Eind-van-het-jaar inventarisatie tips

Eind-van-het-jaar inventarisatie tips

Voorraadinkrimping is nooit goed, daarom moet u een formeel proces hebben dat ervoor zorgt dat u uw voorraad consequent en nauwkeurig telt. Inventarisatie (of voorraadtelling) is een essentieel onderdeel van het runnen van uw retailzaak. Om het nieuwe jaar (en de soldenperiode) goed te beginnen, is een eind-van-het-jaar inventarisatie niet overbodig.

Wat is voorraadinkrimping?

Voorraad inkrimping (inventory shrinkage) is wanneer er voorraad wordt vermeld die als beschikbaar staat, maar die er niet echt is. Voorraad inkrimping kan worden veroorzaakt door verschillende factoren – diefstal en beschadigingen zijn de meest voorkomende. Wanneer u om een ​​van deze redenen een product verliest, gaan de middelen die u heeft geïnvesteerd in het kopen van dat product verloren, evenals de winsten die u verwachtte te verdienen met de verkoop ervan.

Daarom is het belangrijk om kwartaal-voorraden te inventariseren via uw retail kassasysteem. Waarom? Omdat ze u zichtbaarheid geven over uw stock en dat is de eerste stap naar het minimaliseren van voorraad inkrimping. Hier zijn een paar dingen om rekening mee te houden bij het volgende aantal inventarisaties:

  • Samenvoegen: we raden u aan om de voorraad van een productcategorie tegelijk te tellen. Als u bijvoorbeeld schoenen en sokken wilt tellen, moet u afzonderlijke tellingen voor elke productcategorie maken. Als alternatief kunt u ook al uw voorraad in één keer tellen. Hoe u het aanpakt is volledig aan u, aangezien u uw inventaris het best kent en wat de meest efficiënte manier zal zijn.
  • Doorvoeren: U kan maar één keer per inventarisatie de voorraad doorvoeren. Dit betekent dat de voorraad geupdate wordt zodat de voorraad in het systeem overeenkomt met de fysieke voorraad. Zorg ervoor dat u dit maar één keer doet per categorie, om fouten te voorkomen.
  • Tel de speciale bestellingen, layaways of werkorders niet mee: omdat deze items al aan een klant zijn gekoppeld, is er geen reden om deze ook te tellen.

Eind-van-het-jaar inventarisatie tips

Tips voor uw inventarisatie

  • Kies het juiste moment: probeer uw inventarisatie te doen voordat uw winkel wordt geopend of ‘s nachts. Op deze manier kan uw team zich richten op één taak en worden menselijke fouten geminimaliseerd, zoals dubbeltellingen of items overslaan.
  • Eén medewerker. Eén login: als u wilt dat meer dan één werknemer bijdraagt ​​aan de voorraadtelling, raden we aan dat elke medewerker een unieke login gebruikt. Waarom? Omdat het hebben van meer dan één werknemer met hetzelfde apparaat en inloggen inefficiëntie en fouten veroorzaakt.
  • Kijk naar uw activa-rapport: het is aan te raden om naar uw activa resultaten te kijken voordat u begint met tellen. Waarom? Hiermee kunt u uw fouten corrigeren en de nauwkeurigheid van uw inkrimping-rapport verbeteren nadat u uw telling hebt verzoend.

We exporteren ook uw activa-rapport nadat u uw voorraad heeft doorgevoerd. Dit geeft u een before- en after overzicht van uw inventaris.

Raadpleeg ons Retail Helpcentrum voor meer hulp bij het aanpakken van uw inventarisatie!

Wilt u meer inventarisatie tips en -tricks?

Onze experts verzamelden hun beste advies voor een geoptimaliseerde voorraad