Retail Heroes: Yann Callaert | Daniël Ost

Retail Heroes: Yann Callaert | Daniël Ost

In Retail Heroes lichten we Lightspeed klanten uit die een succesvolle onderneming runnen. Hoe zijn zij begonnen en welke weg hebben deze ondernemers afgelegd? Hoe beheren zij hun zaken? En hoe helpt Lightspeed hen de zaak succesvol te runnen?

Daniël Ost werd in 1978 opgericht door Daniël en Marie-Anne Ost, eerst als een plaatselijke bloemist en vandaag als tweede generatie familiebedrijf met 3 winkels in België: Sint-Niklaas, Brussel en Knokke. De eerste internationale winkel in Jordanië opent deze zomer zijn deuren. De naam Daniël Ost wordt wereldwijd herkend, maar is in België vooral gekend als hofleverancier en de bedenker van prachtige bloemcreaties op grote evenementen zoals Tomorrowland en de Dries Van Noten modeshows. General Manager Yann Callaert vertelt ons meer over dit prachtig familiebedrijf.

Wat maakt Daniël Ost uniek?

Onze grootste troef is ongetwijfeld onze creativiteit en onze kwaliteit. We kopen bloemen zelf bij vertrouwde leveranciers en zorgen ervoor dat ze zo snel en zo vers mogelijk aankomen. We doen het schoonmaken en onderhoud altijd met de hand en we kunnen zo verzekeren dat onze bloemen minstens 3 keer langer meegaan dan die u in supermarkten vindt, bijvoorbeeld. We proberen een variëteit en een speciale selectie aan te bieden die je nergens anders zult vinden, en wanneer we onze boeketten, arrangementen of ontwerpen maken, proberen we heel creatief te zijn. Onlangs hebben we nieuwe producten aan onze winkels toegevoegd, zoals speciale vazen, prachtige boeken of geurkaarsen. Als je mensen naar je winkel wilt trekken, moet je een unieke ervaring bieden en dat proberen wij elke keer te doen!

Hoe beheren jullie meerdere locaties?

We hebben 3 winkels in België (Sint-Niklaas, Brussel en Knokke) en binnenkort openen we de volgende in Jordanië. Het is een moeilijke balans tussen uitbreiding en groei van de zaak, met behoud van creativiteit en kwaliteit. Al onze winkels zijn 100% van ons, dus zo we zijn altijd verzekerd van service en kwaliteit. Maar natuurlijk zijn we ambitieus en het uiteindelijke doel is om een ​​wereldwijd netwerk van Daniël Ost-winkels te hebben, zodat mensen overal van de schoonheid van verse bloemen kunnen genieten!

Wilt u persoonlijke tips ontvangen over branding, van Yann Callaert zelf?

Kom naar de Retail Masterclass op 28 mei in Antwerpen

Wat zijn de grootste uitdagingen als ondernemer?

Wanneer u in een creatief bedrijf werkt, is geld niet uw drijvende kracht. Het vergt passie en liefde voor materialen. Het is net een chocolatier of een bakker. Ze vinden het niet erg om lange dagen of zondag te werken, want het is hun passie. Wanneer u echter een bepaalde omvang bereikt, zijn er veel aanvullende bedrijfsproblemen die zich voordoen, zoals cashflow, personeel, enzovoort. Onze grootste uitdaging is om zowel onze zakelijke belangen als onze creatieve geest op één lijn te brengen. Om dit te doen, heb je een fantastisch team nodig dat dezelfde visie deelt.

Hebben jullie de locatie(s) strategisch gekozen?

Natuurlijk bedienen we de bovenste regionen van de markt, dus logisch proberen we te achterhalen waar die klant heengaat. Dat gezegd hebbende, als je iets aanbiedt dat niemand anders aanbiedt, wees dan niet bang om buiten de gebaande paden te denken. Toen we onze winkel in Brussel begonnen, was deze specifieke buurt nog steeds erg onderontwikkeld met weinig winkels, bedrijven en projecten om ons heen. Vandaag zijn we in het midden van de actie!
Bovendien zijn onze winkels allemaal heel karakteristiek. In Sint-Niklaas, het is een 200 jaar oud herenhuis in Brussel, het is een stukje architecturale schoonheid van de beroemde architect Paul Hankar. En onze winkel in Knokke is gevestigd in een voormalig bankgebouw, waar onze werkplaats zich tussen massieve gewelven bevindt.

Hebben jullie een marketingstrategie?

Om eerlijk te zijn, volgen we de stroom … We hebben een loyaliteitsprogramma (ik hoop het in ons Lightspeed-systeem te integreren). Uiteraard werken we samen met een grote PR-firma (Wavemakers PR) die zich bezighoudt met onze algemene communicatie en onze aan-de-projecten. Afgezien daarvan denk ik dat de beste marketing mond-tot-mondreclame is. Verras uw klanten, doe een extra inspanning en zij zullen uw marketing doen … Maar tegenwoordig mist u iets als u de sociale netwerken die beschikbaar zijn niet gebruikt. Ik ben geen grote fan van influencers, maar ik besef dat ze ook onmisbaar worden.

Social media marketing voor beginners

Hoe helpt Lightspeed jullie met dagelijkse werkzaamheden?

We hadden een kassasysteem nodig dat gemakkelijk in gebruik was, snel kon worden geïmplementeerd en goed doordacht voor onze winkels. We werkten nog steeds op een heel oude school met bijvoorbeeld het handmatig beheren van aandelen. Lightspeed helpt ons op de hoogte te blijven van wat er gebeurt en heeft de tijd en energie die we besteden aan boekhouding, voorraadbeheer en in-store analyse aanzienlijk verminderd.

Daniël Ost

Wat zijn de toekomstprojecten?

Ja, natuurlijk! Elke dag wordt er een nieuw idee geboren, een nieuwe kans. Maar je kunt niet te snel gaan. In 2019 willen we ons hele technische / digitale / operationele systeem volledig uitwerken en optimaliseren om ons klaar te maken om de wereld te veroveren!

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Lightspeed Retail