Spoedcursus voorraadbeheer: 4 manieren om uw ROI te vergroten

Spoedcursus voorraadbeheer: 4 manieren om uw ROI te vergroten

Alles wat u besteedt aan voorraad, kunt u niet investeren in uw bedrijf. Ga verstandig om met uw resources, investeer tijd in voorraadbeheer.

Laten we het hebben over de basis van voorraadbeheer. Tal van factoren spelen een rol, en als retailer is het niet altijd makkelijk om het juiste evenwicht te vinden. En dat terwijl voorraadbeheer van groot belang is voor de cashflow en omzet van uw winkel.

U kunt uw voorraad zien als een tijdelijke investering. U koopt producten en ziet uw geld (en uw winst) pas weer terug zodra u die producten daadwerkelijk verkoopt. Daarom is gedegen voorraadbeheer doorslaggevend voor uw succes; het kan uw onderneming maken of breken.

Maak u geen zorgen, u kunt dit. Met de rapportering-functies van uw retail kassasysteem en deze vier tips kunt u de ROI van uw voorraad maximaliseren.

  1.    Werk uw dode voorraad weg
  2.    Herken voorraad met een lage omloopsnelheid
  3.    Investeer in populaire artikelen
  4.    Synchroniseer uw in-store en online voorraadgegevens

1. Weg met die dode voorraad

Dode voorraad bestaat uit alle artikelen die niet worden verkocht. Zonder voorraadbeheer-software loopt u het risico op dode voorraad die ergens achter in uw zaak of op uw schappen blijft liggen, vergeten en ongewild door uw klanten. De naam zegt het al: dode voorraad is killing voor uw winst.

Dode voorraad neemt niet alleen ruimte in beslag, maar ook middelen. U houdt minder geld over om nieuwe voorraad in te kopen of in marketing te investeren. Voor de meeste retailers geldt dat de voorraad die binnen de zes maanden niet wordt verkocht, een negatieve impact heeft op de omzetratio. Tijd om die dode voorraad uit de weg te ruimen. Zo pakt u dat aan.

  • Hou een uitverkoop en verlaag de prijzen van uw dode voorraad om deze snel kwijt te raken.
  • Vraag of uw leverancier de oude voorraad wil terugnemen in ruil voor nieuwe voorraad of in ruil voor een korting op uw volgende inkooporder.
  • Laatste tip: als uitverkoop of onderhandelingen met de leverancier geen resultaat opleveren, kunt u overwegen de dode voorraad aan een goed doel te schenken. Dat levert u in ieder geval nog het voordeel van fiscale aftrekbaarheid op.

De eerste stap op weg naar schappen vol met verkoopbare voorraad is vaak de onverkoopbare voorraad kwijt zien te raken.

2. Herken voorraad met een lage omloopsnelheid

In tegenstelling tot dode voorraad, die helemaal niet wordt verkocht, wordt voorraad met een lage omloopsnelheid wel verkocht, maar minder snel dan u zou willen. Voorraad met een lage omloopsnelheid loopt het risico te veranderen in dode voorraad als u geen actie onderneemt.

Net als dode voorraad neemt voorraad met een lage omloopsnelheid middelen in beslag en heeft deze voorraad een negatieve impact op de winst en cashflow van uw winkel. Maar hoe weet u of een specifiek artikel een lage omloopsnelheid heeft? Met de voorraadrapporten van uw kassasysteem kunt u elk artikel apart bekijken en de omloopsnelheid van dat artikel berekenen.

Stel verkoopdoelen

Overweeg verkoopdoelen te stellen in uw kassasysteem, zodat u snel kunt zien welke artikelen onvoldoende bijdragen aan het bereiken van uw doel, welke artikelen helemaal niet worden verkocht en welke artikelen beter lopen dan verwacht. Deze werkwijze heeft twee voordelen. Ten eerste kunt u de artikelen met een lage omloopsnelheid herkennen voordat ze een groter probleem worden. Ten tweede kunt u de artikelen die populairder zijn dan verwacht, bijbestellen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen.

Maak voorraad met een lage omloopsnelheid beter zichtbaar in uw winkel

U kunt de visual merchandising in uw winkel vernieuwen en artikelen met een lage omloopsnelheid naast bijpassende bestsellers plaatsen. Zo maakt u  ze zichtbaarder en vergroot u de kans dat klanten ze kopen.

Bijvoorbeeld ?

Stel dat u een stapel chinobroeken hebt waarnaar dit seizoen gewoon niet zo veel vraag is. Overweeg die stapel dan eens naast uw populairste Oxford-shirts te leggen. Waarom? Omdat de kans groot is dat iemand die op zoek is naar een shirt, ook een broek wil kopen om zijn outfit compleet te maken. Deze strategie wordt ook wel productbundeling genoemd.

3. Investeer in populaire artikelen

Misschien laat u uw inkoop afhangen van uw persoonlijke voorkeuren (en dat is prima; u wilt tenslotte een bepaalde esthetiek uitstralen). Toch zou u altijd de voorraadrapportering van uw kassasysteem moeten gebruiken om uw bestsellers te herkennen en meer te investeren in populaire artikelen.

Voor veel lezers is dit een duidelijke uitleg van de 80/20-regel: 80% van de omzet van uw winkel wordt gegenereerd door 20% van de artikelen die u verkoopt.

Zoek uit welke artikelen u de meeste winst opleveren en besteed extra aandacht aan de verkoop ervan. Bepaal ook welke artikelen goed bij uw bestsellers passen en richt u op gecombineerde verkoop. Probeer geen emotionele waarde toe te kennen aan uw voorraad en laat uw verkoopgegevens bepalen welke artikelen u opnieuw inkoopt.

4. Synchroniseer uw voorraadgegevens in-store en online

Statista voorspelt dat in 2021 17,5% van alle retail aankopen online zullen worden gedaan. Als u nog geen webshop heeft, is het hoog tijd dat u er een gaat opzetten. En heeft u wel een webshop, dan doet u er goed aan die te optimaliseren. Met het juiste eCommerce-platform kunt u uw fysieke winkel vrij eenvoudig online zetten. Zo krijgt u een compleet overzicht van uw bedrijf en creëert u een grotere afzetmarkt voor de verkoop van uw voorraad.

Trouwens…

Lightspeed eCom is het enige systeem dat speciaal is ontwikkeld voor fysieke winkels die online willen gaan. Bij elke verkoop, online of in uw fysieke winkel, worden uw voorraadgegevens direct bijgewerkt.

Conclusie

Het voorraadbeheer van uw winkel ligt aan de basis van uw cashflow. Met een gedegen voorraadbeheer kunt u verliezen beperken en de ROI van uw voorraad maximaliseren.

Neem de controle over uw voorraadbeheer en stop met het verspillen van kostbare middelen. Alleen dan kan uw winkel groeien, zowel op korte als lange termijn. Ontwikkel een methode die voor u werkt om uw voorraad te controleren, in te kopen en te verkopen. Daar zal u jaren van profiteren!

Beter uw voorraad beheren? Probeer ons kassasysteem 14 dagen gratis

Lightspeed Retail