Les Soeurs: fashion-merk volgt de Omnichannel-trend

Les Soeurs: fashion-merk volgt de Omnichannel-trend

Een fashion-concept, gestampt uit Belgische grond. Puur gebaseerd op de passie voor mode en juwelen. De visie die de drie Belgische oprichtsters (en zussen!) Jules, Kay en Clio hadden, ging als volgt: de allermooiste materialen – leer, edelstenen en edelmetalen – omtoveren tot exclusieve juwelen en accessoires met een persoonlijke touch. Het concept groeide snel, van zelf verkopen aan vriendinnen tot drie stenen winkels. Lees hier hoe Les Soeurs op weg is naar Omnichannel!

Bijbenen met een snelgroeiend concept

‘’Les Soeurs is ontstaan uit een hobby,’’ vertelt Clio. Zij en haar zussen zijn echte fashionistas, maar hadden toentertijd enkel een krap studentenbudget die hun passie niet goed ondersteunde. Hun idee: zelf modestukken ontwerpen en maken. Het resultaat: prachtige creaties in hun kledingkast die ook nog eens flink wat enthousiasme opwekte bij hun vriendengroep. ‘’Wij werden gevraagd om bij hen thuis langs te komen en op homeparty’s te verkopen,’’ vertelt Clio, ‘’En toen wilden meer mensen kopen. Dus gingen wij ook op Facebook verkopen.’’ Daarbij werd het assortiment van eigen creaties aangevuld met aankopen van andere merken. ‘’Maar wij kopen alleen producten die wij zelf ook in onze kledingkast zouden hangen.’’

Les Soeurs

De vraag groeide en al snel was de eerste Les Soeurs webwinkel geopend. Een mooi, wit design, zodat de producten prachtig uitspringen. Ook de webwinkel groeide rap. ‘’Op dat moment kwam de vraag of wij ook een eigen winkel zouden openen. Wij besloten toen om een pop-up op te zetten in Hasselt.’’ Achter de keuze voor een pop-up schuilt een duidelijke reden: eerst even de stad aftasten. Elke stad heeft namelijk een andere doelgroep die op verschillende manieren op een nieuw concept kan reageren. In oktober 2016 ontpopte de pop-up in Hasselt zich tot een eerste echte winkel. En in februari kwam er een vaste winkel in Knokke. De pop-up strategie paste Les Soeurs ook toe in Antwerpen. Die pop-up werd in september een permanente vestiging.

Kraakhelder beheer in één kassasysteem

Wanneer je meerdere vestigingen hebt, kan het moeilijk zijn om ze allemaal optimaal te beheren. Les Soeurs had een sterk systeem nodig waarmee ze alle aspecten van hun vestigingen konden inzien. Hiervoor werken zij met Lightspeed Retail. Clio: ‘’Lightspeed helpt ons de volledige flow te optimaliseren. Wij zijn hier al sinds september 2017 mee actief.’’ Het systeem draait op een cloud-gebaseerd iPad kassasysteem en heeft verschillende functies die bijzonder geschikt zijn voor het beheren van winkels. ‘’Het grootste voordeel van Lightspeed is data,’’ zegt Clio, ‘’Vroeger hadden wij niet altijd goed zicht op de cijfers. Nu kunnen we perfect de prestaties van elke winkel opvolgen. De rapportages en de voorraad; dat hoeft niet meer in een boekje. Wij hebben nu altijd zicht in ons ondernemerschap.’’ Niet alleen helpt het kassasysteem intern orde te creëren, ook in het oog van de klant komt Lightspeed Retail voor Les Soeurs tot zijn recht: ‘’We kunnen klantgegevens bewaren en bestuderen. We weten welke artikelen de klant bij ons heeft gekocht. Zo kunnen wij het verkoopgedrag meten en erop inspelen.’’

Lees hier meer over de ervaringen van Les Soeurs met Lightspeed.

Webwinkel van Les Soeurs

 

Visie op Omnichannel

Op de planning staat een uitbreiding in het binnenland en naar het buitenland. ‘’Wij willen pop-ups openen in Maastricht en Amsterdam. Ook willen we Wallonië uitproberen.’’ Tevens heeft Les Soeurs plannen om meer uit hun huidige fysieke en online winkels te halen. ‘’De volgende stap is om de verschillende verkoopkanalen op elkaar aan te sluiten. Wij hopen na Lightspeed Retail in 2018 over te stappen naar Omnichannel.’’ Met die stap zullen alle vestigingen én de webwinkel op het iPad kassasysteem in kaart worden gebracht. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, werkt Les Soeurs nauw samen met het Lightspeed Support team. ‘’Wij zijn modemeisjes en absoluut niet technisch aangelegd. Ik was eerst heel erg achterdochtig, maar merkte dat de training- en onboarding 24 uur per dag beschikbaar en goed was. Support met video calls is heel efficiënt en heel one-on-one.’’ Omnichannel zal daarmee niet lang meer een visie blijven. ‘’Ik wil niet zeggen dat we nu experts zijn, maar we zijn wel op de goede weg!’’

Meer info over Les Soeurs? Bezoek hun online webshop www.lessoeurs.be of neem contact via mail: [email protected]

Ook overstappen naar Omnichannel?

Met Omnichannel heb je altijd zicht op je online èn fysieke winkel! Onze experts vertellen je graag meer.