Regel uw voorraadbeheer met data

Regel uw voorraadbeheer met data

Veel retailers maken beslissingen op basis van gevoel, in plaats van harde data. Misschien maakt dat jouw onderneming uniek, maar u heeft meer back-up nodig om de juiste beslissingen te nemen voor efficiënt voorraadbeheer. Met data krijgt u een beter zicht op voorraadinkopen, klantinformatie voor promoties, voorraadbalans, voorraadverliezen, en reparaties. Als u weet naar welke gegevens u moet kijken, kunt u slimmere zakelijke beslissingen nemen voor uw onderneming. In dit artikel leert u welke data u kunt raadplegen voor beter voorraadbeheer.

Voorraadinkopen

U bekijkt als eerste uw verkoopgeschiedenis om te weten wat u moet inkopen. Welke producten verkopen goed en welke slecht? Van welke producten heeft u meer nodig en van welke minder? Seizoenen spelen een grote rol in de verwachtingen – op tijd inkopen voor de feestdagen (tijdens de zomer), betekent dat u goed voorbereid bent op deze periode. Als u naar de verkoopgegevens van vorige jaren kijkt, gaat u beter begrijpen wanneer uw producten moet inkopen en wanneer u beter minder kunt uitgeven aan bepaalde voorraad. Leer zowel van uw fouten als van uw successen.

Klantinformatie voor promoties

De juiste promotie kan het verschil maken tussen uitverkochte producten en producten die op de plank liggen weg te stoffen. Een belangrijke manier om ervoor te zorgen dat dat laatste niet gebeurt, is door te analyseren welke klanten welke producten kopen. Deze informatie is relevant voor de promotie van uw producten. Als studenten bijvoorbeeld uw doelgroep zijn voor schoolspullen tijdens de back-to-school periode, maar er is geen piek te zien is in de verkopen, is het goed om te kijken of u uw doelgroep op de juiste manier benadert. Wanneer u ziet dat dit niet zo is, kunt u snel schakelen en uw promoties aanpassen.

Voorraadbalans

Analyseer speciale verzoeken en bestellingen die u van klanten ontvangt. Als klanten vaak producten bestellen die u niet op voorraad heeft, kan dit een duidelijk signaal zijn dat uw voorraadinkopen niet overeenkomen met wat klanten willen. Let ook op de producten die snel of juist langzaam verkopen om te weten welke producten u op voorraad moet hebben. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden om de winstgevendheid hoog te houden.

Voorraadverliezen

Analyseert u geregeld de voorraad die verloren raakt? Als u weet welke items u vaker verliest dan anderen, kunt u met die informatie uw merchandising aanpassen of preventiemaatregelen nemen. Volgens een studie van Harvard worden producten vaak verkeerd in het systeem gezet of misplaatst door werknemers: tot 16% van de voorradige SKU’s waren misplaatst of zijn verloren, met een negatieve impact van 25% op de winst. Als u ervoor zorgt dat uw voorraad goed gecodeerd wordt, kunt u eventuele verschillen makkelijk terugvinden en problemen in de toekomst voorkomen.

voorraadbeheer

Reparaties

Zijn er producten die meer reparaties nodig hebben dan verwacht? Als er producten zijn die veel van uw voorraad budget kosten en tegelijkertijd ook frustratie bij klanten opleveren, kunt u het beste het producten omruilen voor een kwalitatiever product. Doe een marktanalyse naar betere soortgelijke producten of vervang ze door een heel ander product. Als u aan iets vasthoudt dat niet winstgevend is, kan dit uw bedrijf en uw klantrelaties schaden.

Dus voordat u op de ‘inkooporder’ knop klikt om al uw producten weer aan te vullen, analyseer eerst uw data en denk na over wat u bestelt. U kunt bijvoorbeeld een review systeem gebruiken om erachter te komen welke producten gewild zijn. Een unieke onderneming betekent dus niet dat er geen data aan te pas hoeft te komen – het is juist een van de ingrediënten voor een succesvolle onderneming.

Wilt u meer weten over efficiënt voorraadbeheer? Lees dan deze 7 tips voor voorraadbeheer.