Retail Masterclass | Meer Omzet Met Omnichannel

Retail Masterclass | Meer Omzet Met Omnichannel

Op 11 oktober kwamen meer dan 50 retail ondernemers samen in de Lightspeed x SHAW Pop-Up Store in Antwerpen om elkaar te inspireren omtrent het thema omnichannel. De insteek? Hoe kan u omnichannel inzetten om meer omzet te creëren. Gilles van Gestel van juwelenmerk I.Ma.Gi.N. Jewels, Laurentine van Landeghem van fashion concept Clouds of Fashion en Maximiliaan Devloo van MDware deelden hun ervaringen, inzichten en beste tips om een zo naadloze omnichannel ervaring te creëren.

Foto’s © Leyla Hesna

I.Ma.Gi.N. Jewels – Gilles van Gestel

I.Ma.Gi.N Jewels werd in 2013 opgericht in Antwerpen door Gilles van Gestel en Margaux Spruyt. Het is een juwelenmerk dat zich richt op het leveren van betaalbare luxe met een hoogwaardige klantervaring, op alle kanalen. Door hun jarenlange ervaring, enerzijds als goudsmid en anderzijds als diamantslijper en gemmologist, bouwden Margaux en Gilles een merk geïnspireerd door het vakmanschap van traditionele juwelen, in een moderne setting. 5 jaar later hebben ze een succesvolle webshop, 8 winkels (waarvan één in Amsterdam) en meer dan 40 verkooppunten wereldwijd. Wat houdt een omnichannel ervaring in volgens Gilles?

Een naadloze overgang tussen kanalen mogelijk maken door dezelfde services aan te bieden en de klant een consistente klantervaring van hoge kwaliteit te bieden.

“I.Ma.Gi.N your Own” – An omnichannel concept

Omdat de lijn tussen online en offline interactie steeds meer vervaagd, heeft I.Ma.Gi.N. een nieuw omnichannel concept geïntroduceerd: I.Ma.Gi.N Your Own. “Jaren geleden hebben we bedacht dat we een sterk karakter aan ons merk willen toevoegen. Hoe gaan we dat juist doen en hoe kunnen we dat op een omnichannel manier doen? Toen hebben we besloten om personalisatie in juwelen-concepten aan te bieden.” Met het I.Ma.Gi.N Your Own concept krijgen klanten de gelegenheid om hun eigen juwelen te ontwerpen, samen te stellen en te graveren. Dit kan zowel online als offline, zodat de klanten een ongeëvenaarde shopervaring hebben, waar ze ook zijn.

Wij proberen alle kanalen één te maken door dezelfde ervaring te bieden, en exact dezelfde services aan de klant te brengen.

I.Ma.Gi.N Your Own houdt in:

  • Personalisatie in de webshop, waar klanten juwelen kunnen personaliseren en bestellen, naar hun huis, naar iemand als cadeau of naar de winkel. Als klanten online al beginnen met personalisatie, maar nog niet converteren, kunnen ze naar de winkel gaan om de juwelen in het echt te bekijken en verder doen met de personalisatie waar ze thuis al aan begonnen waren.
  • Een digitale interface in de winkel, een touchscreen waar klanten juwelen kunnen personaliseren én direct kunnen laten graveren binnen 5-15 minuten. Online shoppen wordt niet vaak samen gedaan, maar online shoppen in een offline ervaring wél. Als de klant nog niet klaar is voor conversie kan zij haar e-mail adres achterlaten en daarna verder shoppen/ontwerpen op haar mobiele telefoon.

Data wordt zowel online als in de winkel getrackt, en wordt gebruikt om business intelligentie te verbeteren en marketingacties verder te verfijnen.

Retail Masterclass | Meer Omzet Met Omnichannel

Clouds of Fashion – Laurentine van Landeghem

Laurentine van Clouds of Fashion heeft weer een totaal andere – maar daarom niet minder efficiënte – aanpak voor omnichannel dan I.Ma.Gi.N. Jewels. Clouds of Fashion staat voor betaalbare mode en wisselende on-trend collecties. Met vier winkels in België en een webshop, is Clouds of Fashion een vaste waarde geworden in de fashion wereld. Beleving en community staan bij Clouds of Fashion centraal, en dit probeert Laurentine door te trekken in alles wat ze doen.

We hebben vanaf het begin een community proberen op de bouwen, en dat doen we nog steeds. Hoe doen we dit? Door events te organiseren, inzetten op branding, social media, omnichannel, services bieden aan de klanten. We hebben ook “the person behind the brand”, en dat ben ik. En dit hebben we altijd gecommuniceerd via social media, in de winkels, op de events. Wanneer mensen aan Laurentine denken, denken ze aan Clouds of Fashion, en omgekeerd.

Hoe creëert Clouds of Fashion een naadloze shopervaring?

  • Social media: Zowel Clouds of Fashion als Laurentine zijn aanwezig op alle soorten kanalen: Facebook, Instagram, Pinterest. Zo hebben klanten dagelijks meerdere touchpoints met het merk en de persoon achter het merk.
  • Shoppable feed: Via social media outfits plaatsen die direct “shoppable” zijn en gelinkt naar de items op de website. Klanten kunnen ook online bestellen en het de volgende dag komen halen in de winkel. Als ze naar de winkel komen, kopen ze vaak nog iets extra’s.
  • Omnichannel: “Het komt professioneler over als je een webshop en een fysieke vestiging hebt. In België zijn mensen terughoudender als er alleen een webshop is. Ze hebben meer vertrouwen, en het creëert meer geloofwaardigheid.”
  • Branding: “Ik heb altijd heel sterk ingezet op de branding en beleving.” Vanaf het begin is roze de focus geweest, omdat het opvalt. “Toen we in Knokke openden hadden we knalroze shopping tasjes, en mensen op straat begonnen te vragen van waar deze kwamen. Zo konden we nieuwe mensen aantrekken naar onze winkel, zonder er veel voor te hebben gedaan.”
  • The person behind the brand: “Ik heb ook social media en daar toon ik mijn ervaringen als 26-jarige onderneemster. Ik probeer wel een onderscheid te maken tussen mijn COF accounts en mijn persoonlijke accounts. Ik probeer echt mijn verhaal te vertellen, ook via wekelijkse vlogs, waar ik een realistisch beeld probeer te scheppen van wat er allemaal gebeurt in mijn leven.
  • Service en beleving: “Als mensen iets kopen bij ons krijgen ze een kaartje mee met daarop “Als je iets post op social media, tag ons”. En dan kiezen we elke maand een “Happy Clouds of Fashion Girl” die een bon krijgt van €100. Als de klant op deze manier voor jou reclame maakt, is dat de beste reclame die je kan hebben.”
  • Events: We doen meerdere events: Late Night Shopping event, COF Fashion Shows, Major Closetsale met Jani TV en grote store-openings, zoals in Gent. Hoewel sommige events niet break-even zijn, merken we wel dat we veel meer verkopen achteraf.
  • Pers & media: “We hebben een PR-managers die onze online en offline relaties met de pers beheert. Zij stuurt persberichten uit en zorgt ervoor dat COF regelmatig in de pers komt zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken.”

MDware – Maximiliaan Devloo

Maximiliaan Devloo is Channel Manager, BeLux & France bij Lightspeed, en ook oprichter van Lightspeed-partner MDware. MDware creëert Retail en eCommerce integraties en software, en integreert met het Lightspeed-ecosysteem. Hij heeft een concrete visie over Lightspeed Omnichannel: Lightspeed Retail en Ecommerce zijn toolboxes die je naar je hand moet zetten. Iedere niche is anders, elke business moet zijn eigen proces uittekenen en heeft hier met de Lightspeedsystemen een perfect hulpmiddel voor. MDware brengt interessante modules die aan Lightspeed kunnen toegevoegd worden, om een persoonlijkere workflow te realiseren. Hier is volgt een greep uit de verschillende tools die MDware aanbiedt:

  • Geïntegreerde facturatie: “Dankzij MDware kan je met één druk op de knop een factuur of creditnota maken vanuit Lightspeed, en afdrukken of naar de klant mailen. Dit gaat veel sneller dan handmatig factureren, en hiermee win je veel tijd in je administratie. Ook betaling achteraf en (partiële) pakbonnen kunnen hier worden bijgehouden. Geen apparte programma’s meer nodig en geen overtypwerk meer. MDware werkt ook volop aan flow van factuur naar boekhouding, en brengt binnenkort een nieuwe en volledigere integratie naar boekhoudpakketten uit. ”
  • Loyalty: “Met MDware Loyalty haal je het traditionele Loyalty systeem in huis. Je maakt een verkoop in Lightspeed, je voegt daar een klant aan toe en die kan op zijn/haar aankoop een bepaald percentage opsparen voor de volgende aankoop. Bijvoorbeeld 5€ (5%) op een aankoop €100. Dit wordt simpelweg geactiveerd in Lightspeed met MDware en gaat volledig automatisch. Het opsparen van tegoeden werkt zowel in-store als online.”
  • Giftcards & meer: “Hoe kan je bij een aankoop iets van waarde meegeven om herhaalbezoeken te stimuleren? Print het loyaltybedrag, te besteden bij het volgende bezoek, onderaan het ticket. Binnenkort volgt ook de redeemfunctionaliteit op de website. Verder heeft MDware handige tools voor Lightspeed, zoals een cadeaubon-generator, om unieke barcodes voor je cadeaubonnen te genereren.” Meer weten over MDware? Ga naar de website.

Geïnspireerd? Probeer nu 14 dagen ons kassasysteem, zonder verplichtingen

Lightspeed Retail