Hoe gebruik je influencers om jouw kledingwinkel te promoten?

Influencers zijn een belangrijk marketingonderdeel van merken en winkels: ze zijn vooral actief op social media en kunnen een groot publiek beïnvloeden. Als ondernemer wil je graag dat je zaak goed loopt en er veel mensen op af komen. Influencers kunnen dan goed helpen bij de brand awareness van je winkel en de verkoop van je producten. De volgende tips en stappen helpen je met het benaderen van de juiste influencers en hoe je met hen samenwerkt.

Wie zijn je influencers?

Influencers kunnen je winkel maken of kraken. Als je jouw winkel goed op de kaart wil zetten, is het slim om eerst te kijken wat voor influencers je wilt bereiken en welke jouw zaak goed kunnen vertegenwoordigen. Om te beginnen, kun je een lijst maken met mensen die je graag wil benaderen. Gebruik hiervoor Google of het netwerk van bekenden. Een aantal voorbeelden van influencers zijn:

  • Bekende Vlamingen;
  • Bloggers;
  • Vloggers;
  • YouTubers;
  • Socialmediasterren;
  • Fashion Facebookgroepen;
  • en Forums.

Het publiek van bloggers, vloggers en YouTubers (jouw doelgroep) heeft vaak dezelfde interesses als zijzelf. Het is dus slim te zoeken naar influencers die tot je doelgroep behoren en geïnteresseerd kunnen zijn in wat je verkoopt. Als je er een hebt gevonden, hoef je niet per se te kiezen voor degene met de meeste volgers. Je moet kijken of zij het juiste publiek hebben. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Daarnaast is het slim om wat onderzoek te doen. Kijk waar zij over schrijven; wat voor videocontent zij delen; hoe de interactie is met hun volgers; wat zij delen op social media; wat ze al een keer hebben gepromoot, enz.

Als je een goede lijst met influencers hebt, kun je gaan nadenken over wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Ga je voor brand awareness, meer klanten werven of engagement verbeteren? Een doel voor ogen hebben, is belangrijk. Al een idee hebben voor de promotie van je winkel wanneer je een influencer benadert, valt in goede aarde. Want hoe minder de influencer moet nadenken over wat voor content hij gaat delen, hoe sneller hij bereid is om samen te werken.

Hoe trek je ze over de streep?

Je moet altijd uitgaan van wat jij kan doen voor de influencer en niet wat zij kunnen doen voor jou. En omdat het zeker niet de eerste keer is dat zij worden benaderd om iets te promoten, moet je ervoor zorgen dat je uitblinkt tussen al de rest. Stuur daarom een uniek cadeau. Bijvoorbeeld door items uit je winkel te personaliseren met hun naam, kenmerk of een bepaalde uitdrukking die ze vaak gebruiken. Zo geef je hen een leuk item met net dat tikkeltje extra. Vermijd dus clichés of goedkope cadeaus, maar stuur iets wat zowel jouw winkel als de ontvanger vertegenwoordigt.

Een aantal voorbeelden van cadeaus die je kunt opsturen:

  • Creëer een outfit voor de influencer. Stuur hierbij meerdere items, zodat hij/zij kan kiezen. Je weet natuurlijk nooit helemaal wat hun smaak is;
  • Stuur een van je lookbooks op, als je die hebt;
  • De nieuwste collectie: geef ze een paar items van je nieuwe collectie en laat hen de eerste zijn om de trend te zetten;
  • Organiseer een in-store party op een koopavond en nodig een blogger, vlogger of YouTuber uit. Zo geef je ze een experience in je winkel en kunnen ze foto’s maken of je winkel filmen als content voor hun blog, vlog of YouTubekanaal;
  • Geef kaartjes voor een fashionevent.

Tip: zorg dat de verpakking van je cadeautje top is. Zo geef je ze al meteen een wauw-moment.

Hoe behoud je jouw relatie met de influencer?

Is de promotieactie afgelopen? Zorg er dan voor dat de samenwerking niet stopt! Je moet een relatie opbouwen en dit doe je niet alleen met een mooi cadeau. Promoot de influencers bijvoorbeeld op de blog van je website of op de socialmediakanalen van je winkel. Zo draai je de rollen om en zet je hen in het zonnetje.

Daarnaast kun je een influencer een kortingscode geven voor je winkel of webshop. De influencer scoort er punten mee bij zijn/haar volgers en jouw winkel krijgt meer bekendheid en meer verkopen. Je kan influencers ook vragen om model te zijn voor je nieuwe lookbook en die dan op te sturen naar hen.

Wilt u meer bekendheid, maar ook de beste service bieden?

Praat met een expert over ons kassasysteem.

Aurora Oetomo

Aurora Oetomo

Aurora is een Content Specialist bij Lightspeed. Als ze niet een blog aan het tikken is, leest ze artikelen over filosofie en psychologie, neemt ze lange wandelingen of speelt ze piano.