Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

Een succesvolle Pop-Up: Jill Shaw vertelt hoe

Een online merk communiceren naar een bepaalde doelgroep blijft een uitdaging. Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten volledig de visie van uw merk begrijpen? Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop kan concurreren in een tijd waar consumenten steeds meer een experience verwachten? Een pop-up shop biedt de ideale oplossing: het tijdelijke gebruik van een fysieke ruimte om een langdurige, blijvende indruk te maken bij (potentiële) klanten.

Dat is exact wat zangeres en modeontwerpster Jill Van Vooren (ook bekend als Jill Shaw) een maand lang deed, in samenwerking met Lightspeed. Ze haalde haar Lightspeed eCom store offline met Lightspeed Retail, en probeerde een maand lang de omnichannel ervaring. De SHAW x Lightspeed Pop-Up was een enorm succes, en in deze blog leest u haar ervaringen, inzichten en tips voor mede-ondernemers die ook dromen van een eigen pop-up store.

Hoe vond je de hele ervaring van een pop-up te openen?

“In het kort… echt een topervaring! Enerzijds bouw je een nieuw cliënteel uit, een groot deel daar van zijn dan ook weer potentiële nieuwe klanten voor mijn webshop. Daarnaast krijgen je huidige klanten de opportuniteit om je merk eens te voelen, te beleven & te ontdekken in real life.  Het geeft een echte boost aan je webshop.

Het is ook een aangename ervaring geweest om de hele wereld achter mijn brand in het echt eens te mogen uit werken. Mensen konden een maand lang binnenstappen in de wereld behind SHAW. Neon, palmtrees & cosy summer vibes.”

Het volledig kunnen uitwerken van mijn visie, stijl en merk geeft ook meer credibility aan mijn brand.

Heb je de indruk dat je een nieuwe doelgroep hebt bereikt?

“Ik dacht dat het cliënteel van mijn webshop voornamelijk vrouwen waren tussen de 18 en de 35, dus ik had verwacht dat ik in mijn pop-up een soortgelijk cliënteel kon verwachten. De klanten die naar mijn pop-up kwamen, waren tussen de 18 tot midden 60 ongeveer. Echt wel top om te zien dat mijn merk en winkel toch wel een heel grote doelgroep aanspreekt.

Ik merkte ook dat ik vaak dezelfde gezichten terugzag, dus de mensen die mijn pop-up ontdekten kwamen doorheen de maand telkens terug. Een groot deel daarvan zijn dan ook klant geworden op mijn webshop. Dat gaf wel voldoening!”

Heb je klantdata bijgehouden? En wat doe je ermee?

“Ik heb op voorhand nagedacht over hoe ik de mensen van mijn pop-up store ook naar mijn webshop kon krijgen, want mijn online shop blijft uiteraard voortbestaan. Ik gaf cadeaubonnen van 10% korting aan de klanten mee. Deze konden ze gebruiken gedurende deze maand in de Pop Up, maar ook op de webshop. Op die manier kon ik de klanten die iets in mijn winkel hadden gekocht ook naar mijn webshop brengen.

Ik heb de nieuwe klanten ook gevraagd of ik hen een nieuwsbrief mocht sturen. Die klanten blijven nu op de hoogte van de avonturen van mijn brand en alle nieuwigheden in mijn webshop.”

Was je verrast door iets wat je niet had verwacht?

“Met mijn eigen pop-up kon ik eens in real-life zien wat de meest populaire items waren. Waar de meeste mensen naar grepen. Ik had bijvoorbeeld unieke kimono’s die binnen een paar dagen allemaal uitverkocht waren. Ergens zegt je onderbuikgevoel wel dat een bepaald product zal aanslaan, maar om dan te zien dat het ook degelijk wel of niet zo is, is zeker leerzaam voor toekomstige design- en productiebeslissingen. In de winkel zag ik meteen wat goed werkte en wat niet.”

Wat waren de grootste uitdagingen?

“Ik vond het runnen van de pop-up geen enorme stap buiten mijn comfort zone omdat ik dat een heel aangename ervaring vond en toch ook wel hulp had van Lightspeed. Echt een keer in de winkel staan, je eigen concept waar je van ‘s ochtends tot ‘s avonds staat, daarmee ga je wel all the way van begin tot eind. Dit vergt zeker veel energie dus het valt toch niet te onderschatten.

Een webshop runnen is iets waar je dag en nacht mee bezig bent, het is een fulltime job. En als je daarnaast een fysieke winkel opent heb je ineens twee winkels, dus de hoeveelheid werk moet je zeker niet onderschatten. Ik heb eigenlijk bijna niks negatief ervaren aan het runnen van mijn pop-up store. Ik heb er wel veel uit geleerd, op een positieve manier.”

Welke features vind je handig aan Lightspeed?

“De koppeling tussen mijn webshop en winkel met Omnichannel vond ik super om mee te werken. Ik het begin was ik een beetje huiverig om met een systeem te werken dat ik niet kende. Maar eigenlijk was ik er na de tweede dag direct mee weg. Het is handig dat je voorraad rechtstreeks in je eCom als Retail zichtbaar is. Het is echt geen science, in het begin denk je misschien “hoe ga ik dit zo snel onder de knie krijgen?” maar dan besef je dat het systeem super toegankelijk is.”

SHAW x Lightspeed Pop-Up Store

Jill’s 6 gouden tips voor ondernemers die ook een pop-up shop willen openen:

1. Begin met een sterk concept en verhaal

“Het is echt key om te starten van uit een cool concept en een sterk verhaal. Voor mij zijn dat de twee allerbelangrijkste dingen die je basis en brand vormen. Bij mijn merk heb je bijvoorbeeld verschillende aspecten die ik heb uitvergroot en de basis van mijn verhaal vormen. Surf & beach heb ik terug laten komen met palmbomen. Je moet volledig de sfeer creëren dat je wilt dat je brand weergeeft.”

Als je met een pop-up start, kan je dat niet half doen, maar meteen all the way durven gaan. Enkel zo kan je er het maximale uithalen.

2. Kies de juiste periode uit

“Bij een pop-up is het top dat je kan meeliften op bepaalde momenten. Wij zijn geopend vlak voor Antwerp Fashion Weekend en ik had eigenlijk onderschat hoeveel volk daarop zou afkomen! Met een pop-up kan je inpikken op de goede periodes, zoals bijvoorbeeld de kerstperiode. Zo zorg je ervoor dat je shop ook rendabel is.”

3. Zoek de juiste locatie uit die past bij je merk

“De straat waar ik zat had heel veel passage en een gevarieerd publiek met zowel locals als toeristen, en dat was een top combinatie. Je moet met een merk zoals het mijne bijvoorbeeld niet op de Meir openen, want vergeleken met de winkels daar is mijn kleding ietsje duurder en te “niche”.”

4. Zet je financiën op orde

“Je moet op voorhand goed bekijken wat het kostenplaatje gaat zijn, en wat de mogelijkheden zijn om het financieel haalbaar te maken. Er bestaan bepaalde formules qua immobiliën, dat je voor 3 weken iets kan huren aan een lagere prijs. En tenslotte: laat je omringen door coole partners die willen meestappen in je pop-up concept.”

5. Spread the word!

“De meeste mensen hebben via verschillende kanalen over mijn pop-up gehoord. Ik heb bijvoorbeeld zeer actief ingezet op Instagram. Ik heb op de openingsavond ook een deel vrienden uitgenodigd die een bereik hebben op social media, wat hielp bij het social word-of-mouth effect. Onze deelname aan Antwerp Fashion Weekend heeft er ook voor gezorgd dat meer mensen naar de winkel kwamen.”

6. The face of the brand

“Als laatste zou ik aanraden zelf in de winkel te staan, zodat je zelf kan ervaren hoe de mensen jouw concept en brand beleven. Een pop-up runnen is een enorm leerrijke ervaring, wat je alleen maar kan helpen je merk te versterken en je online brand uit te breiden!”

Wat zijn de toekomstplannen?

“Ik ben sowieso altijd al fan geweest van het Pop Up concept. Doordat ik het nu eens all the way met Lightspeed heb kunnen uitvoeren ben ik er nog veel meer van overtuigd dat dit mijn golden formule is. Mijn webshop is nog maar recent live, en een pop-up geeft daarnaast een enorme boost in beide richtingen. Mensen hebben het gevoel dat ze ergens terecht kunnen, dat ze een servicepunt hebben. Ik wil dit wil consistent blijven doen zodat de mensen mij kunnen blijven vinden en ontdekken, ook in verschillende steden en tijdens de juiste seizoenen.”

Meer weten over Lightspeed Pop-Up?

Ontdek de Pop-Ups

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen

3 tips voor meer omzet tijdens de feestdagen