Retail Heroes: Spencer Samuels | Lockwood en Avenue

Retail Heroes: Spencer Samuels | Lockwood en Avenue

In Retail Heroes lichten we Lightspeed klanten uit die een succesvolle onderneming runnen. Hoe zijn zij begonnen en welke weg hebben deze ondernemers afgelegd? Hoe beheren zij hun zaken? En hoe helpt Lightspeed hen de zaak succesvol te runnen?

Lockwood staat bekend als één van de beste skate shops in Europa. Het verhaal begint bij Sven Aerts, die op 21-jarige leeftijd voor de keuze stond om verder te gaan als pro-skater of een skateshop op te zetten. Hij koos voor het tweede. Als een van de beste skaters in België had hij (en heeft hij nog steeds) een groot netwerk met skaters en skateshops over heel de wereld. Op deze manier kon hij Lockwood op de kaart zetten als unieke skateshop. Later opende zijn vrouw Lina een tweede concept, Avenue, waar exclusieve sneakers en collecties worden verkocht. Wij vroegen E-commerce Manager Spencer Samuels hoe beide zaken en webshops worden gerund.

Retail Heroes: Spencer Samuels van Lockwood / Avenue

Waar komen de namen Lockwood en Avenue vandaan?

“De naam Lockwood komt van een van de oude skatespots van vroeger, bij Lockwood Elementary in Los Angeles waar in de nineties veel video’s werden opgenomen. Een tijd later is Avenue opgericht. De naam komt van de straat waarin de Lockwood spot zat, en dat was Lockwood Avenue. En daarmee is er altijd al een link geweest tussen beide.”

Wat maakt Lockwood en Avenue uniek en hoe verschillen beide shops van elkaar?

“Lockwood is echt een skateshop en onderscheidt zich van de andere skateshops doordat we een heel uniek merkenpakket hebben, van core skate products tot nieuwe kleine merken van pro skaters. En dat vindt je maar bij een paar winkels in Europa. Yoni, onze shopmanager, is zelf een skater en altijd op zoek naar nieuwe merken. En als je alle skateboarders volgt die goed zijn, kan je snel iets vinden. Daardoor hebben we ook een goede reputatie opgebouwd. Als er een nieuw skate merk opkomt, dan sturen ze ons meestal wel een berichtje.

Avenue is meer dan een sneakerstore. Van alle producten die we verkopen is er een exclusief deel dat bij misschien een twintigtal winkels in de wereld wordt verkocht. Maar deze winkel biedt ook meer dan dat omdat we een breed publiek hebben.”

Hoe komt het dat jullie die exclusieve producten mogen verkopen?

“10 jaar geleden was er niet zo veel in België, er is een opkomst geweest van sneaker stores in België en Nederland. Wij hebben het voordeel gehad dat we één van de eersten waren, maar je moet ook goed connected zijn. Je kan je positie altijd kwijtraken, dus we proberen onszelf altijd te bewijzen door ons best te doen.”

Retail Heroes: Spencer Samuels | Lockwood en Avenue

Waarom zijn jullie voor omnichannel gegaan en hoe heeft de koppeling tussen online en offline Lockwood/Avenue geholpen?

“Wij zijn van mening dat de vaste winkel altijd zal blijven bestaan. Online wordt alleen maar groter, maar een fysieke winkel blijft gewoon heel erg belangrijk. Misschien maak je met de winkel 10 keer minder omzet, maar het is voor ons wel een vaste waarde. Drie jaar terug begonnen we met een drietal orders per maand, nu is dat wel flink gegroeid en is de online business ongeveer 40% van alles wat we doen, dus naast de drie winkels die we hebben.

Waarom geloven wij in omnichannel? Het is gewoon de toekomst, mensen willen het gemak van beide hebben. En dat onderscheidt ons ook van de grote online spelers die alleen maar online opereren. Zo heb je toch een soort van visitekaartje.”

Waarom hebben jullie voor Lightspeed gekozen?

“We werkten hiervoor met een kassasysteem en een ecommerce platform, los van elkaar. Het werkte niet samen, er werd veel te veel verkocht, de voorraad klopte niet en qua inzichten in cijfers was het allemaal omslachtig. Los daarvan was het een flinke investering en qua updates was er veel onduidelijkheid. Daarom waren we op zoek gegaan naar een nieuw systeem dat het liefst omnichannel ondersteunt en een systeem dat je waar voor je geld geeft.

Met Lightspeed, Software As A Service, betaal je gewoon een maandelijkse of jaarlijkse fee en de updates komen vanzelf, je hoeft daar niets voor te doen. En je krijgt daar een overzicht van, je weet dat je meegaat met de tijd en je hoeft niet overal zelf achteraan te zitten.”

Retail Heroes: Spencer Samuels van Lockwood / Avenue

Wat zijn voor jullie de grootste voordelen van het Lightspeed kassasysteem?

“Lightspeed geeft ons veel meer vrijheid dan ons vorige systeem, doordat er mogelijkheden zijn om zelf te ontwikkelen en het systeem te vormen naar eigen wens qua design en functionaliteiten. Van het aanpassen van een label voor op je producten tot eigen integraties via API. Ook voor de webshop zijn er mogelijkheden genoeg, van uitgebreide aanpassingen tot simpele verbeteringen. Voor het aanpassen van een kleur van een button hoef ik niet meer een developer te betalen, maar pas ik het zelf in een paar seconden aan bij de thema settings of direct in de CSS code. Mocht ik het zelf niet kunnen oplossen, dan kies ik zelf aan wie ik het uitbesteed en ben ik niet verplicht om met een vaste developer samen te werken.”

Waar hoopt u met Lockwood/Avenue in de toekomst naartoe te gaan?

“Wat we willen doen is van onze goede naam een serieus merk maken. Nu zijn we de laatste jaren altijd wel bezig geweest met projectjes, we hebben ook al samenwerken met Nike gehad, en er komt een nieuwe samenwerking aan in September. We willen onze eigen collectie serieuzer neerzetten, zodat het een goed geheel wordt.

In de toekomst willen we misschien wel een winkel hebben waar we enkel ons eigen merk verkopen. Bijvoorbeeld als een pop-up store, misschien wel in Parijs of in samenwerking met een andere skateshop. Dan is Lightspeed toch wel makkelijk, je neemt dan gewoon je eigen kassa mee en kan vanuit daar verkopen zonder dat je moeilijk moet gaan doen met andermans kassa. Je doet je eigen ding en ziet je eigen cijfers.

Uiteindelijk draait het erom dat we een goede fysieke winkel hebben en een goede online store, met goede service en producten, en dat we meegaan met de tijd. Ook willen we de servicelevels en gemakken waar mensen aan gewend zijn geraakt door bv. Coolblue of Bol.com, ook kunnen aanbieden bij ons.”

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem,
zonder verplichtingen

Lightspeed Retail