Retail Powervrouwen: 5 ondernemers aan de top

Jaarlijks zien we steeds meer powervrouwen in de ondernemerswereld. Ja, de salariskloof tussen man en vrouw bestaat helaas nog steeds, maar wordt elk jaar iets kleiner. Zo toont een onderzoek van Global Entrepreneurship Monitor aan dat het aantal vrouwelijke ondernemers met 10% gegroeid is, waardoor de kloof 5% kleiner is geworden.

Omdat het vandaag Internationale Vrouwendag is, brengen wij vijf vrouwelijke ondernemers in de spotlight die ongelooflijk veel retail succes boekten in Nederland en België.

Florence Cools – Damoy Antwerp

Onze eerste powervrouw is Florence Cools, het marketing en communicatie brein achter Damoy. Samen met haar partner richtte zij de succesvolle Belgische multibrandstore en showroom op in hartje Antwerpen. De onmiskenbare Damoy stijl trekt niet alleen het Antwerpse modelievend volk aan, maar ook meer dan 86.000 volgers op Instagram. De zakenvrouw kan ook sinds vorig jaar haar ideeën op de vrije loop laten gaan met haar eigen merk, La Collection, een mix van wardrobe staples en edgy items met focus op kwaliteit en duurzaamheid. Wij vroegen haar om de geheimen achter het succes van Damoy.

Vrouwelijke ondernemers - Damoy Antwerp Florence Cools
ph. Elle.be

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…

Iemand die open staat voor innovatie en zich blijft heruitvinden zonder zichzelf daarbij te verliezen of zijn eigen waarde daarvoor opzij te zetten.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Damoy ben begonnen, is…

De lancering van mijn eigen lijn (La Collection) waarvan er ondertussen al drie seizoenen zijn.

Mijn favoriete business tool/resource/podcast/boek, is…

Mijn instinct/Mijn man. Voor de financiële kant vertrouw ik 100 procent op hem.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren…

Mijn uiterste best. In àlles wat ik doe.

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is…

Ik haal inspiratie uit werkelijk alles. Uit reizen, uit boeken, uit boekenwinkels, uit vintage meubels, je noemt het maar.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…

Uiteraard mijn mannetje staan in de modewereld. En puur praktisch: zorgen voor voldoende cashflow om volgende projecten te financieren.

Mijn belangrijkste marketingtool voor Damoy, is…

Zonder enige twijfel Instagram. Ik voel dat ik de meeste invloed kan uitoefenen via sociale media en in het bijzonder Instagram. Omgekeerd geldt ook: ik haal er ook best veel inspiratie uit.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is…

De eerste stap nemen naar een eigen zaak is eigenlijk altijd de grootste drempel. Wij gingen van een multibrand boetiek, naar een showroom, naar een grotere boetiek om daarbovenop een eigen lijn te creëren.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn…

Niet altijd de makkelijkste weg nemen.

Wat je van Damoy in 2018 nog kunt verwachten, is…

The best way to predict the future, is to create it.

Margaux Spruyt – I.Ma.Gi.N.

Al vanaf haar zestiende maakt Margaux haar eigen juwelen. Het Antwerpse juweliersmerk I.Ma.Gi.N. heeft naam gemaakt in België door de tijdloze elegantie van traditionele sieraden te combineren met een moderne en verfijnde toets.Vandaag de dag zijn er zeven stores over heel België en verdelers over heel Europa. Maak kennis met Margaux Spruyt, het creatieve brein achter I.Ma.Gi.N.

Vrouwelijke ondernemers - Imagin Jewels Margaux Spruyt

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…

Jaag je dromen achterna en make them happen.

Mijn grootste prestatie sinds ik met I.Ma.Gi.N. ben begonnen, is…

Een omnichannel ervaring creëren.

Mijn favoriete business tool/resource/podcast/boek, is…

Ik luister en lees dagelijks over het laatste retail nieuws en hoe retail zoals wij het vandaag kennen er in de toekomst zal uitzien.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…

De grootste uitdaging is om dicht bij jezelf te blijven, je komt namelijk zoveel obstakels tegen waar je niet voorbereid op bent dus het is essentieel om altijd te blijven geloven in je eigen visie.

Mijn belangrijkste marketingtool voor I.Ma.Gi.N., is…

Sociale media, zonder twijfel. Ik hou van de interactie met onze klanten.

Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik dit aan mijn jongere zelf vertellen…

Luister altijd aandachtig, je kan altijd en overal iets van leren.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn…

Als je ergens in gelooft, maak het dan waar.

Wat je van I.Ma.Gi.N. in 2018 nog kunt verwachten, is…

Ik kan er nog niet veel over kwijt, maar hou I.Ma.Gi.N. in de gaten, er komen mooie dingen aan!

Maud Colassin – Mellow Concept

Maud Colassin opende haar eerste Mellow Concept-boetiek in Brussel in augustus 2014. En ook al werd het haar niet op een zilveren dienblad aangeboden, was Maud vastbesloten om haar tweede winkel te lanceren in december 2016. Mellow Concept valt op dankzij haar merken en kwaliteitsproducten met een Scandinavische en innovatieve identiteit. We vroegen haar hoe ze dit succes voor elkaar heeft gekregen.

Vrouwelijke ondernemers - Maud Colassin Mellow Concept

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…

Iemand die passie heeft, vastberaden is en gelooft in haar eigen project.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Mellow Concept ben begonnen, is…

Mijn onderneming, producten en merken op  de markt brengen.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren…

Mijn team zodanig motiveren dat ze het succes van Mellow Concept ook als het hunne beschouwen (althans, dat probeer ik!)

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is…

De sobere Scandinavische stijl.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…

Het was zeker een uitdaging om financiering te krijgen toen ik mijn eerste winkel wou openen. Maar in het dagelijkse leven heb ik het geluk gehad dat ik als vrouw nooit specifieke uitdagingen heb ondervonden. In ieder geval niet voor zover ik het weet!

Mijn belangrijkste marketingtool voor Mellow Concept, is…

Naar mijn mening is de vitrine van mijn winkel de beste promotie. Maar op grotere schaal lijken sociale media (met name Instagram en Facebook) de marketingtools bij uitstek omdat ik via deze kanalen rechtstreeks naar mijn webshop kan verwijzen. Maar ik geef toe dat ik op dit moment vrij weinig besteed aan digitale marketing.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is…

Mijn eerste winkel openen hoewel ik geen enkele ervaring had met retail of confectie.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn…

Geloof in jezelf!

Wat je van Mellow Concept in 2018 nog kunt verwachten, is…

Het success van Mellow Concept uitbreiden buiten Brussel!

Josje Theuns – Objet Trouvé

In 2013 opende Josje samen met haar zus Floor de deuren van Objet Trouvé in Rotterdam. Hun dagelijkse zoektocht naar eyecatchers en klassieke items maakt hun concept uniek. Klanten kunnen hier terecht voor mooie merken die goed in de smaak vallen. Elegant en klassiek, maar toch net even anders. Lees meer over oprichtster Josje.

Vrouwelijke ondernemers - Josje Theuns Objet Trouvé

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…

Je gevoel en passie volgen. Als je dat doet, dan voelen je klanten dat ook.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Objet Trouvé ben begonnen, is…

De opening van de winkel, in november 2017 de webshop, en blijven groeien.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren…

Met plezier naar mijn werk te gaan, want die positiviteit straal je uit naar je klanten.

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is…

Le Bon Marché, een warenhuis in Parijs. De stijl en het interieur is super mooi. Dát is vakmanschap en dat klopt gewoon.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…

De online wereld is nieuw voor mij. Ik moet me erin verdiepen en de juiste mensen om advies vragen, zoals een marketingbureau voor meer zichtbaarheid online en Lightspeed voor het technische aspect. Lightspeed heeft ons hier helemaal in begeleid.

Mijn belangrijkste marketingtool voor Objet Trouvé, is…

Social media, voornamelijk Instagram, voor outfit en lifestyle inspiratie. Ons webshop blog linken we weer aan Instagram.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is…

Inkopen in Parijs was in het begin echt spannend. Maar dat is nu gewoon. Nu vind ik het spannend om mij te blijven ontwikkelen.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn…

Laat je passie en identiteit duidelijk naar voren komen. Daarmee trek je de juiste klanten.

Wat je van Objet Trouvé in 2018 nog kunt verwachten, is…

De webshop zal zich verder ontwikkelen. Maar verder is het eigenlijk ook nog een verrassing voor ons.

 

Wilt u weten hoe u een succesvol retail concept kan opbouwen? Speciaal voor nieuwe klanten geeft Lightspeed het boek From Blog to Brand cadeau over het succesverhaal van het Antwerpse Clouds of Fashion.

Geïnspireerd? Start vandaag zelf een onderneming.

Onze experts helpen u graag op weg.