Omnichannel & nieuwe strategieën op de Modefabriek Wintereditie

Omnichannel & nieuwe strategieën op de Modefabriek Wintereditie

Op 26 en 27 januari konden fashion retailers hun hart ophalen tijdens de Modefabriek wintereditie in de RAI Amsterdam. Deze beurs neemt twee keer per jaar plaats en is de grootste modebeurs van de Benelux. Bij de 600 stands barstte het van de fashion items in allerlei kleuren en printjes. Naast het ontdekken van de nieuwste collecties en merken waren er ook interessante presentaties en workshops te volgen. We blikken terug op de Modefabriek wintereditie met presentaties van Kirsten Jassies, Katia Martens en Daphne Gerritse over Instagram, Omnichannel, en retail strategieën. 

Omnichannel: maak gebruik van verschillende kanalen

Omnichannel is vandaag de dag dé manier om uw retailonderneming succesvol te runnen. Katia Martens, Sales engineer bij Lightspeed, vertelde tijdens haar presentatie hoe de retailsector de afgelopen jaren van één enkel kanaal naar meerdere kanalen is gegaan. Nu is het tijdperk aangebroken waarin deze verschillende kanalen verbonden zijn en elkaar complementeren. Als retailer ontkomt u er niet meer aan om een omnichannel strategie te implementeren  om het maximale uit uw onderneming te halen. 

Volgens Katia zorgen omnichannel klanten voor 30% meer omzet dan klanten die enkel via één kanaal winkelen. Om dit te bereiken moet uw strategie ook gefocust zijn op omnichannel. Bepaal eerst wie uw klanten zijn: waar bevinden zij zich en hoe kunt u ze bereiken? Dit kan voor elk bedrijf anders zijn. Zorg er in ieder geval voor dat de kanalen die u kiest dezelfde service aanbieden. Laat klanten bijvoorbeeld online iets bestellen en in de winkel ophalen of vice versa. Ook moet uw branding overal hetzelfde zijn, zodat klanten u gaan herkennen, welk kanaal ze ook gebruiken. 

Automatisering is hierbij het sleutelwoord. Lightspeed helpt u bij het combineren van alle kanalen door het klantenbestand, voorraad, verkopen en rapportages vanuit één systeem te organiseren, ongeacht welke verkoopkanalen u gebruikt.

De juiste mindset, de juiste strategie

Daphne Gerritse, eigenaresse van Rain Couture en Lightspeed klant, maakt ook gebruik van omnichannel. Voor het zover kwam, moest ze eerst van ver komen.

Daphne kreeg in 2011 het idee om het merk Rain Couture op de markt te brengen. Ze wilde trendy regenjassen ontwerpen die jarenlang meegaan, maar dit ging niet zonder slag of stoot. Haar agent in Nederland ging ervandoor met al haar geld en de fabrikant in China ging failliet. In 2013 kon ze voor het eerst haar collectie presenteren. Twee jaar later opende ze haar eerste winkel in Amsterdam.

Het heeft haar minimaal 120.000 euro gekost, maar dankzij haar doorzettingsvermogen lukte het om een tweede winkel in Amsterdam te openen. Dit was niet mogelijk geweest als ze haar strategie niet een paar keer had aangepast. Ook koos ze ervoor om een omnichannel strategie te implementeren, in plaats van enkel te verkopen via haar webshop.

Ik koos voor een solide basis, in plaats van snel te groeien. Sommige bedrijven kunnen heel snel opschalen, zeker qua branding, maar dat werkt voor mij niet. Ik wil eerst een goede basis voor de brand neerzetten en daarna het product verder ontwikkelen.

Nadat haar webshop was opgezet en haar winkel was geopend kon ze gaan werken aan een gestroomlijnde service, zowel online als offline.

In mijn winkel heb ik een kaartje met daarop een kortingscode en de link naar de webshop. Zo kan ik precies zien wie in mijn winkel is geweest en uiteindelijk de regenjas in de webshop heeft gekocht.

Klanten kijken graag online naar de collectie, terwijl ze het product het liefst willen passen en voelen in de winkel. Er zijn ook aspecten die mogelijk zijn op verschillende kanalen: zo kunnen klanten de jassen online en offline laten personaliseren, en is de persoon die via de chatbot communiceert ook de winkelmedewerker die u in de winkel helpt. Mede door omnichannel is Rain Couture succesvol geworden en heeft Daphne haar merk kunnen opschalen.

Instagram tips bij de Modefabriek wintereditie

Tijdens de Modefabriek wintereditie werd er ook ingezoomd op de verschillende marketingkanalen. Daarbij kwam één kanaal vaak naar voren: Instagram. Het is dé tool voor branding, het verkopen van uw producten en interactie met uw (potentiële) klanten. Volgens Kirsten Jassies, Instagram expert, is een Instagram account een website, een tijdschrift en tv kanaal in één – een ideale tool voor fashion retailers!

Kirsten gaf tips hoe uw Instagram als retailer kunt inzetten: 

  1. Profielpagina: hier plaatst u uw mooiste foto’s. Het is namelijk dé plek waar uw nieuwe volgers kunt krijgen en de interactie kunt aangaan. Hoewel voorheen dagelijks posten het beste was, is nu twee á drie keer posten per week voldoende. 
  2. Stories: Stories plaatst u het liefst iedere dag. Het hoeft niet de mooiste content te zijn, maar er moet wel goed over nagedacht worden. Maak gebruik van de editor opties, zoals polls en vragen, om uw volgers te betrekken bij uw merk of winkel. Gebruik de de highlights op uw profielpagina om uw stories ook na 24 uur een plek te geven. U kunt bijvoorbeeld aparte highlights aanmaken per onderwerp, zoals nieuwe items, everyday looks, behind the scenes , etc. 
  3. Instagram shopping: Uw foto’s functioneren niet enkel als catalogus, maar u kunt ook producten in de foto’s taggen om direct te verkopen. Daarvoor moet u eerst een Facebook catalogus opzetten en deze linken aan uw Instagram. 
  4. Instagram TV: Als u alles op orde heeft zou u een volgende stap kunnen maken naar IGTV, waarop u langere videos kunt delenl. U kunt het zien als een YouTube kanaal. 
  5. Live streaming: Een livestreaming op Instagram geeft u de mogelijkheid om een breed aantal mensen te bereiken. Kijkers kunnen direct met u chatten en opmerkingen geven. Neem bijvoorbeeld live een modeshow op of laat uw volgers helpen wanneer u de nieuwe collectie uitzoekt. Dit is leuke content voor de klant en zo komt u snel te weten waar ze naar op zoek zijn. 

Volgens Kirsten zit u goed als u als een engagement rate van 4,7% hebt, wat het gemiddelde is in de Benelux. Met 10.000 totaal aantal volgers, heeft u dus al snel interactie met 400 volgers. Bedrijven hebben meestal 2% á 3% engagement rate. U moet veel tijd investeren om deze engagement rate te halen, maar als u volhoudt heeft u er ook veel profijt van.

De Modefabriek wintereditie is weer voorbij. We zien u graag op de zomereditie van Modefabriek.

Retail 2.0: trends in een tijd na COVID-19

Retail 2.0: trends in een tijd na COVID-19