Resto Heroes: Dave Haesen | Butchers Coffee

Resto Heroes: Dave Haesen | Butchers Coffee

In Resto Heroes lichten we Lightspeed klanten uit die een succesvolle horecaonderneming runnen. Hoe zijn zij begonnen en welke weg hebben deze ondernemers afgelegd? Hoe beheren zij hun zaken? En hoe helpt Lightspeed hen de zaak succesvol te runnen?

De meeste ondernemers beginnen hun eigen zaak vanuit een passie. Bij Dave Haesen was dat koffie. Na jarenlang als barista te hebben gewerkt in Melbourne, ook wel bekend als dé koffie hoofdstad van de wereld, vond hij het tijd om de Aussie coffee naar Antwerpen te brengen. Maar dan wel met een Antwerps kantje: enter Butchers Coffee, een koffiebar gevestigd in een oude slagerij in Antwerpen zuid. Na 2 jaar is Butchers Coffee een gevestigde waarde “op’t Zuid” en loopt de zaak dagelijks vol met locals en expats. Omdat het vandaag International Coffee Day is, vroegen wij Dave hoe hij zijn koffiezaak runt met Lightspeed, en wat de toekomstplannen zijn voor Butchers Coffee.

Hoe is het concept van Butchers Coffee ontstaan?

“Het concept van Butcher’s Coffee is begonnen als coffeeshop. Zelf ben ik al heel lang gepassioneerd door koffie. Ik heb heel lang in Australië gewoond en daar zijn kleine koffiezaken al jaren de standaard en ik vond dat Antwerpen hier ook wel klaar voor was. Na verloop van tijd hebben we ook een klein menu met eten toegevoegd aan ons aanbod, zodat onze klanten ook kunnen komen brunchen.

Wij staan voor kwaliteit in alles wat we doen. We hebben niet veel producten, onze kaart is veel kleiner dan de gemiddelde zaak. Maar we proberen van alles wat we aanbieden een bepaalde norm van kwaliteit aan te houden.”

Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?

“Omdat we met het invoeren van de keuken ook een witte kassa nodig hadden. Voorheen was het enkel koffie en take-away koffie, maar toen we ook begonnen met eten aan te bieden was het noodzakelijk dat we de witte kassa in gebruik gingen nemen. Met Lightspeed was dit evident.”

Ook met de witte kassa aan de slag?

Probeer Lightspeed Restaurant

Wat  zijn je favoriete features binnen het Lightspeed kassasysteem?

“In het begin was de kassa voor mij gewoon een transactieverwerker en gebruikte ik niet alle features en mogelijkheden die de Lightspeed kassa aanbiedt. Na een paar maanden had ik eens een rustige namiddag en toen heb ik jullie customer support opgebeld en die hebben het hele systeem super goed uitgelegd. Sindsdien gebruik ik het ook meer thuis door in de rapporten na te kijken wat er in de dag allemaal is gebeurt, als ik zelf niet aanwezig was bijvoorbeeld. Ik ben overigens heel erg tevreden met de customer support bij Lightspeed, die altijd de tijd nemen om mijn vragen te beantwoorden, heel behulpzaam.

Daarnaast biedt het Lightspeed systeem ook de ideale oplossing voor vaste klanten, zoals freelancers, die dagelijks komen. Ik heb een paar klanten die op factuur werken. Die komen hier bijvoorbeeld dagelijks of zijn zelfstandige. Ze komen hier binnen, bestelllen hun koffie en ik zet het op hun rekening. Dat vind ik een hele handige feature van Lightspeed, dat ik op het einde van de maand een uitgebreide, geautomatiseerde factuur kan sturen naar deze klanten.”

Hebben jullie speciale promo’s?

“We hebben sinds kort speciale take-away bekers die we aanbieden. Klanten die dan zo’n cup hebben en geen papieren beker willen nemen krijgen 10 cent korting krijgen op hun koffie. Zo besparen wij op papier en de klanten besparen op hun koffie, een win-win. Dit kan ik ook aangeven in Lightspeed dankzij de kortingsregels, zodat de 10 cent automatisch verrekend wordt.”

Resto Heroes: Dave Haesen | Butchers Coffee

Wat zijn de toekomstplannen voor Butcher’s Coffee?

“Delivery en een andere vestiging staan sowieso op de planning. Als er een tweede vestiging komt in Antwerpen ga ik sowieso de helft minder van mijn tijd kunnen besteden in deze vestigingen. Met de mogelijkheden van Lightspeed kan ik mijn personeel op deze manier wel korter opvolgen en alles een beetje beter controleren, vooral wanneer ik niet persoonlijk aanwezig ben.”

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem,
zonder verplichtingen

Lightspeed Restaurant

 

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

De Michelin 2019 Nieuwkomers van België

6 tips om horecapersoneel te behouden

6 tips om horecapersoneel te behouden