Hificorner groeit met de SaaS-oplossing van Lightspeed

Hificorner groeit met de SaaS-oplossing van Lightspeed

De Groningse ondernemer Corné van Willigen stapte tien jaar geleden in zijn familiebedrijf Hificorner, een elektronicawinkel met twee fysieke locaties. Destijds zorgde hij voor een online uitbreiding. De webwinkel draaide toen op open source software maar recentelijk stapte Corné over naar de SaaS-oplossing van Lightspeed. Een echte open source én SaaS expert dus.

Meerdere webshops

“Ik begon 10 jaar geleden met OScommerce, een simpel e-commerce pakket. Vijf jaar geleden stapte ik over op open source van Magento. Maar op een gegeven moment liep ik tegen problemen aan. Je moet namelijk steeds meer resources aanspreken om alles draaiende te houden. Denk aan security, de kosten van ontwikkelaars en de hosting,” vertelt Corné.

Ook qua snelheid kon hij de nodige slagkracht gebruiken. “Ik wilde 1 website voor heel Europa opzetten. Ik ben er letterlijk anderhalf jaar mee bezig geweest, voordat dat live kon. Voor iemand die meer webshops in verschillende niches wil bouwen, is dat funest. Het opzetten van kleinere webshops duurt 6 of 7 maanden. Het kost ook nog eens minimaal 150.000 euro. En als ik dacht dat iets binnen een uur kon, duurde dat minimaal een week. Dat maakt je bedrijf log en traag. Ik heb altijd ‘s morgens ideeën en die wil ik ‘s middags uitgevoerd zien. Dat kan met Magento niet.”

Van Magento naar Lightspeed

Begin dit jaar stapte Corné daarom over: hij verruilde Magento voor Lightspeed. “Ik begon me te oriënteren en kwam erachter dat binnen e-commerce er een grote verschuiving naar SaaS plaatsvond. Ik wou werken met een gerenommeerd bedrijf. Toen kwam ik al snel bij Lightspeed uit.”

Hij vervolgt: “Met Lightspeed heb ik in 3 maanden maar liefst 7 webshops gebouwd. Een leuk side project, Koffieboon.com, heb ik zelfs in een week gerealiseerd. Dit wilde ik al jaren maar met Magento schoot het gewoon niet op. Ik ben van plan veel meer webshops te starten met Lightspeed!”

Wat kost een webshop nou echt?

Bekijk hoe je de kosten laag houdt

Gewenning

Corné hoefde niet lang te wennen aan een SaaS-oplossing. “Van open source naar SaaS is maar heel even wennen. Je bent opeens niet voornamelijk in de core bezig – aan de achterkant – maar aan de voorkant, met de klant! Een verademing. Ik heb een eigen ontwikkelaarsbedrijf, Butterstreet 21, en dat team was 60 tot 70 procent van de tijd bezig aan de achterkant. Daar had de klant natuurlijk niets aan. We willen bezig zijn met de klant! De website is een middel, geen doel. Zo voelde dat bij Magento helaas wel.”

Een gat in de lucht

Bijkomend voordeel van de overstap naar Lightspeed, was dat zijn copywriters niet langer afhankelijk waren van een complex systeem. “Zij sprongen een gat in de lucht. Ze hebben namelijk geen technische skills nodig. Het gebeurde nog wel eens dat als je een tekst uploadde, de hele site plat lag. Nu kunnen ze met vertrouwen wijzigingen doorvoeren, en doen waar ze goed in zijn. De backend van Lightspeed werkt gewoon heel prettig. Dat is echt een enorme winst.”

Veilig en voordelig

Over het overstappen zelf was Corné niet bang. “Het is wel zo dat ik zelf vrij technisch ben en dingen zelf kan oplossen. Maar ik zat al twee jaar tegen Magento op te kijken, want het werd steeds complexer. Toen ik hoorde dat er bij de overgang naar Magento 2 van alles opnieuw gedaan moest worden en veel producten niet ‘out of the box’ werkten, wist ik: dit gaat hem niet worden. Straks vergeet je een patch en word je gehackt – dus ook mede uit veiligheidsoverwegingen ben ik naar de SaaS-oplossing van Lightspeed overgegaan.”

Corné van Willigen

“Ik kan nu met een gerust hart een maand op reis. Vroeger, als er in die periode iets mis ging, ging de website plat. Dit bracht enorme verantwoordelijkheden met zich mee voor het team, geen prettige manier van werken… Die zorg is nu weg. Ik kan nu echt dingen uit handen geven. Lightspeed is ook nog veel voordeliger. Dat is voor mij het minst belangrijk, maar het is wel mooi meegenomen.”

Conversie

Waarom Lightspeed en geen andere SaaS-oplossing? Corné: “Met Lightspeed kan je je webshop eenvoudig een eigen identiteit geven. En in de basis is alles goed verzorgd. Het is echt een bewezen platform dat enorm schaalbaar is.”

Ook is de ondernemer in zijn nopjes met de conversies die hij in zijn webshops behaalt. “Op onze Europese website is de conversie sinds de overstap verdubbeld naar 4 procent. En onze nieuwe online outlet store heb ik heel snel gebouwd met een basic webshop van Lightspeed. We verkopen daar nu meer outlet dan ooit met een conversie van wel 6 tot 7 procent.”

Klantenservice

De online reviews over de klantenservice van Hificorner.nl zijn lovend. “Ons team bestaat uit echte audioliefhebbers, dus we hebben echt kennis van zaken aan de telefoon. We zijn van 9 tot 21 uur bereikbaar en we zijn proactief op de chat. Dat wordt door de klant erg gewaardeerd. Wij verkopen een oplossing aan de klant, niet per se een product.”

Benieuwd naar Lightspeed?

Probeer dan een gratis demo voor 14 dagen

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Back to School (& Work): 6 tips voor meer omzet

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better

Lightspeed Connect 2018: Do Retail Better