Social media audience bouwen: 3 gouden regels

Social media audience bouwen: 3 gouden regels

Wat kan u doen om uw social media audience te laten groeienU zou kunnen investeren in Google- en Facebook-advertenties met de hoop dat deze mensen zullen aantrekken. Maar in een AdBlock-wereld kunnen advertenties slechts zoveel opleveren (bijna niemand houdt van advertenties). Het kanaal met het hoogste ROI voor het bouwen van uw merk is sociale media. Waarom? Omdat het gratis is en er miljarden mensen het gebruiken.

Het regelmatig plaatsen van content op uw sociale accounts is een goede manier om uw publiek te bereiken en te laten groeien. Maar er zijn goede en slechte manieren om social media aan te pakken. Dit zijn onze gouden regels:

Maak content, geen marketing

Het is belangrijk om content te onderscheiden van marketing. Marketing is slogans, deals en verkooppraatjes, terwijl content niet direct over uw product of dienst gaat. Het is de content die waarde creëert voor uw publiek, geen verkooppraatje.

Maak en deel content waarvan uw publiek kan leren en wat ze kunnen delen met hun vrienden. Het voegt niet alleen waarde toe aan hun leven, maar plaatst uw merk ook als een autoriteit in uw vakgebied.

Leidt uw social media audience op

Het opleiden van uw publiek over een onderwerp waar uw merk zich in specialiseert, is de beste manier om uw niche aan te spreken als een thought leader. Bepaal wie uw publiek is en waar ze het over hebben. Tools zoals BuzzSumo kunnen u helpen die informatie te vinden. Breng vervolgens uw expertise op dat gebied onder de aandacht en produceer zoveel mogelijk inhoud. Blogs, YouTube-videos, Facebook Lives.

Om ervoor te zorgen dat uw publiek terugkomt voor meer, moet u voortdurend inhoud uploaden. Dat kan ontmoedigend lijken. De truc om vaak te posten, met behoud van een goede kwaliteit, is om zoveel mogelijk waarde te halen uit één stuk inhoud.

Kijk maar eens hoe Gary Vaynerchuk de meester werd van dit proces.

Wat zijn de do’s en don’ts op social media?

5 veel gemaakte fouten

Presentatie is belangrijk

De meeste sociale platforms zijn visueel, wat betekent dat uw content er zo gepolijst mogelijk uit moet zien. Het voegt geloofwaardigheid toe aan uw bericht en mensen waarderen mooie dingen. Geen ontwerper? Geen probleem. Met tools zoals Canva of Unfold kan iedereen mooie visuals maken zonder een camera, studio of Photoshop-vaardigheden nodig te hebben.

Alles gecombineerd

Kort gezegd komt het neer op empathie en waardecreatie. Met empathie bedoelen we: luisteren naar waar uw publiek over spreekt en begrijpen wat hun interesses en pijnpunten zijn.

Met waardecreatie bedoelen we dat u uw kennis deelt met uw publiek zonder iets terug te verwachten. Geen verborgen verkooppraatjes. Alleen waardevolle inhoud. Dat klinkt raar, maar het werkt.

Het vestigen van uw merk als een thought leader bouwt vertrouwen op tussen u en uw publiek. Wanneer uw doelgroep u vertrouwt en uw content waardeert, zullen ze uw merk waarschijnlijk aanbevelen aan vrienden. En 92% van de consumenten vertrouwt eerder de aanbeveling van een vriend dan een advertentie.

Stop dus met de verkooppraatjes en begin waarde toe te voegen aan de sociale feed. Dit zal binnen de kortste keren z’n vruchten afwerpen!

Meer social media tips?

12 Instagram marketing tips for ondernemers