Retail Heroes: Scott Brocken | Hockey Nation

Retail Heroes: Scott Brocken | Hockey Nation

In Retail Heroes lichten we Lightspeed klanten uit die een succesvolle onderneming runnen. Hoe zijn zij begonnen en welke weg hebben deze ondernemers afgelegd? Hoe beheren zij hun zaken? En hoe helpt Lightspeed hen de zaak succesvol te runnen?

Elke hockeyspeler in België kan voor alles terecht bij Hockey Nation in Antwerpen. De winkel is een echte walhalla voor hockeyspelers van elk niveau. Voordat Hockey Nation opende, was er geen enkele hockeywinkel die zowel kwaliteitsproducten als goede service aanbood, dus Roy en Scott Brocken, Erik Devis en Filip Baute besloten om het heft in eigen handen te nemen en zelf een hockeyspeciaalzaak te openen. Scott Brocken, mede-oprichter, legt uit hoe zij hun bedrijf beheren met Lightspeed Retail en eCommerce.

Hoe is het concept voor Hockey Nation ontstaan?

“Hockey Nation is in 2014 ontstaan uit het verlangen naar een waardige aanbieder van alles wat met hockey te maken heeft. In het verleden had je enkel zo’n winkels in Nederland , nu vind je dit in Antwerpen centrum op 20 min van verschillende clubs die samen ongeveer 10.000 leden hebben en jaarlijks blijven groeien.

Hockeyers van alle niveaus, alsook clubs kunnen bij Hockey Nation uit een ruim hockey gamma kiezen en alvorens producten aan te kopen kunnen deze worden uitgetest op ons indoor veld van 60 vierkante meter.”

Wat onderscheidt jullie van andere sportwinkels?

“De beleving is anders dan in sportwinkels die naast 10 andere sporten ook hockey aanbieden omdat het momenteel hot is en mee op de kar willen springen. Alles staat bij ons in teken van één sport , onze sport. De kennis en ervaring die wij bieden vind je niet in algemene sportwinkels , het is advies door hockeyers voor hockeyers.

Wij werken enkel met A-merken waar we volledig achterstaan.  Het verkoopproces met onze klanten is gericht op hun noden en niet enkel op het product met de grootste marge.”

Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?

“Wij zijn overgeschakeld naar Lightspeed op 1 januari 2017. Ons vorige systeem liet wat de wensen over , wij waren dan ook opzoek naar een kassasysteem waar onze verschillende filialen samen onder één dak konden ondergebracht worden.”

Hoe helpt Lightspeed u bij het beheren van meerdere locaties?

“Naast de flagship store in Antwerpen, zijn er twee kleinere stores in de hockey clubs Braxgata en Royal Antwerp HC. Deze worden ook gerund op Lightspeed omdat we op zoek waren naar een kassasysteem waarmee de verschillende locaties in één systeem beheerd konden worden. Op deze manier kunnen alle medewerkers zien wat er besteld is bij leveranciers en wat de status is, waardoor interne communicatie vrijwel overbodig is.”

Wat zijn de features die het meest gebruikt worden in Hockey Nation?  

“Rapporten , overzichten en statistieken zijn voor ons zeer belangrijk om te weten welke producten goed verkopen en welke minder. Hier kunnen wij dan ook de balans van opmaken voor onze toekomstige aankopen.
De transacties zijn mijn favoriete feature, ik bekijk graag welke artikelen en categorieën het op welke locatie goed doen en wat er dagelijks is verkocht.”

Wordt data ook gebruikt bij Hockey Nation, en zo ja, welke data?

“Je kan niet meer om big data heen , daar zijn wij ons ook van bewust. Instagram is een voor ons een belangrijke tool aan het worden, de reacties van de volgers geeft een goede indruk van wat in de smaak valt en wat niet, ook hoe wij overkomen naar de hockeywereld is hier duidelijk voelbaar.”

 

Hoe volgt u de prestaties van het personeel op? Wat doet u met de resultaten van data rapporten?

“Het controleren op uitgevoerde taken en gewerkte uren door het in- en uitcheck systeem zorgt ervoor dat wij een duidelijk zicht hebben op wat er in onze winkels afspeelt zonder zelf aanwezig te zijn.
Bij fouten in het systeem of de kassa kunnen wij makkelijk zien waar iets is misgelopen en dit rechtzetten.

De data rapporten worden door de boekhouding zorgvuldig uitgewerkt en in een overzicht verwerkt waardoor wij heel transparant kunnen zien hoe we evolueren.”

Waar hoopt u met Hockey Nation in de toekomst naartoe te gaan?

“Het verder uitwerken om Hockey Nation als merk en referentie voor hockeyartikelen op de kaart te zetten is ons grootste doel. In september hebben wij onze onlineshop gelanceerd, wij willen hiermee ons klantenbestand en service uitbreiden in België en over de grenzen heen.

Wij sluiten ook niet uit om extra filialen te openen in grote Belgische steden om verder te kunnen groeien en alle hockeyers in België te kunnen bereiken.”

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen