Retailtrends: wat heeft het voorjaar van 2019 te bieden?

Retailtrends: wat heeft het voorjaar van 2019 te bieden?

De lente is eindelijk begonnen. De overgang naar het warmere weer en het groeiende verlangen naar de zomervakantie geven veel merken een goede impuls, maar er zijn ook grotere retailtrends waarmee we dit seizoen te maken krijgen. Die trends ontstaan niet spontaan; sommige bouwen voort op trends uit het verleden en soms verandert een trend geleidelijk aan en wordt er daarna toch een hele nieuwe draai aan gegeven. En dat allemaal omdat retailers hard werken om aan de nieuwe verwachtingen, gewoonten en wensen van klanten te voldoen.

Hier zijn vier van de beste recente retail-initiatieven die laten zien hoe retailtrends worden ingezet en hoe u hier het beste van kunt profiteren.

De creditcard van Apple

Groot nieuws: Apple lanceert zijn eigen creditcard! De Apple Card zal in veel opzichten een uitbreiding worden van Apple’s mobiele portemonnee, Apple Pay. Vooral gezien het feit dat de Apple Card rechtstreeks in Apple Pay wordt geïntegreerd. Er zal ook een fysieke kaart zijn voor de plekken waar mobiele betalingen niet mogelijk zijn.

Dit is het nieuwste voorbeeld van hoe Apple een ecosysteem bouwt – een van de belangrijkste trends die vandaag in de detailhandel plaatsvindt. Apple verkoopt nu niet alleen producten en services, maar maakt met de Apple Card ook deel uit van elke aankoop die ze maken. Apple Card is kosteloos en biedt tot 3% korting op alle uitgaven. Dit biedt een echte incentive voor het enorme bestaande klantenbestand van Apple om over te stappen op Apple Card.

Ecosystemen zijn echter niet alleen voor grote namen als Apple. Het is mogelijk voor bedrijven van elke omvang om op deze trend in te spelen. Bij de beste retail-ecosystemen staat de klant centraal. Alle individuele kanalen – de winkel, de website, sociale media en meer – verbinden elkaar en voeden elkaar. Als u een kijkje wilt nemen in Apple’s boek, moet u eens kijken naar uw winkelopstelling en hoe u de kanalen beter kunt verbinden om uw klanten van dienst te zijn.

Wrangler’s pop-up

Wrangler heeft een interessante benadering gekozen voor zijn recente pop-up Icons-shop in Londen. Terwijl klanten gewoon konden shoppen, werd de winkel ook gebruikt als een opnamestudio en een podium voor live muziek. Hoewel dit idee al eens eerder uitgevoerd is geweest, was Wrangler Icons uniek op het vlak van engagement.

Het etalageraam  kon volledig open, waardoor de grens tussen de winkel en de straat vervaagde. Klanten konden in de winkel of vanop de straat naar de muziek te luisteren. Ze hoefden niet eens de ruimte in om een connectie te maken met Wrangler; Wrangler kwam naar hen toe.

Dit is een geweldig voorbeeld van merkbetrokkenheid. Meer en meer bedrijven bedenken creatieve manieren om met klanten om te gaan en klanten te bereiken. Het gaat om het bereiken van klanten en hen te ontmoeten op de plaatsen waar ze hun dagelijkse leven leiden. Dit helpt om een emotionele band op te bouwen die ervoor zorgt dat klanten terug blijven komen.

U heeft wellicht geen winkel waarmee u uw ruimte openstelt voor de wereld zoals Wrangler, maar social media is een goed alternatief. U kunt ook bijdragen aan het opbouwen van engagement door in te spelen op de dingen die uw merk speciaal maken. Wrangler heeft al lange tijd banden met muziek, wat hen inspireerde voor de pop-up. En dit draagt natuurlijk ook bij aan authenticiteit.

Lego en Snapchat’s pop-up zonder producten

Hoe verander je de definitie van een winkel? De recente pop-up-samenwerking tussen Lego en Snapchat veranderde de definitie van “winkel” met een volledig lege ruimte. Geen product. Geen merchandising. Niets anders dan een gigantische Snapchat-code.

Eenmaal gescand, opende de code een speciale Snapchat objectief-lens waarmee klanten de producten, de kassa en zelfs een DJ-booth konden zien. De aangeboden items waren speciale limited-edition t-shirts, petjes en sweatshirts.

We zien steeds vaker dat fysieke locaties niet alleen maar ruimtes zijn waar u iets kunt kopen. Lego heeft natuurlijk genoeg geld om een traditionele pop-up store te openen, maar deze samenwerking laat zien dat dit met de juiste technologie niet nodig is. U hoeft u zelfs niet te laten tegenhouden door vier muren, een vloer en een plafond.

Klanten die de pop-up niet persoonlijk konden bezoeken, konden het toch ervaren door een flyer met diezelfde Snapchat-code te scannen. Ineens kon elke plek op aarde in een winkel veranderen en kon het merk overal en op elk moment producten verkopen.

Misschien kunt u niet uw eigen Snapchat-code maken, maar er zijn diverse andere betaalbare technologieën om uw producten op een unieke manier te verkopen. Denk aan een pop-up in een park of een scanbare QR-code die u op unieke plaatsen kunt verspreiden.

Lush verwijdert social media kanalen

De Britse tak van Lush meldde onlangs te gaan stoppen met social media omdat het bedrijf ‘niet langer wil vechten tegen algoritmes’. Lush wil persoonlijk contact met haar klanten via de website, via e-mail, per telefoon en in haar winkels.

Dat is een extreme ontwikkeling in de trend naar een betere en persoonlijkere relatie met de klant. Een merk als Lush, dat altijd al een rechtstreekse band had met haar klanten doordat de producten alleen verkrijgbaar zijn via de eigen winkels en website, wil alle barrières tussen het bedrijf en de fans wegnemen.

Dit leidt ook tot een interessante vraag. Als een groot merk als Lush kan voortbestaan zonder 423,000 volgers op Facebook, 569,000 fans op Instagram en 202,000 volgers op Twitter, heeft het dan voor kleinere bedrijven wel zin om zoveel tijd en moeite te steken in social media?

Misschien kunt u de tijd die u besteedt aan het beheren van verschillende kanalen beter besteden aan het trainen van uw medewerkers, zodat zij uw klanten in de winkel en online beter van dienst kunnen zijn. Steeds meer klanten kiezen voor merken waarmee ze een echte band voelen. Als u de tijd neemt om te luisteren naar de wensen en behoeften van uw klanten en daar vervolgens aan tegemoet komt, heeft meer kans dat u uw klanten aan u bindt dan met een algemene post op social media.

Een sterke band met uw klanten raakt nooit uit de mode

Retailtrends veranderen, maar een goede band met uw klanten en brand engagement blijven essentieel. Bovenstaande retailtrends gaan al lange tijd mee, maar deze nieuwe initiatieven laten zien dat merken en retailers er steeds weer nieuwe variaties op bedenken. Uiteindelijk gaat het erom dat u uw klanten iets extra’s biedt door aandacht te besteden aan hun shopervaring, en daarmee ook aan hun leven.

Wilt u uw klanten beter behouden?

Ontdek Lightspeed Loyalty