Ran Van Ongevalle over zijn ervaring met pop-up Bar Palo Cortado

Ran Van Ongevalle over zijn ervaring met pop-up Bar Palo Cortado

Ran Van Ongevalle begon zijn carrière bij zijn vader’s cocktailbar The Pharmacy, won in 2017 de prestigieuze Bacardi Legacy Global Cocktail Competition en opende afgelopen zomer, samen met zijn echtgenote Janah van Cleven, Bar Palo Cortado in Brugge waar hij cocktails op wereldniveau serveert. Deze jonge ondernemer zit niet stil en wij spraken hem over Palo Cortado en zijn toekomstplannen.

Zou je mij kort kunnen vertellen hoe het concept van Palo Cortado is ontstaan en waarom dit concept uniek is?

Palo Cortado is een type sherry en meteen ook de reden voor het starten van deze bar: we zijn er zot van! Janah (red. zijn zakenpartner en echtgenote Janah Van Cleven) nam mij ooit mee naar Jerez – de sherry streek in Spanje. Toen we daar voor het eerst Palo Cortado sherry proefden waren we meteen verliefd! 

Dat is ook de reden dat we deze bar zijn begonnen: we wilden andere mensen laten kennis maken met sherries. Het uiteindelijke concept is een toegankelijke bar met een ruim sherry aanbod waarbij de focus ligt op gastvrijheid en cocktails op wereldniveau.

Wat is jouw ervaring geweest met de pop-up?

Het heeft alle verwachtingen ingelost. De mensen zijn zot van het concept omdat het een frisse wind is in de belgische cocktail-scene. Wat mij het meest verbaasde, is dat veel mensen al bekend zijn met sherry of niet bang zijn om het te proberen. Een schot in de roos dus!

We hebben ook veel geluk gehad met dingen waar je van hoort dat het normaliter obstakels kunnen vormen. Zo heeft onze locatie (red. De Republiek) ons benaderd in plaats van dat wij op zoek moesten naar een plek, vonden we een betrouwbare partner in Lightspeed voor de technische zaken zoals ons kassasysteem, en hebben de mensen van Brugge ons met open armen ontvangen.

Wat doen jullie om nieuwe klanten aan te trekken? 

Door uniek te zijn en trouw te blijven aan ons concept. Op onze instagram leggen we ook alles uit wat we doen. Op die manier kunnen we onze klanten op de hoogte houden van nieuwe cocktails, maar hen ook meer informatie geven over bepaalde ingrediënten en sherries, op een luchtige manier. 

Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?

Ik denk dat voor elke ondernemer de grootste uitdaging is het een stabiele onderneming neer te zetten die werkt op alle vlakken. Wij hebben geluk gehad dat we al een bekende achtergrond hadden in de cocktail wereld en dat de mensen weten dat ze bij ons voor kwaliteit komen.

Hoe zorgen jullie ervoor dat elke klant een goede ervaring heeft? En hoe helpt lightspeed hierbij?

Ook al is dit een tijdelijk concept: we willen onszelf presenteren alsof we tot het einde der tijden blijven bestaan. Op dit te realiseren moet je in een korte tijd kwaliteit weten op te bouwen. Zoiets als een kassasysteem kan dan misschien triviaal lijken, maar Lightspeed heeft er door de intuïtieve lay-out en het gebruiksgemak wel voor gezorgd dat mijn werknemers zich vanaf moment één volledig konden focussen op het verstrekken van optimale gastvrijheid.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

We hebben nog heel veel plannen, maar die ga ik hier niet uitspreken! Geloof me maar als ik zeg dat er veel leuke dingen in het verschiet liggen. Je kan als eerste op de hoogte zijn via mijn persoonlijke instagram of die van de bar!

Als afsluiter nog een tip voor andere ondernemers?

Durf te ondernemen! Ook als het niet meteen van een leien dakje gaat, is die investering de beste die je ooit gaat maken. Er is niets mooiers dan mensen zien genieten van een concept wat jij bedacht en opgezet hebt.