Webshop retouren verminderen met Lightspeed Shipments by SendCloud

Webshop retouren verminderen met Lightspeed Shipments by SendCloud

Met de lancering van Lightspeed Shipments by SendCloud willen zowel Lightspeed als SendCloud webwinkels succesvol en efficiënt crossborder laten groeien en verzenden.  Retouren zijn hier onlosmakelijk mee verbonden en kosten webwinkels handenvol geld. Met een wettelijk Europees retourrecht van 14 dagen en de consument die verwacht dat producten gratis geretourneerd kunnen worden, wordt het voor online retailers steeds moeilijker om hun hoofd boven water te houden. Want gaat u voor gratis retouren met het risico op de daarbij horende kosten? Of kiest u ervoor om potentiële klanten af te schrikken met een betaald retourbeleid?

Beide opties zijn niet ideaal en daarom is het verstandig om te focussen op het verlagen van het aantal retouren. Het kost namelijk niet alleen geld, maar voor uw klant is het ook geen fijne ervaring. Lukt het om het aantal retouren in 2018 te verminderen zonder in te leveren op service? Dan houd je niet alleen meer winst over, maar komen klanten ook eerder bij je terug.

Retouren verminderen & aankopen stimuleren

Geloof het of niet maar webshops zijn vaak zelf verantwoordelijk voor retourzendingen. Meer dan de helft van de producten wordt namelijk teruggestuurd met één van deze drie redenen:

  • Verkeerde product of maat ontvangen
  • Het product ziet er anders uit / voldoet niet aan de omschrijving
  • Het product is beschadigd

Zijn bovenstaande oorzaken niet de reden van uw retouren? Dan zijn er nog een aantal basis tips waarmee u uw productpagina’s kan verbeteren.

  • Gebruik gedetailleerde productomschrijvingen
  • Verbeter de kwaliteit van productafbeeldingen
  • Gebruik formaatgidsen voor artikelen die een exacte pasvorm vereisen
  • Toon zoveel mogelijk productspecificaties
  • Geef voorbeelden van hoe het product wordt gebruikt
  • Voeg productrecensies toe
  • Wees eerlijk over variaties in de productkwaliteit
  • Maak een lijstje met veel gestelde vragen over producten

Mist u meerdere punten? Zorg er dan eerst voor dat uw productpagina’s in orde zijn. Een goed geïnformeerde klant stuurt namelijk minder snel iets terug.

Retouren verminderen tips

Wat kan u verder nog doen?

Zelfs wanneer heel uw webshop in orde is, blijven retouren een grote impact hebben op uw winst. Gemiddeld wordt namelijk een kwart van alle online bestellingen geretourneerd, vergeleken met 8% bij fysieke winkels. De noodzaak voor de e-commerce sector is dus groot en we zien daarom steeds meer online retailers slimme oplossingen bedenken om retouren tegen te gaan. Hier volgen 3 innovatieve manieren om webshop retouren te verlagen:

1. Digitale adviseurs

Als consument moeten we al genoeg keuzes maken en we kunnen helaas niet overal verstand van hebben. Daarom vragen we graag advies. Steeds vaker zien we dat webshops proactief producten gaan adviseren. Niet omdat ze op die producten meer winst maken, maar omdat ze weten dat deze producten de beste prijs-kwaliteit verhouding bieden en het minst vaak worden geretourneerd. Een welbekend voorbeeld is Coolblue die op diverse manieren consumenten helpt om producten te vergelijken om zo de juiste aankoopbeslissing te maken. Iedere productpagina, de klantenservice en zelfs de geautomatiseerde retargeting e-mails zijn erop gericht om de klant te helpen kiezen.  

3 innovatieve manieren om webshop retouren te verlagen

Hoe kan u uw webshop klantvriendelijker inrichten en de klant helpen kiezen? Om hierachter te komen moet u bij ieder product uzelf afvragen welke redenen mensen hebben om dit product te kopen. Speelt u hier vervolgens op in, dan hoeft de consument minder lang na te denken en gaan ze sneller over tot aankoop.   

2. Koophulp quiz

Een andere manier is om de vragen die een winkelmedewerker normaal zou stellen te veranderen in een simpele adviestool. Voorbeeldvragen: voor welk doeleind wilt u het product gebruiken? Hoe intensief gaat u het gebruiken? En welke eigenschappen vind u belangrijk? Een paar simpele vragen om de keuze voor de online shopper makkelijker te maken.

Probeer bijvoorbeeld eens de  elektrische fietskiezer van Sparta. Zij helpen u met behulp van 8 vragen een selectie te maken van elektrische fietsen die passen bij uw gebruik. Bij iedere stap laten ze een korte video zien om u te helpen bepalen welke optie voor u geschikt is.

3 innovatieve manieren om webshop retouren te verlagen

 

Een bedrijf dat nog een stapje verder gaat is The North Face. Op de Engelse website kan u namelijk gebruik maken van Watson, een soort geautomatiseerde chatbot waar u alleen tegen hoeft te zeggen voor welke situatie u een jas nodig heeft. Vult u bijvoorbeeld in “Hardlopen in Nederland” dan kijkt Watson wat de huidige temperatuur is en geeft vervolgens zes suggesties die hierbij passen.

3 innovatieve manieren om webshop retouren te verlagen

 

Een koophulp quiz hoeft niet moeilijk te zijn. Soms is slechts één vraag al voldoende. Zo zou Sparta bijvoorbeeld kunnen vragen voor welke situatie mensen een elektrische fiets willen gebruiken en vervolgens direct kunnen doorlinken naar een pagina met een passend aanbod.

3. Virtuele paskamer

De virtuele paskamer is de derde manier die we op allerlei manieren zien opduiken. Via de webshop of aparte app kunnen consumenten producten virtueel uitproberen. Een goed voorbeeld hiervan is de virtuele paskamer van Charlie Temple, een webshop die brillen op sterkte voor een zeer aantrekkelijke prijs. Een bril is vaak heel persoonlijk en daarom is het ontzettend lastig om op basis van alleen foto’s te beoordelen of een bril bij u past. Om een beeld te krijgen van de verhouding en te kijken hoe de kleur bij u gezicht staat, hebben ze daarom een virtuele paskamer toegevoegd.

Het werkt net als bij gezichtsfilters zoals we die kennen van Snapchat en Insta Stories. U activeert uw webcam/front-cam, het programma herkent uw hoofd en vervolgens lijkt het net alsof u de bril draagt. U kan uw hoofd draaien om de verschillende kanten te bekijken en zelfs twee monturen tegelijk met elkaar vergelijken. Bekijk de video door op de afbeelding hieronder te klikken.

3 innovatieve manieren om webshop retouren te verminderen

 

Een ander innovatief voorbeeld van een virtuele paskamer is de augmented reality app van Ikea. Met Ikea Place krijgt thuiswinkelen voor meubels een geheel andere betekenis. Via de app kan u meteen zien hoe een meubel staat in uw woonkamer en of hij past. Dankzij de hedendaagse camera-technologie op smartphones gaan we dit soort toepassingen steeds meer zien en verandert de manier waarop we online shoppen.

Conclusie

Het verminderen van retouren is in 2018 misschien wel de grootste uitdaging van de e-commerce sector. Daarom verwachten we nog veel meer creatieve oplossingen en bedrijfsconcepten te gaan zien die zijn gebouwd rondom het creëren van een betere aankoopervaring. Webshops die de consument helpen kiezen en dit combineren met extra service, zijn de bedrijven die voorop lopen.

De kans is groot dat een augmented reality app zoals Ikea Place of artificial intelligence adviseur zoals Watson van TheNorthFace niet haalbaar zijn. Maar denk wel na over wat u kan leren van deze drie voorbeelden. U kan namelijk heel eenvoudig producten uitlichten als advies, een vragenlijst opstellen die de consument helpt kiezen en foto’s plaatsen waar uw product in real-life situaties wordt gebruikt.

Mocht u dan toch retouren ontvangen, dan is het belangrijk dat uw retourproces soepel en moeiteloos verloopt. U bespaart daarmee niet alleen tijd en geld, maar uw klanten komen daardoor sneller terug. Met SendCloud automatiseert u onder andere uw (internationale) retourproces. Op die manier kunnen uw klanten in enkele klikken een retourlabel printen, waardoor u en uw klant op de hoogte zijn van de status van de retour. Daarnaast stimuleert u ook nog eens conversie door een soepel retourbeleid te hanteren, ook op internationaal vlak.

SendCloud Plus

Met de recente lancering van SendCloud Plus, biedt SendCloud additionele features bovenop de gratis versie om het verzendproces verder te automatiseren. Zo kan u shipping rules instellen die automatisch de juiste verzendmethode selecteren op basis van gewicht, bestemming, checkout methode en meer. Daarnaast versnelt u met Pack & Go het pick en pack proces van uw webshop door gebruik te maken van (digitale) pakbonnen, picklijsten en (optionele) barcodescanners.

Lees hier meer over de Lightspeed Shipments by SendCloud App.

 

5 KPI’s om uw verkoop te meten tijdens de feestdagen

5 KPI’s om uw verkoop te meten tijdens de feestdagen

Het Influencer Marketing Stappenplan

Het Influencer Marketing Stappenplan