3 Lightspeed Analytics eCom rapporten om uw online omzet te verhogen

3 Lightspeed Analytics eCom rapporten om uw online omzet te verhogen

Een van de beste manieren om uw online omzet te verhogen is door uw data te analyseren en te leren van de inzichten. Lightspeed Analtyics kan u daarbij helpen. Heeft u naast een webshop ook een fysieke winkel en maakt u dus gebruik van Lightspeed Omnichannel? Dan bent u hier aan het juiste adres. 

Of u nu net uw webshop hebt geopend of al een tijdje online verkoopt, concrete inzichten kunnen u helpen groeien. De Lightspeed Analytics eCom rapporten helpen u om dieper in de verkopen van uw webshop en fysieke winkel(s) te duiken en om trends in deze verkoopkanalen te ontdekken. 

Er zijn drie Lightspeed Analytics eCom rapporten die we aanraden om alles uit uw webshop te halen: 

  • Average Basket Size
  • eCom sales trend in time
  • eCom sales by day of the week

Om de prestaties van uw webshop te kunnen verbeteren, moet u eerst de is_eCom sales dimension activeren. Zo doet u dat:

  1. Ga naar uw gewenste rapport.
  2. Onder Sale vindt u is_eCom dimensions.
  3. Selecteer filter of pivot, afhankelijk van wat u nodig heeft.  

Wanneer u deze dimension heeft geactiveerd, gaat er een hele wereld voor u open om uw onderneming te laten groeien. 

1. Average Basket Size rapport

Uw average basketsize is een waarde die het gemiddelde aantal verkochte items per verkoop laat zien. Het average basket size rapport geeft u een gemiddelde voor uw hele onderneming (zowel uw webshop als winkel) als je geen filter toevoegt. Om het verschil tussen je fysieke winkel te kunnen zien, moet u de is_eCom dimension activeren.

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Met dit rapport kunt u bijvoorbeeld producten en upsells linken aan uw webshop klanten. Spenderen zij juist meer of minder online dan in uw fysieke winkel? 

Uw average basket size rapport geeft u een overzicht van hoe verschillende verkoopkanalen presteren ten opzichte van elkaar. Voor het beste resultaat kunt u dit rapport het beste minimaal één keer per kwartaal uitvoeren. 

Hoe krijg u toegang tot het average basket size rapport? 

Volg de volgende stappen om toegang te krijgen tot het average basket size rapport:

  1. Ga in Lightspeed Analytics naar uw sales and inventory reports.
  2. Selecteer het Recent Sales rapport.
  3. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  4. Zoek de is_eCom dimension en voeg deze toe aan de pivot. Onder de Measure dimension, is er een Average Basket Size measure. Voeg ook deze toe. 
  5. Klik rechtsboven op Run om het rapport met de juiste variabelen te zien.

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld, ziet u een rapport voor augustus tot en met oktober. De turquoise kolommen laten de average basket size van de fysieke winkels zien en de blauwe kolommen die van uw webshop.

Dit rapport laat zien dat de average basket size van de webshop een beetje hoger is dan de fysieke winkel. 

Wat kunt u met deze informatie doen? 

U kunt de strategie voor uw fysieke winkel nog eens onder de loep nemen. Adviseren uw medewerkers de juiste producten, moet u meer producten in een display zetten of uw merchandise aanpassen? Het average basket size rapport laat u zien waar er groeimogelijkheden zijn. 

2. eCom Sales Trend in Time rapport

Het eCom sales trend in time rapport geeft u een beter beeld van uw omzet. Het laat zien hoe goed uw webshop omzet is in vergelijking met die van uw fysieke winkel. 

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Dit rapport laat zien of uw webshop omzet stijgt, stagneert of daalt ten opzichte van uw fysieke winkel omzet. Met die gegevens kunt u actie ondernemen en erachter komen wat de groei, stagnatie of daling van uw omzet beïnvloed. 

Met dit rapport kunt u de volgende drie vragen beantwoorden:

  1. Welk kanaal presteert beter?
  2. Welk kanaal heeft meer aandacht nodig?
  3. Hebben uw online promoties en uw promoties in de winkel ervoor gezorgd dat u meer omzet hebt gegenereerd in een specifiek kanaal?

Hoe krijgt u toegang tot het eCom sales trend in time rapport? 

Volg de volgende stappen om uw trends te zien: 

  1. Selecteer het Recent Sales rapport.
  2. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  3. Voeg is_eCom toe aan de pivot.
  4. Klik op Run om uw rapport te zien. 
  5. Open visualisations en plot de data in een grafiek.

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In dit voorbeeld ziet u dat de omzet van de fysieke winkel (turquoise lijn) en de webshop (blauwe lijn) beiden een groeiende trend laten zien. 

In het begin van het jaar ziet u een snellere stijging bij de fysieke winkel. In oktober ziet u juist een sterkere piek in de webshop omzet. 

Probeer te achterhalen waarom u in april en oktober een stijging zag in het aantal verkopen. Was u gedurende het jaar meer gefocust op de fysieke winkel en de events? Zodra u de reden kunt achterhalen, kunt u actie ondernemen. 

U kunt ook een andere strategie bedenken voor de fysieke winkel en uw webshop. Ga na wat ervoor heeft gezorgd dat de online omzet in oktober zo sterk steeg. Is het mogelijk om het weer te herhalen? 

Haal alles uit uw data

Voor Lightspeed Analytics hoeft u geen rekenwonder of een Excel expert te zijn om alles uit uw data te halen en daarmee uw bedrijf te laten groeien.

3. eCom Sales by Day of the Week rapport

Voor het totaaloverzicht is het goed om uw omzet over een lange periode te analyseren. Maar ook het analyseren van de korte termijn kan u helpen om betere beslissingen te maken voor de lange termijn. . 

Ga naar het eCom Sales by day of the week rapport. 

Waarom is dit rapport belangrijk? 

Dit is een relatief simpel rapport dat u helpt bij uw verkoopstrategie. 

Zijn er dagen in de week dat u beter verkoopt dan anderen? Hoe consistent zijn deze topdagen? Veranderen de topdagen gedurende het jaar, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen? 

Zodra u weet welke dagen u het beste online verkoopt, kunt u de promoties van uw webshop en fysieke winkel beter timen, om zo het meeste uit uw promoties te halen. 

Hoe krijgt u toegang tot het eCom sales by day of the week rapport? 

Volg deze stappen om uw eCom sales by day of the week te zien:

  1. Ga naar het Recent Sales Report  in de Sales and inventory rapporten sectie
  2. Stel in de sale completed date filter de gewenste periode in. 
  3. Voeg een day of week dimension voor de verkoop toe. 
  4. Voeg is_eCom toe aan de pivot.
  5. Voer het rapport uit. 

Opmerking: Voor meer gedetailleerde uitleg over dit rapport, ga naar onze Community. Deze uitleg is nu alleen nog beschikbaar in het Engels. 

Voorbeeld

In dit voorbeeld ziet u dat de online webshop omzet (blauwe kolom) het hoogst is op zondag en donderdag. De omzet van de fysieke winkel (turquoise kolom) is het hoogste op zaterdag. 

Maandag, donderdag en zondag zijn de dagen dat er online omzet wordt gegenereerd. Aangezien u het beste presteert op donderdag en zondag kunt u ervoor kiezen om op die dagen een product te lanceren of te promoten. 

U kunt daarnaast ook kijken naar uw minste dagen. Wat kunt u doen om tijdens deze dagen uw omzet te verhogen? Denk aan tijdelijke deals, dag-kortingen en productpromoties.  

Haal alles uit uw rapporten

Door gebruik te maken van eCommerce data krijgt u interessante inzichten waarmee u een efficiënte verkoopstrategie kunt ontwikkelen, uw promoties slimmer kunt inzetten, en heeft u de mogelijkheid om meer omzet te genereren – zowel in uw fysieke winkel als in uw webshop. 

Wen uzelf aan om de rapporten geregeld uit te voeren. Het beste is om dit minimaal één keer per kwartaal te doen om een beter totaalbeeld te krijgen van al uw eCommerce activiteiten. 

Maakt u nog geen gebruik van Lightspeed Analytics? Praat met een expert om erachter te komen hoe u Lightspeed Analytics kunt inzetten om uw omzet van uw fysieke winkel en webshop te maximaliseren.

De top retail events in België in 2020

De top retail events in België in 2020