Hoe kleine bedrijven stilaan de wereld veroveren

Hoe kleine bedrijven stilaan de wereld veroveren

De glorietijd van de grote consumentenmerken is voorbij.

Dit meldde het FD begin dit jaar. Uit onderzoek van de jaarcijfers van grote bedrijven zoals Procter & Gamble, Nestlé en Unilever blijkt dat de groei van deze grote spelers jaarlijks vertraagd. Hun omzet wordt steeds meer door kleine bedrijven en retailers weggekaapt. Schoolvoorbeeld hiervan is Halo Top, het “guilt-free” ijsmerk dat een nieuwe niche creëerde voor proteïnerijk en caloriearm roomijs, en de afgelopen drie jaar een groei van 20.994 procent meemaakte. In september vorig jaar kwam het merk met een statement dat ze meer ijs hadden verkocht dan Ben & Jerry’s (Unilever) en Häagen-Dazs (Nestlé). Hoe kan het dat meer en meer kleine bedrijven, concepten en startups in retail en horeca zo’n enorme groei meemaken?

De opmars van kleine merken

De voornaamste reden voor het omzetverlies van grote merken is de enorme opkomst van nieuwe ondernemingen. Zowel in Amerika als Europa vond een verschuiving van 3% van het marktaandeel plaats van grote naar kleine bedrijven. Kleinere merken zoals Tony’s Chocolonely krijgen steeds vaker de voorkeur van consumenten, en grote internationale bedrijven beginnen dit te voelen.

Innovatie, agility en inspelen op trends

Grote bedrijven hebben zowel schaalvoordeel op hun productie als enorme budgetten voor reclame en marketing. Maar hun grote nadeel is dat ze niet altijd snel kunnen inspelen op nieuwe trends of voorkeuren van de consument. De afgelopen jaren is er weinig radicale innovatie te vinden bij grote spelers, wat mede ook komt door hun voordelige positie in de markt. Maar die positie is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen.

Kleine bedrijven zijn beter in staat om opkomende niches te spotten en deze tegemoet te komen vanwege hun snelle doorlooptijden en het vermogen om risico’s te nemen.

Neem bijvoorbeeld de opmars van kleine fast-casual restaurant ketens zoals Umamido, Balls & Glory en Greenway. Deze kleinere ketens focussen zich op lokale, kwalitatieve ingrediënten en bieden verse (vaak gezonde) maaltijden aan, tegen redelijke prijzen.

Grote bedrijven zoals Coca-Cola doen hun best om hun product recepten aan te passen en gezonder maken, maar dit kan een grote impact hebben op smaak. Een product dat al jarenlang in de rekken ligt moet ook uitvoerig getest worden alvorens het doorgevoerd kan worden.

Daarnaast komt er het risico bij dat een imagoverandering bij grote merken een averechts effect kan hebben. Nieuwe startups starten met een schone lei en kunnen inspelen op de huidige trends en voorkeuren van consumenten. Dit is ook de reden waarom grote bedrijven vaak kleine, innovatieve bedrijven overkopen. Unilever was vorig jaar van plan om Halo-Top te kopen voor 2 miljard dollar maar de deal ging op het laatste moment niet door. Unilever’s Breyers bracht subsequent een nieuw proteïnerijk, caloriearm ijsmerk uit om te concurreren met Halo-Top.

Consumentenvoorkeuren veranderen

Veel consumenten, waaronder vooral millennials, keren zich steeds meer af van globalisering en massaconsumptie. In de plaats hiervan hebben ze een voorkeur ontwikkeld voor kleine bedrijven en concepten waarvan de productie traceerbaar en lokaal is. Denk bijvoorbeeld aan bier dat lokaal gebrouwen wordt (een enorme trend de afgelopen jaren), of exclusieve kleding dat op kleine schaal wordt gemaakt. Het is niet zo dat grote merken niet langer geconsumeerd worden, maar kleine merken worden tegenwoordig vaker gekocht en gesteund.

Een groot budget is geen vereiste

Door de digitale evolutie is niet alleen de manier waarop mensen consumeren veranderd, maar het heeft ook de toetredingsbarrières voor startende ondernemingen verlaagd. Er zijn veel meer platforms die een wereldwijd publiek hebben die kleine merken een kans geven om met een klein budget hun merk op te bouwen en te distribueren. Bedrijven zijn niet meer afhankelijk van traditionele distributie- en marketing kanalen. Spelers zoals Halo-Top besteden hun productie uit en bereiken honderdduizenden consumenten via social media. Een ander voordeel is dat consumenten authenticiteit favoriseren, wat het aantrekkelijk maakt voor grotere winkels om met kleinere bedrijven in zee te gaan. Zo bereiken kleine bedrijven uiteindelijk de grote massa, en kunnen ze concurreren met de grote spelers.

Heeft u ook een kleine onderneming?

Wilt u ook ondernemen of bent u een beginnend ondernemer? Zorg ervoor dat u met een gebruiksvriendelijk en efficiënt kassasysteem werkt dat u kan ondersteunen, van personeelsbeheer tot data rapportering. In de Kassa Koopgids vindt u een complete checklist voor het kopen van een kassasysteem dat met uw bedrijf meegroeit.

Geïnspireerd? Start vandaag uw eigen onderneming.

Onze experts helpen u graag op weg.

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau

Hier moet u in 2019 eten volgens Gault & Millau