Maaltijdbezorging: tips van 3 horecaondernemers

Maaltijdbezorging: tips van 3 horecaondernemers

Eerder schreven wij over de 4 voordelen van maaltijdbezorging. Bent u helemaal overtuigd, klaar om te starten en wellicht al bezig met de voorbereidingen voor maaltijdbezorging? Laat u dan inspireren door de tips van 3 horeca professionals die hun maaltijdbezorging al naar een hoger niveau hebben getild: BAUT, Balls & Glory, en Yoobi.

BAUT  – een eigen ingang voor de bezorging

Als u wilt starten met maaltijdbezorging, kunt u ervoor kiezen om de bestellingen in uw huidige keuken klaar te maken of juist een apart deel in uw keuken alleen te gebruiken voor maaltijdbezorging. Dit kan uw efficiëntie verhogen en miscommunicatie verminderen, waardoor de bezorger sneller op weg kan en de bestelde maaltijd zo snel mogelijk bij de klant aankomt. Bovendien lopen de maaltijdbezorgers met hun grote tassen niet door uw restaurant; dat geeft rust voor de gasten die aan tafel zitten. U kunt ook andere aspecten van uw horecazaak apart voor maaltijdbezorging inzetten. Mark Raaff, General Manager van BAUT:

Wij zijn het echt goed gaan aanpakken met delivery. We hebben een aparte ingang, aparte keuken en aparte kaart hiervoor, met vooral koude gerechten. Wij willen serieuze maaltijden aanbieden via de delivery tak, het is een enorm interessante markt en wordt ook steeds beter.

BAUT koos ervoor om voor maaltijdbezorging alleen koude gerechten aan te bieden. Zorg ervoor dat ook u eerst onderzoek doet naar onder andere welke gerechten het makkelijkst te bereiden en te leveren zijn en of er meer vraag is voor uw koude of warme gerechten.

Maaltijdbezorging - Leer van de beste

Balls & Glory – delivery vanaf het begin

Bij het Belgisch fast-casual concept Balls & Glory is maaltijdbezorging al sinds dag 1 een feit en dit zal voorlopig wel zo blijven. Waarom? Volgens oprichter Wim Ballieu komt ongeveer 50 procent van hun omzet uit take-out en delivery. Hoe komt dit? Wim Ballieu:

Toen we 6 jaar geleden startten, hebben we ervoor gezorgd dat onze take-out en onze shop even belangrijk zijn als het restaurant. Ik denk dat dit ook de toekomst is van concepten zoals het onze in de fast-casual markt.

Zorg er net zoals Balls & Glory voor dat u evenveel aandacht besteedt aan alle processen en dat uw gasten in het restaurant niet lijden onder de online bestellingen. Als u nog nooit maaltijdbezorging heeft gedaan, is het een goed idee om eerst in één vestiging te testen of delivery goed bij uw horecazaak past.

Maaltijdbezorging tips

Yoobi – focus op snelheid

Wie online bestelt wilt niet langer dan een uur uur wachten op zijn eten. Leversnelheid is dus een onderscheidende factor om het te winnen van de concurrentie. Volgens McKinsey is de duur van de maaltijdbezorging bepalend voor de klanttevredenheid, waarbij de optimale bezorgtijd minder dan 60 minuten is.

Lightspeed klant Yoobi, een Japans fusion concept in London, biedt ook maaltijdbezorging aan. Sushi en handgemaakte temaki leveren zij in een korte tijd aan hun klanten. Oprichter Nicholas Steiner vertelt het volgende over maaltijdbezorging bij Yoobi:

Een geweldige klantervaring met maaltijdbezorging begint bij lekker eten, iets waar wij erg trots op zijn. Echter, een van onze belangrijkste focuspunten is snelheid, omdat klanten hun eten snel willen hebben wanneer ze online bestellen. Wij richten ons daarom op het opnieuw inrichten van onze management om zo de snelheid en efficiëntie te verhogen.

Wanneer start u met maaltijdbezorging?

Meer tips over hoe u het meeste uit uw delivery haalt?

Download de Delivery Cheat Sheet

6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken

4 redenen waarom u Horeca Expo 2018 moet bezoeken