Reinventing Retail: 4 belangrijke retailtrends voor 2018

Reinventing Retail: 4 belangrijke retailtrends voor 2018

Het jaar 2017 stond voor digital discovery en in 2018 is dat zeker niet anders. Digitale innovaties en trends zijn een dagelijks onderwerp geworden, ook in de detailhandel. Winkeliers vragen zich hierdoor steeds vaker af: ‘’Welke retailtrends kan ik dit jaar nog meer verwachten?’’.

Lightspeed verkent, samen met Sage en KRCS, vernieuwingen in een markt waar klantervaring op nummer één staat. Samen hebben we vier trends gevonden die naar onze verwachting belangrijk zullen zijn voor 2018.

Omnichannel retail blijft groeien

Retail technologie zal zich dit jaar blijven ontwikkelen, waardoor een Omnichannel strategie vrijwel onmisbaar wordt. Omnichannel versterkt de algehele ervaring van de klant; veel retailers zien het ook als dé manier om touchpoints met de klant via alle kanalen te optimaliseren. Denk hierbij aan het creëren van een consistente ervaring, zowel in de fysieke als de online winkel.

Wil je ook starten met Omnichannel maar weet je niet waar je moet beginnen? Deze whitepaper geeft handige tips hoe je een Omnichannel strategie toepast op jouw onderneming. Lees hier meer.

Omnichannel in 2018

Ontdek de voordelen van Omnichannel voor jouw bedrijf.

Social media heeft meer invloed op klantervaring

Social media is tegenwoordig meer dan een platform om statussen en nieuwtjes op te delen; het is hét platform voor interactie en marketing geworden. Investeer in nieuwe manieren om via social media jouw huidige en potentiële klanten te leren kennen.

Het mooie van social media voor ondernemers is dat het eenvoudig te beheren is en geen groot budget vereist. Succesvolle retailers maken gebruik van Facebook Live, Snapchat en Instagram Stories om in real-time met de wereld te communiceren. Probeer deze tools zelf eens uit om als bedrijf meer shoppers te trekken.

De evolutie van Conversational Commerce

In 2017 en de jaren daarvoor zagen we een groei in Conversational Commerce: virtual assistants en chatbots die klantenservice efficiënter maakt en klanttevredenheid verhoogt. Waar vroeger een e-mail van de klantenservice al voldoende was, nemen consumenten nu ook contact op via chat, WhatsApp of privéberichten op Facebook.

Volgens dit rapport van Capgemini zal Conversational Commerce de komende drie jaar trending blijven. Denk bijvoorbeeld aan ‘voice assistants’. Consumenten houden van gemak, snelheid en multi-tasking waardoor VA de ideale oplossing voor retail én eCommerce is. Denk aan SIRI of Amazon Echo die verkoop met spraakinterfaces bevorderen.

Pop-up concept stores veel meer aanwezig

Veel ondernemers zien dat fysieke winkels nog steeds belangrijk zijn, ondanks de eCommerce trend. De kosten van een fysieke winkel houdt startende en online ondernemers soms nog tegen. Niet gek dus dat tijdelijke pop-ups steeds vaker voorkomen.

Als retailer kun je zoeken naar populaire locaties om jouw aanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen (denk aan het treinstations of drukke winkelstraten). Omdat een pop-up van tijdelijke aard is, kun je de gekste dingen testen.

Ontdek hoe Lightspeed samen met Kanye West een pop-up winkel lanceerde.

Al deze trends vertegenwoordigen de evolutie van retail en eCommerce. Om als ondernemer door te blijven groeien in 2018 adviseren wij één ding: maak de klant hét centrale aspect van jouw strategie. Want zonder de klant kom je nergens.

 

 

Lightspeed x SHAW Pop-Up

Lightspeed x SHAW Pop-Up