Online bestellingen aan huis: een must voor je horecazaak

Online bestellingen aan huis: een must voor je horecazaak

Veel food- en horeca-ondernemers overwegen of ze hun maaltijden ook kunnen laten bezorgen. En dat is niet zonder reden, want het biedt enorme kansen voor groei en extra omzet. Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de voordelen?

De markt voor online eten bestellen is een enorme groeimarkt – bestellingen gaan als warme broodjes over de toonbank. Daardoor is er ook flink wat aanbod: bedrijven die hierop inspringen schieten als paddestoelen uit de grond.

Er is dus veel gaande, zowel aan de kant van de gevestigde orde als aan de kant van de kleine zelfstandige ondernemer. Bijvoorbeeld: Facebook gaat zich mengen in de online bestelmarkt. Ook bestaat er een nieuw platform voor lokale winkeliers die zelf bezorgen binnen een uur.

Het is raadzaam om al deze ontwikkelingen goed te volgen en het loont om alle opties open te houden. Blindstaren op een enkele optie hoeft niet per se.

Zelf bezorgen

Een voorbeeld. Wat ook kan, is om buiten alle derde partijen om te gaan bezorgen. Voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland Robèr Willemsen riep recentelijk op dat horeca-ondernemers er ook voor kunnen kiezen om bestelsites over te slaan en “baas in eigen huis kunnen te blijven.”

Maar hoewel diensten als Thuisbezorgd en Deliveroo een deel van de opbrengsten vragen, zorgen ze door hun populariteit wel voor een betere vindbaarheid van uw restaurant. En dus voor meer bestellingen. Het is uiteraard aan jou als ondernemer om een gedegen afweging te maken. Ga je zelf op je website promoten om mensen af te laten halen of ga je zelf bezorgen na het ontvangen van een direct belletje? Of laat je een groot platform voor je werken en draag je bij elke bestelling iets af?

Online eten verkopen

Welke insteek je ook kiest: het levert meer op om ook online eten aan te bieden. Je kan namelijk meer verkopen dan dat er stoelen zijn in jouw zaak. Zo profiteer je optimaal van online als extra verkoopkanaal.

Online bestellingen ontvangen kan rechtstreeks op je POS kassasysteem. Klanten van Lightspeed Restaurant bijvoorbeeld kunnen integraties toevoegen, zoals Zuppler en BPL Digital, die van je website een online bestelsysteem maken. Bestellingen komen binnen in POS waarna je ze zelf kan bezorgen.

Je kan natuurlijk kiezen om te laten bezorgen door populaire diensten als Thuisbezorgd, UberEATS, Deliveroo en Foodora, zoals Poké Perfect doet in haar restaurants.

Of laat je gasten zelf afhalen: Lightspeed Restaurant heeft een handige Takeaway functie waarmee je simpel en snel een deel van je horecazaak omtovert tot afhaallocatie.

Helemaal online gaan kan ook: KOOC bijvoorbeeld gebruikt Lightspeed eCom als webshop om zo zijn zelfgemaakte maaltijden te laten bezorgen.

Ook benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw horecazaak? Wij helpen je graag op weg.

Meer weten over ons kassasysteem?

Bespreek jouw mogelijkheden met een van onze retail-experts.