Food trends & innovaties voor 2020 volgens Horeca Expo 

Food trends & innovaties voor 2020 volgens Horeca Expo 

Horeca Expo is sinds jaar en dag dé horecabeurs van België. Het is hét moment om te netwerken, maar ook om de nieuwste food trends & innovaties voor 2020 te ontdekken. Wij spotten de terugkerende thema’s en grootste trends voor het komende nieuwe jaar, en zetten ze op een rijtje. 

Bent u op zoek naar nieuwe items voor op uw menukaart? Wellicht ontdekt u hier nieuwe producten die uw menukaart of drankkaart nét wat specialer maken. 

Menutips: 8 voordelen van kleine gerechten

Vegan snacks en burgers zijn de toekomst

Consumenten zijn bewuster dan ooit, en zijn actief op zoek naar alternatieve voedingsproducten die gezonder zijn – zonder concessies te doen op smaak. Ook de horeca speelt hier meer en meer op in. Op Horeca Expo ontdekten we enkele nieuwe vegetarische en vegan snacks

Vega Frick

Wat als Belgische frituursnacks ook nog eens vegetarisch waren? Dat is het doel van de Flexitarian Bastards, onder het motto ‘100% veggie, full of taste’. Zij lanceerden dit jaar het eerste veggie frituursnack-merk in België. Het assortiment bestaat uit verschillende snacks, waaronder een vega frikandel. De Vega Frick is 100% vegetarisch en gemaakt van duurzaam geteelde Europese soja.

L.A. Streetfood Avocado Burger

L.A. Streetfood – leverancier van allerlei snacks – presenteerde hun vegetarische en vegan producten. Hoewel ook de vegan beetroot burgers en veggie dogs een goede vervanger voor vlees bleken te zijn, was de Avocado Burger de echte ster van de show. 

Greenway Burger

Greenway is al jaren koploper op vlak van vegetarische producten in de Belgische markt. Naast het runnen van 4 restaurants produceert Greenway ook zelf producten die vegan en duurzaam zijn. De Greenway Burger is een hamburger die – net zoals de populaire Amerikaanse Impossible burger – smaakt en eruitziet als een echte burger, maar 0% dierlijke producten bevat. Daarnaast is de burger soja- en tarwevrij.

De drankentrends: natuurlijk, alcoholvrij & gefermenteerd

Ook op gebied van dranken zijn er genoeg trends voor 2020! 

Brand Garage natuurlijke frisdrank

Het Duitse merk Brand Garage ontwikkelt frisdranken die gemaakt zijn van biologisch fruit en die 100% natuurlijk zijn. Appelsienschil, gefermenteerd fruit, en dennennaald-extract geven de dranken een unieke smaak die niet onderdoet voor klassieke frisdranken. Op deze manier kan men verantwoord genieten van frisdranken.

Water kefir & kombucha

Gefermenteerde producten zijn de afgelopen jaren ook enorm gestegen in populariteit. ‘Oh My Gutness’ is een frisdrank op basis van waterkefirkorrels: goede bacteriën die fermenteren wanneer ze in aanraking komen met suikerwater of sap. Het resultaat is een fruitig drankje dat de darmflora een boost geeft. 

Een andere gefermenteerde drank is kombucha. De jongens van Yugen maken kombucha op basis van water, thee, suiker en scoby (‘symbiotic culture of bacteria and yeast‘). Elke smaak bevat vier soorten kruiden/extracten die samengevoegd worden met verse sappen om zo een bijzondere smaak te creëren. 

0% Alcohol Bier

Alcoholvrij bier is al enkele jaren een trend, maar de opties worden steeds beter en gevarieerder. Ook Belgisch biermerk Maes heeft nu een 0% bier die ook nog eens laag in calorieën is (20 kcal/100 ml). 

Ook speciaalbier Brouwerij Ramon lanceerde dit jaar hun eerste alcoholvrij bier, genaamd Ramon. “Alcoholvrije bieren zijn al enkele jaren aan een sterke opmars bezig. Vorig jaar was het zelfs het snelst groeiende van alle consumentengoederen,” aldus Thomas Lauwaert, woordvoerder van de brouwerij.

Minimaliseer uw impact op het milieu en optimaliseer uw maaltijdbezorging 

Consumenten nemen steeds vaker drankjes en maaltijden “to-go”, of laten het thuis bezorgen. Dit heeft gegarandeerd een impact op zowel de operationele kant van uw horecazaak als het milieu. Om alles soepel te laten verlopen en tegelijkertijd ook aan duurzaamheid te denken, bestaan er enkele producten en services die u kunnen helpen!

Too Good To Go

Too Good To Go is een app die voedselverspilling aangaat. Horecazaken kunnen hun overgebleven producten op het einde van de dag voor een lagere prijs aan consumenten verkopen via de Too Good To Go app. Dit is ideaal voor bakkerijen, sapjesbars, sandwichbars en andere zaken waarvan de producten snel bederven en die hun verspilling willen minimaliseren. 

Bloom take-away verpakking

Iedereen weet dat het gebruik van plastic tegenwoordig uit den boze is, en er zijn genoeg alternatieven op de markt die een duurzame oplossing aanbieden. Bloom biedt verpakkingen aan van graspapier voor take-away producten. Gras is in overvloed beschikbaar, en wordt lokaal geoogst in Duitsland. Bovendien worden bij de productie van grasvezelpulp weinig grondstoffen gebruikt. 

Deliverect 

Wilt u maaltijdbezorging introduceren in uw restaurant, zonder een al te grote impact te creëren op de werkzaamheden in uw zaak? Deliverect integreert alle online maaltijdbezorging-partners kanalen rechtstreeks in uw kassasysteem, van Ubereats tot Takeaway.com. Met deze tool vermindert u aanzienlijk menselijke fouten en vereenvoudigt u het verwerken van bestellingen. Bent u geïnteresseerd in deze tool? Deliverect integreert rechtstreeks in het Lightspeed Restaurant kassasysteem!

Dit waren de grootste food trends & innovaties voor 2020 die we op Horeca Expo hebben gespot! De rode draad is en blijft nog steeds duurzaamheid en gezondheid. Genoeg verbeteringen om het komende jaar in uw restaurant te implementeren!