Maaltijdbezorging introduceren: de juiste manier

Maaltijdbezorging introduceren: de juiste manier

Om er zeker van te zijn dat maaltijdbezorging een positieve impact heeft op uw restaurant business is het belangrijk om het op een stapsgewijze manier te introduceren. Online food delivery vereist een nieuwe manier van werken, nieuwe technologieën en een nieuwe operationele mindset in uw keuken. We nemen de benodigde stappen met uw door!

Indien u onbekend bent met maaltijdbezorging: geen paniek. U zult zien dat u in 4 stappen al een heel eind komt:

Stap 1: Investeer in technologie

  • Gebruik een kassasysteem dat gemakkelijk communiceert met maaltijdbezorgers. Zo zorgt u ervoor dat u eenvoudig al uw bestellingen – zowel in-restaurant als online – op een overzichtelijke manier kunt beheren.
  • Ga na of u overal WiFi heeft, zeker waar tablets gebruikt zullen worden. U wilt geen storing op uw tablet of WiFi wanneer u uw online maaltijd bestellingen beheert.

Stap 2: Wees selectief in de containers en verpakkingen

  • Investeer in goede kwaliteit verpakking. De verpakking is het eerste contactpunt dat de klant heeft met uw restaurant wanneer ze online bestellen, een goede indruk is belangrijk!
  • Straalt uw merk uit door middel van uw verpakkingen. Sticker de containers of voeg servetten toe met uw logo.
  • Denk na over wat u gaat vervoeren: is het handiger om bepaalde onderdelen van gerechten anders te verpakken, of apart?
  • Maak het de koeriers makkelijk om het onderscheid te maken tussen bestellingen. Zorg er ook voor dat ze makkelijk in hun transporttas passen. Eenvoudig op te stapelen, transparante opties zijn populair.

Stap 3: Creëer een gebruiksvriendelijke delivery-omgeving

  • Onthoud:, koeriers van maaltijdbezorgers zijn uw vrienden.
  • Maak het eenvoudig voor de koeriers om uw zaak in en uit binnen-en buiten te wandelen zonder dat gasten gestoord kunnen worden.
  • Structureer bestellingen (op naam of, op pick-up time en dergelijke) zodat deze vlot door de koeriers kunnen worden opgehaald.
  • Zorg ervoor dat een personeelslid zich opstelt als contactpunt voor de koeriers.
  • Denk na over het aanschaffen van software wat de samenwerking met verschillende maaltijdbezorgers meer stroomlijnt, en ervoor zorgt dat u meer overzicht houdt in alle bestellingen.

Stap 4: Pas uw personeelsplanning aan

  • Zorg ervoor dat iedere shift één personeelslid zich ontfermt over alle aspecten van de online maaltijdbezorging. Doe dit zowel in de keuken als op de vloer: zo komt de rest van uw keuken- en restaurantpersoneel vrij, en kunnen zij zich op de gasten focussen.
  • Als u nog een stapje verder wilt gaan kunt u bepaald personeel opleiden tot ‘delivery-experts’. Zo kunt u het proces steeds verder optimaliseren.
  • Deze experts ontfermen zich ook over de communicatie met koeriers. Eventuele problemen met bestellingen kunnen zo snel en efficiënt worden opgelost.

Samenwerken met meer dan één maaltijdbezorger betekent werken met verschillende applicaties en technologieën. Met bovenstaand stappenplan komt u een heel eind wat betreft het opnieuw inrichten van uw onderneming voor deze extra werkzaamheden. Succes met het verder groeien van uw business!