).

Bij de vraag wat voor soort cadeaus ze kopen, antwoordde 21% van de respondenten hobby, 13.2% kleding en accessoires en 11% eten. Verassend genoeg gaf 28.8% van de respondenten aan dat ze dit jaar geen cadeaus kopen voor de feestdagen. Het minste geld wordt besteed aan huis & tuin decoratie (7.3%).

Prijs is leidend in de keuze voor online of offline winkelen

De meerderheid van de Belgen (17.7%) besteedt tussen €25 en €50 aan per cadeau, terwijl de grote minderheid (6.1%) meer dan €250 besteedt aan een kerstcadeau. De cadeau-inkopen worden het liefst in de winkel gedaan (62.4%) hoewel een groot deel ook online voor cadeaus shopt (37.6%).

Prijs heeft de grootste invloed op hun beslissing om online of in de winkel te kopen (26.9%), daarna het assortiment (16.2%), sfeer (15.7%). Prijsgevoeligheid speelt dus de hoofdrol bij het kopen van kerstcadeaus.

Opvallend genoeg bleek uit het onderzoek dat het meerendeel van de Belgen hun inkopen van cadeaus voor de feestdagen het hele jaar door doet (28.6%). Bijna evenveel Belgen (28.5%) slaat z’n slag in december.

Spullen winnen het van de belevingen

Het kopen van belevingen maakt mensen gelukkiger dan het kopen van spullen. Toch zijn materiële cadeaus veel meer in trek dan belevingen: slechts 8.5% geeft reizen of een dagtrip cadeau. Cadeaus gericht op hobby’s (21%) zijn het populairst.

Bent u klaar voor het drukste seizoen van het jaar?

Met de drukste weken nog in het verschiet, wordt het dus flink aanpoten voor retailers. Met de resultaten van het retail onderzoek in het achterhoofd kunt u nog last-minute beslissingen nemen voor uw onderneming.

Om u klaar te stomen voor het drukke feestseizoen heeft Lightspeed twee gratis gidsen voor u: 100x marketing & eCommerce tips en 3x tips voor meer omzet tijdens de feestdagen.

11 handige apps voor eCommerce ondernemers

11 handige apps voor eCommerce ondernemers

7 tips voor voorraadbeheer

7 tips voor voorraadbeheer