Resto Heroes: Arnaud Mestdag | Takumi

Resto Heroes: Arnaud Mestdag | Takumi

In Resto Heroes lichten we Lightspeed klanten uit die een succesvolle horeca onderneming runnen. Hoe zijn zij begonnen en welke weg hebben deze ondernemers afgelegd? Hoe beheren zij hun zaken? En hoe helpt Lightspeed hen de zaak succesvol te runnen?

Bij Takumi kun je genieten van gyozas en donburis, alsof je je in Tokio waant. In 2015 besloten de broers Arnaud en Alexis Mestdag na een reis door Japan om hun eerste Japanse concept restaurant te openen met gyozas en donburis als specialiteit. “Don” betekent “kom” in het Japans, en donburi zijn kommetjes met rijst en verschillende toppings. Hoewel er in België veel japanse restaurants zijn, denk aan sushi en ramen, specialiseerde niemand zich in donburi. En dat terwijl het de tegenhanger is van de immens populaire Hawaiiaanse poké bowl.

Drie jaar later en twee Takumi-restaurants verder is de mini-keten bij iedereen bekend Brussel en omstreken. Arnaud Mestdag, mede-oprichter van Takumi, vertelt ons meer over het succes en de ontwikkeling van Takumi.

Resto Heroes: Arnaud Mestdag | Takumi

Waar komt het concept van Takumi vandaan?

“Het was tijdens een reis naar Tokio, waar we een gyoza bar ontdekten, dat het idee bij ons opkwam. We vonden het absoluut noodzakelijk om een ​​soortgelijk concept in België te openen. Maar we hadden meer nodig dan alleen gyozas, zodat onze klanten niet te snel verveeld raken. Dus vroegen we ons af wat er op de kaart zou kunnen worden toegevoegd om meer mensen te bereiken. Op de laatste dag van onze reis, ontdekten en proefden we donburi.

Bij onze terugkeer werkte Alexis bijna een jaar lang aan de recepten, en besloten we om de twee te combineren: donburi en gyoza.”

Je hebt een tweede en vervolgens een derde restaurant geopend, hoe verklaar je het succes van Takumi?

“Iedereen kende al sushi, en ramen begon ook populair te worden, maar qua gyoza en donburi was Takumi de pionier. Het eerste restaurant in Flagey was een hit, we werden zelfs genoemd in de New York Times en de Boston Globe! In 2017 openden we het tweede restaurant op het Jourdanplein en de meest recente op Rue de Flandre.”

Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?

“Na 3 jaar hebben we een vaste klantenkring weten te behouden. Ons menu is minder mainstream, guller en gezonder dan de andere concept restaurants die zich op hamburgers of pizza’s focussen. Onze kaart is niet erg groot, maar onze klanten komen terug en weten precies wat ze willen. Net als het ‘Big Mac’-effect, als je naar McDonald’s gaat, weet je wat je gaat bestellen. Bij Takumi is dat ook zo.

Drie jaar geleden hadden we veel ruimte om te groeien, want we waren een van de eerste concept restaurants. Vandaag is er al veel meer competitie.

Resto Heroes: Arnaud Mestdag | Takumi

Heeft u uw locaties strategisch gekozen?

“Brussel is een internationale stad. Als echte Brusselaars hebben we onze locaties strategisch gekozen. Na drie jaar merken ze dat de klant echt loyaal is aan Takumi en vooral heel divers is. Het restaurant in de buurt van het Flageyplein is vooral populair bij jonge professionals en het vrouwelijke clientèle. Het restaurant op Place Jourdan trekt een zeer internationaal publiek aan vanwege de nabijheid van de Europese instellingen. Het gemiddelde ticket is daar ook hoger. We merken bijvoorbeeld dat de klanten bij Rue de Flandre dol zijn op vegetarische suggesties. Klanten bij Place Jourdan waarderen vooral het speciale lunchaanbod. Om deze reden hebben ze het menu vertaald in het Engels, Nederlands en Frans en is het personeel hier tweetalig of zelfs drietalig.”

Hoe helpt Lightspeed u dagelijks en welke hulpmiddelen gebruikt u het meest?

“Met Lightspeed kan ik mijn cijfers live zien, en ik kijk elke dag naar mijn rapporten. Het stelt me ​​ook in staat om mijn geld beter te beheren en het is een praktisch hulpmiddel op personeelsniveau. Medewerkers kunnen direct in het systeem in- en uitklokken, wat voordelig is voor de aftrek van loonheffingen. Zo kan men profiteren van een verlaging van sociale lasten.

Steeds zaken gaan cashless. Cashless wordt ook de norm, omdat contant geld onhandig is. Het feit dat alles op de Blackbox wordt vastgelegd, zou een proces kunnen vergemakkelijken dat ook veiliger lijkt en elke verleiding kan voorkomen.”

Officieel werken in de horeca (be)loont

Wilt u weten hoe?

Resto Heroes: Arnaud Mestdag | Takumi

Wat is een van de grote voordelen van Lightspeed?

“Voor mij is het niet zozeer een bepaalde functie, maar wat we echt leuk vinden aan Lightspeed is de menselijke kant. De customer support en het onboarding team zijn er altijd om ons te helpen. We hebben verschillende keren een bezoek gebracht aan de Lightspeed-kantoren en elke keer is het onthaal en de hulp die we ontvangen top!”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Momenteel vragen we ons af hoe we Takumi willen gaan ontwikkelen. In België? In het buitenland? We willen graag uitbreiden naar het buitenland, misschien met een partner. Waarom niet in Parijs vanwege de nabijheid?

Dankzij het succes van Takumi konden we een ander concept openen in Brussel, La Meute, met als specialiteit vlees. Wij serveren het beste Ierse rundvlees en het is een concept dat enorm goed loopt dankzij de zeer voordelige formule.”

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem,
zonder verplichtingen

Lightspeed Restaurant

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden